Pride Amsterdam introduceert een nieuw onderdeel tijdens haar negendaagse evenement. Op vrijdag 1 en zaterdag 2 augustus vindt op het Amsterdamse Museumplein het nieuwe gratis festival Over the Rainbow plaats. Het evenement biedt ruimte aan maximaal 7.500 bezoekers per dag en heeft als doel een inclusief vieringsmoment te zijn 'voor iedereen die met open hart en liefdevolle intenties komt'.
Tong Tong Fair, het grootste Indische festival ter wereld en een begrip in Den Haag sinds 1959, krijgt een opvolger na het faillissement van de organiserende stichting in mei 2024. Het nieuwe evenement, genaamd Jalan Jalan, zal vanaf volgend jaar plaatsvinden. In augustus van dit jaar staat een pre-launch event gepland.
Starbucks Chilled Coffee heeft haar samenwerking met festival Down The Rabbit Hole (DTRH) met drie jaar verlengd. Merkactivatiebureau Kumpany kwam na een uitgeschreven pitch als winnaar uit de bus en is verantwoordelijk voor het concept, doorvertaling naar content kanalen en de productie.
Nachtburgemeester Freek Wallagh kondigt in Het Parool zijn invulling van het festival Op de Ring aan. Zo komt er een danceparade en een afterprogramma.
Het wereldberoemde Coachella Valley Music & Arts Festival, dat dit jaar plaatsvindt van 11 tot 13 april en van 18 tot 20 april in de Empire Polo Club in Indio in Californië, introduceert een vernieuwde livestreamervaring via YouTube met de multiview-optie en 'watch with influencer' streams.
Harlingen is uitgeroepen tot Evenementenstad van het Jaar, tijdens het Nationaal Congres Evenementen op 7 april in de Havenkerk in Schiedam. Tijdens deze jaarlijks terugkerende bijeenkomst over publieksevenementen werden traditiegetrouw de Nationale evenementenprijzen uitgereikt.
Ongeveer twintig procent van de festivals was vorig jaar volledig vegetarisch of veganistisch, tegenover acht procent in 2023. Dat blijkt uit het Annual Festival Sustainability Insights-rapport van A Greener Future (AGF).
De live muzieksector in de Verenigde Staten ziet een aanzienlijke toename in uitgaven. Volgens recente cijfers van MusicWatch is de uitgave aan live muziek met 17 procent gestegen, waarbij het gemiddelde bedrag dat per persoon wordt uitgegeven aan concerten op 254 euro is gekomen.