

Het EK Indoor Atletiek 2025 in Apeldoorn heeft zich ontwikkeld tot een succesverhaal, zowel op sportief als op maatschappelijk vlak, met Omnisport vier dagen lang als uitverkochte thuisbasis van de Europese topatletiek. Het toernooi trok in totaal circa 30.000 bezoekers, die het evenement gemiddeld met een 9,1 waardeerden. Dit blijkt uit impactonderzoek dat in opdracht van het ministerie van VWS is uitgevoerd binnen het MOVES-programma.

De Europese markt voor live- en brand experiences groeit, maar wordt tegelijk geremd door een kloof in AI-verwachtingen, een hardnekkig talenttekort en achterblijvende investeringen in duurzaamheid. Dit blijkt uit de European Experience Index (EEX) 2025 van bureaunetwerk 27Names, waarvan XSAGA het Nederlandse lid is. Het is het eerste onderzoek dat inzichten van zowel opdrachtgevers als bureaus in 27 Europese landen bundelt, op basis van bijna 200 senior beslissers in livecommunicatie.

93 procent van bezoekers met een zichtbare of onzichtbare beperking loopt nog altijd tegen drempels aan bij evenementen in het Verenigd Koninkrijk, ondanks dat veel locaties menen het goed op orde te hebben met toegankelijkheid. Dat blijkt uit het nieuwe rapport Access All Areas: Closing the Accessibility Gap in Events van belangenorganisatie The Business of Events en congrescentrum ICC Wales, dat werd gepresenteerd tijdens vakbeurs IBTM World in Barcelona.

Live muziek is in 2025 wereldwijd de populairste en meest impactvolle vorm van entertainment. Dat blijkt uit het internationale 'Living for Live'-onderzoek van Live Nation, uitgevoerd onder 40.000 respondenten in vijftien landen. Concerten worden niet alleen als favoriete vrijetijdsbesteding genoemd boven film en sport, maar ze spelen ook een centrale rol in identiteit, cultuur en economie.

De mondiale koepelorganisatie van de beurzenindustrie UFI heeft op 28 oktober de meest recente editie van het 'Euro Fair Statistics'-rapport gepubliceerd. Het jaarlijkse onderzoek geeft inzicht in de status van de Europese beurzenmarkt. Het rapport bevat data van elf brancheorganisaties uit zestien Europese landen. Die samenwerking dekt naar schatting bijna 55 procent van de totale Europese beurzensector.

De LiveCom Alliance is een vervolgstudie gestart naar internationale groei van bedrijven in livecommunicatie. Het Europees platform voor peer collaboration nodigt organisatoren, bureaus en leveranciers uit om mee te werken aan deze enquête.

TicketSwap heeft op 16 oktober het rapport ‘Inside the Future of Live Events: Backstage with Gen Z’ uitgebracht, gebaseerd op onderzoek uitgevoerd door MarktEffect in juni, juli en augustus 2025 onder meer dan achtduizend festivalgangers in Nederland, België, Duitsland, Spanje, Italië, Verenigd Koninkrijk, Hongarije en Portugal.

Voor het eerst zijn wandelen en fietsen de populairste sporten van Nederland, waarmee voetbal haar koppositie uit 2020 heeft verloren. Uit het Sportsector Merkenonderzoek 2025 van Hendrik Beerda Brand Consultancy blijkt dat aanhoudend supportersgeweld een belangrijke oorzaak is van de snelle daling van de waardering voor voetbal.