Livecommunicatie heeft een aanzienlijke impact op merkvertrouwen, zo blijkt uit nieuw onderzoek dat is gepubliceerd door het Amerikaanse full-service evenementenbedrijf Freeman. Het onderzoek, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau The Harris Poll, toont aan dat persoonlijke ontmoetingen blijvende positieve indrukken creëren en dieper vertrouwen opbouwen tussen merken en hun publiek.
UFI, de World Association of the Exhibition Industry, verwacht een verdere omzetgroei voor de sector in 2025 na een zeer goed jaar in 2024. Deze prognose is gebaseerd op de resultaten van de Global Exhibition Barometer op basis van een enquête in januari 2025. Naar verwachting zal de omzet in 2025 met 18 procent stijgen ten opzichte van het jaar ervoor.
2024 was het beste jaar voor livemuziek, zo concludeert Live Nation Entertainment bij de presentatie van haar jaarcijfers. Het aangepaste bedrijfsresultaat voor concerten steeg met 65 procent tot 530 miljoen dollar. De vooruitzichten voor 2025 zijn nog beter met een gevulde pijplijn voor stadionoptredens in de eerste twee maanden die 60 procent voorloopt op vorig jaar.
De beursdeelname van bedrijven uit Duitsland blijft stabiel, maar vergeleken met het voorgaande jaar zorgt de aanhoudende mix van recessie, inflatie en politieke onzekerheid voor een grotere dynamiek in de beslissing om deel te nemen aan beurzen. Dat blijkt uit de nieuwe AUMA Exhibitor Outlook 2025/2026, die jaarlijks de polsslag van de exposantenbranche in Duitsland meet.
De beurzensector lijkt in de lift te zitten want de meeste kerncijfers in de Monitor Beurzen 2025 laten een plus zien, vooral gedreven door het grotere aantal beurzen. Omgerekend naar gemiddelde per beurs worden de resultaten wat meer diffuus. Het uiteindelijke resultaat is een gemiddelde omzetdaling van meer dan 10 procent voor de beursorganisatoren.
GL events, wereldwijd evenementenorganisator en locatiebeheerder, rapporteert een omzetgroei van 15 procent over 2024, met een jaaromzet van 1,63 miljard euro. De groei werd grotendeels gerealiseerd door de divisie GL Events Live, waar de omzet steeg met 24 procent steeg tot meer dan 1 miljard euro.
De grote Europese Joint Industry Committees (JIC's), Media Owner Committees (MOC's) en internationale onderzoekbureaus gaan zich verenigen in de ‘Audience Measurement Coalition’ (AMC). Ook Stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO) maakt onderdeel uit van deze nieuwe coalitie. De AMC dient als klankbord voor Europese regelgevers in alle beleidszaken die betrekking hebben op de European Media Freedom Act, de eerste wetgeving in zijn soort om mediabereiksonderzoek te reguleren.
De 2025 editie van de European Industry Survey, een initiatief van de LiveCom Alliance (LCA) en het R.I.F.E.L. Institute zal zich niet meer beperken tot de leden van LCA en openstaan voor alle bureaus en bedrijven in de livecommunicatiesector. Ook nieuw is dat de enquête zich richt op één strategisch thema, namelijk internationalisering.