Artikelen geschreven door Bas Hakker

Real size F1 autos van Lego

Bij duo-branding moet je bereid zijn om de diepte in te gaan

Het sponsorlandschap draait vandaag de dag om merkbouw, gedeelde verhalen en langdurige samenwerkingen. Duo-branding - het strategisch samenwerken van twee merken binnen één sponsorcontext – biedt de mogelijkheid om een unieke merkbeleving te ontwikkelen. Hans Erik Tuijt en Thomas Metz geven een kijkje in de dynamiek, valkuilen en potentie van een dergelijk ‘huwelijk’.

Brand events | 14-7-2025

Robert de Vries

‘FOMO is weg’

Robert de Vries verkocht zijn sprekersbureau en richt zich volledig op het organiseren van impactvolle events: “Mijn hart klopt nu harder van een groots opgezet festival dan van de zoveelste boeking van een spreker voor een zaal in Putten.”

Company events | 7-7-2025

Tom Jessen - Ronnie Overgoor - Wytze de Haan

‘AI is een collega geworden’

AI-modellen die scherpe vragen voorbereiden, digitale sidekicks die direct social posts produceren, een bot die weet hoe laat de crewlunch begint en tools die feilloos het sentiment in de zaal peilen. Drie voortrekkers vertellen hoe zij AI niet langer als spannend experiment zien, maar als vaste collega: dagvoorzitters Ronnie Overgoor en Tom Jessen, én AI-specialist Wytze de Haan delen hun visie én praktijkervaring.

Congressen | 9-6-2025

Martijn Delahaye - Directeur Marketing en Communicatie AFAS

'Het is belangrijk dat je sponsoringprojecten kiest waar je met vaste teams kunt schakelen'

Softwarebedrijf AFAS heeft zich een zeer zichtbare positie verworven in het venue-landschap met het AZ-stadion, het Antwerpse Sportpaleis, AFAS Live in Amsterdam, het Scheveningse circustheater en het eigen AFAS Theater in Leusen. Directeur Marketing en Communicatie Martijn Delahaye geeft inzicht in de marketingstrategie en de aanpassingen die het bedrijf doorvoert om haar sponsoring beter te laten renderen.

Concerten, Sportevenementen | 26-5-2025

Jeroen van Glabbeek is oprichter en CEO van CM com

‘Het draait niet meer om kaartjes verkopen, maar om een band opbouwen met je bezoeker’

De tijd dat een evenement simpelweg draaide om het programma is voorbij. Beleving, comfort en persoonlijk contact staan nu centraal, zegt Jeroen van Glabbeek, CEO van technologiebedrijf CM.com. Organisatoren moeten volgens hem denken als merkbouwers: investeren in duurzame relaties met hun publiek en slim gebruikmaken van data en technologie. 

Festivals, Sportevenementen | 19-5-2025

Cybersecurity shutterstock_1815224501  960x640

Digitale weerbaarheid wordt steeds belangrijker, maar ‘Je hoeft geen Fort Knox te zijn’

Cyberaanvallen zijn allang geen abstracte dreiging meer. Steeds vaker worden organisaties slachtoffer van cybercriminelen of statelijke actoren. Is Nederland voldoende voorbereid op deze digitale gevaren? En wat moet je als congresorganisatie minimaal op orde hebben om de schade te beperken?

Congressen | 6-5-2025

Martine de Vaan

Wandelend vergaderen is niet alleen leuk, het werkt écht

Een betere gezondheid, meer creativiteit en een frisse geest: er zijn genoeg redenen om af en toe wandelend te vergaderen. Maar hoe zorg je dat mensen het ook écht gaan doen? Tien jaar geleden beet Martine de Vaan zich vast in het fenomeen, doopte het weeting, schreef er een boek over – Walk Your Meeting – en maakte het haar missie om organisaties en events aan het lopen te krijgen. ‘Je moet het heel goed faciliteren, anders blijft het bij een leuk idee.’

Congressen | 24-4-2025

Duncan Stutterheim bij Westergas

‘Het verbaast me dat er in Nederland nog geen permanente festivalplek is’

Duncan Stutterheim maakte furore door van ID&T een succesvol entertainmentbedrijf te maken. Nadat hij het bedrijf verkocht, is hij zich op vastgoed gaan focussen. Ook hier onderscheidt hij zich met unieke projecten.

Festivals | 1-4-2025

HMIA foto Bart Nijs fotografie_J4A7359 960x640

‘We werken samen met de community’

Publieksbeurzen rondom de Amerikaanse en Japanse stripcultuur groeien in Nederland gestaag. Drie experts – Kelly Marijnissen (Heroes Dutch Comic Con), Jeroen van der Vaart (AnimeCon) en Michael Klijnsmit (Nerds Like Us) – geven inzicht in de groei, professionalisering en de manier waarop de doelgroep naar deze beurzen wordt getrokken.

Beurzen | 25-3-2025

007obsession  960x640

‘We willen de onmisbare partner zijn’

In 25 jaar heeft Obsession zich van evenementenbureau doorontwikkeld tot strategisch eventpartner. Ook in haar jubileumjaar lanceert het bedrijf weer nieuwe initiatieven 
om de impact van het medium live-communicatie te versterken.

| 20-3-2025

Modeshow Business Club FC Twente

Het succes van FC Twente’s businessclub

FC Twente geeft het goede voorbeeld met de strategie voor haar businessclub. Daar kunnen veel voetbalclubs een voorbeeld aan nemen, stelt sportmarketeer Chris Woerts. Marco Behrens vertelt over de elementen die de businessclub van de Twentenaren zo succesvol maken.

Sportevenementen | 13-3-2025

Mike Leegwater - Hillenaar Events

‘Er zijn te veel evenementen die dezelfde doelgroep aanspreken’

In een tijd waarin de evenementenindustrie concurreert om de aandacht van een steeds selectiever en diverser publiek, reflecteert Mike Leegwater, commercieel directeur van Hillenaar Events, op de veranderende marketingstrategieën die nodig zijn om relevant te blijven.

| 3-3-2025

Unox Nieuwjaarsdijk in Noordwijk

Kun je een evenement als de Unox Nieuwjaarsduik kopiëren?

Wat ooit begon als een kleinschalige traditie, is door de koppeling met Unox uitgegroeid tot een jaarlijks PR-spektakel. Maar hoe is deze succesvolle formule tot stand gekomen, en in hoeverre is deze aanpak te cut/copy-pasten voor andere merken? In gesprek met Robrecht Stoekenbroek (Being There), Sarah Hagens (Hagens PR) en Jos Govaart (Coopr & Brand Potential Benelux).

Brand events | 30-12-2024

Netflix House

Streamingdiensten en filmproducenten kiezen steeds vaker voor live

Bedrijven als Netflix en Warner Bros. Discovery, die het doorgaans moeten hebben van screentime, experimenteren nu volop met live-activatie van de door hun geproduceerde series en films. Een betere binding met een relatief jong publiek moet het verschil maken in de overvolle streamingmarkt.

Brand events, Company events | 16-12-2024

Wilbert Lek-Galazzo3 960x640

‘Je kan overal een ­marathon lopen, maar wij bieden een unieke ervaring’

Wilbert Lek is verantwoordelijk voor evenementen bij Golazo, het Belgische bureau dat grote sportevenementen organiseert, waaronder de iconische marathon van Rotterdam. De ambities? De bestaande events uitbreiden, meer legendarische evenementen organiseren en het binnenhalen van Europese en Wereldkampioenschappen. Een gesprek over groei, uitdagingen en de toekomst van sportevenementen.

Sportevenementen | 12-12-2024

Happy Horizon1 960x640

Totaalpakket waarmee je een merk op meerdere niveaus versterkt

Het event- en PR-bureau Iconic Studios Amsterdam werd recent toegevoegd aan de groep van Happy Horizon, waar inmiddels meer dan twintig marketing- en communicatiebureaus onder vallen. Eerder gebeurde dit ook met Vertigo 6, gespecialiseerd in PR voor gaming en entertainment. Mike Hendrixen, Wichard Slootheer en Walter van de Wege vertellen over de collectieve strategie.

Company events | 12-12-2024

Pak Schaal Podcast-37 960x640

De toekomst van media ligt in de fysieke interactie met het publiek

Livecommunicatie krijgt een steeds prominentere plaats in het portfolio van mediabedrijven. In plaats van alleen een passieve lees-, luister- of kijkervaring brengen evenementen het merk tot leven en creëren een diepere verbinding met het publiek, stellen drie ervaringsdeskundigen. Risico’s zijn er echter ook.

Company events | 12-12-2024

Worldforum-17 960x640

‘We zijn experts in het anticiperen op wat onze gasten willen’

Den Haag bereidt zich voor om in 2025 het toneel te zijn van een van de meest prestigieuze bijeenkomsten ter wereld: de NAVO-top. Michiel Middendorf van World Forum The Hague ven Robert Dingjan van het Ministerie van Buitenlandse Zaken delen in een openhartig gesprek hun inzichten over de logistieke, diplomatieke en veiligheidsuitdagingen.

Congressen, Conference Matters | 14-11-2024

IMM Cologne 2024

‘Geen beurzen meer? Je gaat het WK Voetbal toch ook niet afschaffen’

De meubelbeurs van Keulen genaamd IMM Cologne, ooit een van de belangrijkste ontmoetingsplekken voor de meubelbranche wereldwijd, werd dit jaar onverwacht geannuleerd. Was dat gewoon een kwestie van economische tegenwind of is de beursfunctie aan het veranderen?

Beurzen | 11-11-2024

Carolien Ottjes - Blijdorp

‘We zijn het Wereld Natuur Fonds met levende dieren’

Blijdorp zit midden in een drastische koerswijziging van een klassieke dierentuin naar een missie gedreven organisatie. Carolien Ottjes, onder anderen verantwoordelijk voor marketing, deelt haar inzichten over het proces, de uitdagingen en de impact die Blijdorp wil maken op de biodiversiteit en natuurbehoud.

Brand events | 21-10-2024

Pagina 1 van 3