Festivals, LiveWire
CTS Eventim, een toonaangevende internationale aanbieder van ticketdiensten en live-entertainment, en Vivendi, een wereldleider op het gebied van cultuur, entertainment, media en communicatie, hebben op 6 juni de verkoop bekend gemaakt van Vivendi's festival- en internationale ticketactiviteiten.
Op 2 april werd een putoptieovereenkomst ondertekend. De totale waarde van de transactie bedraagt circa € 300 miljoen.
De ticketing- en festivalactiviteiten van Vivendi, overgenomen door CTS Eventim, genereerden gezamenlijk €137 miljoen aan inkomsten in 2023. De ticketingactiviteiten brachten daarvan ongeveer €105 miljoen op, met een Ebitda van €26 miljoen. De Britse markt was verantwoordelijk voor het grootste deel van de omzet, gevolgd door de Amerikaanse markt. Het festivalactiviteitenonderdeel van de huidige deal genereerde nog eens € 32 miljoen aan inkomsten.
Deze transactie biedt nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden voor Vivendi’s voormalige festivalportfolio en de internationale activiteiten van See Tickets, terwijl maximale continuïteit voor al hun partners wordt gegarandeerd. Dit ondersteunt de internationaliseringsstrategie van CTS Eventim en komt artiesten en hun managers ten goede doordat er nog meer geïntegreerde diensten op wereldschaal kunnen worden aangeboden.
De activiteiten in de concertzalen van Vivendi, waaronder L’Olympia in Parijs, evenals See Tickets France en Brive Festival, maken geen deel uit van deze overeenkomst.
Henk Schuit, CEO van Eventim Nederland: “We zijn superblij met de acquisitie van See Tickets Benelux/Paylogic. Ik heb veel waardering en respect voor wat zij de afgelopen jaren hebben bereikt. We zorgen er in ieder geval gezamenlijk voor dat de dienstverlening die de klanten gewend zijn overeind blijft. Het bedrijf is met zijn klantportfolio en dienstverlening een mooie verrijking op de brede portefeuille die we als Eventim hebben en daarmee verstevigen we onze footprint binnen de live-entertainmentmarkt.”
Marijke van den Bosch, CEO van See Tickets Benelux: “Het is mooi om te zien hoe complementair we zijn in onze markten. Dit biedt ons de kans om van elkaar te leren. Met de support van Eventim als wereldspeler, kunnen we met onze lokale teams de gezamenlijke kennis omzetten in nog meer mogelijkheden voor onze klanten en hun fans. En dat is waar het uiteindelijk om draait. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat ons team een waardevolle toevoeging zal zijn. Een hele mooie ontwikkeling dus!”
Sinds 2014 bouwt Vivendi aan een wereldklasse groep op het gebied van content, media en communicatie. Canal+ Group is een belangrijke speler in de creatie en distributie van film- en audiovisuele content op alle continenten. Lagardère is 's werelds derde grootste boekenuitgever voor de algemene en educatieve markten en een toonaangevende wereldwijde speler in reisretail.
Havas is een van de grootste wereldwijde communicatiegroepen met een aanwezigheid in meer dan 100 landen. Vivendi is ook actief in de tijdschriftsector (Prisma Media) en in videogames (Gameloft). Daarnaast bezit het een wereldwijd digitaal contentdistributieplatform (Dailymotion) en een dochteronderneming die zeer snelle internettoegang in Afrika biedt (GVA).
CTS Eventim is de nummer één aanbieder van ticketservices in Europa en nummer twee in de wereld. Meer dan 300 miljoen tickets per jaar worden verkocht via de systemen van het bedrijf – via fysieke verkooppunten en mobiele/online portals.
Volgens Pollstar's wereldwijde ranglijst voor 2023 is de Eventim Group de op één na grootste promotor ter wereld. Daarnaast beheert CTS Eventim enkele van de meest gerenommeerde locaties in Europa.
CTS Eventim AG & Co. KGaA (ISIN DE 0005470306) staat sinds 2000 genoteerd aan de beurs en is lid van het MDAX-segment. In 2023 genereerde de groep een omzet van 2,4 miljard euro in meer dan 25 landen.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.