Congressen

‘Verras bezoekers eens met voeding op basis van algen’

BlueCity is een circulaire voorbeeldstad in een vervallen Rotterdams zwembad en een ‘landingsplek’ voor duurzame ondernemers. Laura-Lynn Smit, winnares van IDEA Talent Scout in 2021, is er verantwoordelijk voor marketingcommunicatie en events en pleit voor meer experimenteerdrang.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

“Wij hebben meer dan vijftig ondernemers in het pand, dus er gebeurt hier altijd wel iets waar ik inspiratie uit kan halen. Ik ben eigenlijk altijd bezig om ondernemers te koppelen aan thema’s en hen een podium te geven. Om te voorkomen dat ik te veel in mijn eigen bubbel zit, ga ik ook regelmatig naar musea en de natuur in. Om zo actief nieuwe ervaringen op te zoeken die me uit mijn comfortzone halen.”

Wat heeft jou de afgelopen tijd verrast?

“Dat lukt altijd goed in de Kunsthal, waar ze veel afwisselende, moderne kunst hebben. De bio-designers in BlueCity Lab vind ik ook mega interessant. Bijvoorbeeld textielverf gemaakt met schimmels en ontwerpers die werken met levende organismen.”

Hoe kijk jij naar de toekomst van live-communicatie?

“Je merkt dat momenteel het samenzijn weer opgezocht wordt, maar dat mensen ook selectiever zijn in waar ze naartoe gaan. We moeten ze echt blijven verrassen om de zaal vol te krijgen. En ze beslissen last-minute of ze komen of niet.”

Hoe verleid je ze dan toch om te komen?

“Alles draait om betekenisvol contact en aansluiten bij de belevingswereld van je gast. Mensen pikken steeds minder bullshit. Als je thema’s rondom duurzaamheid brengt, moet dat authentiek zijn en niet omdat het hip is. Hoe ik weet wat er leeft? Heel veel mensen spreken en onderzoek doen – in groepen of de straat op. En altijd testen of het klopt, geen aannames doen.”

Wat mag er volgens jou anders in de branche?

“De hoeveelheid afval moet echt omlaag. Het doet pijn als je ziet dat een geweldig buffet afgeruimd wordt en in de prullenbak verdwijnt. Maar ja, een leeg buffet is ook nog niet sociaal geaccepteerd, dus daar is het nodige werk aan de winkel. Maar ook de keuze of je veel drukwerk doet of goodies uitdeelt, speelt een rol. Daar moeten we met zijn allen selectiever in zijn. Vraag jezelf af of het echt iets toevoegt.”

Welk advies zou je oudere vakgenoten willen geven?

“Op een evenement willen mensen verrast worden, dus grijp dat aan om innovaties toe te passen. En leg je keuzes uit. Als je het verhaal vertelt waarom je geen bloemen op tafel hebt of ervoor kiest om bijvoorbeeld iets niet te verven, dan zijn mensen echt bereid om mee te gaan in dat verhaal. Als het maar klopt. Dus spelen met het spanningsveld tussen het prikkelen van mensen en niet te ver weg gaan van hun belevingswereld.”

Welke innovatie spreekt jou aan?

“Dat algen het voedsel van de toekomst kunnen worden! Spirulina bijvoorbeeld is super voedzaam en heeft, als het vers is, bijna geen smaak. Daar kan je alle kanten mee op. Ik vind het geweldig om bezoekers daar mee te verrassen.”

Wat is een waardevolle les voor jou geweest?

“Dat iedereen zijn eigen wijsheid meeneemt en je van elkaar kan leren. Als je nieuw binnenkomt wil je gewoon weten hoe je een goed draaiboek moet maken. Van de oude garde heb ik ook vooral geleerd dat dingen wel op hun pootjes terechtkomen als je maar goed blijft opletten. En dat je vooral je ideeën moet blijven uitspreken, zolang je die maar goed beargumenteert. Want ook al is een idee misschien niet zo goed, het zet meestal wel weer iets anders in gang. En daar wordt jouw concept uiteindelijk ook alleen maar beter van.”

 

Laura-Lynn Smit (24) is verantwoordelijk voor marketingcommunicatie bij BlueCity (010) in Rotterdam. Foto: Jacqueline Fuijkschot

 

Deze interview staat in de eerste editie van NxtGenLive, een uitgave van Zynchrone media voor en door toptalent in de beurzen-, congres- en eventbranche.

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief