LiveWire, Live Industry Dashboard
Er zijn grote verschillen tussen de klanttevredenheid van de grootste attractieparken, dierentuinen en aquaria van Nederland. Toverland en Hoenderdaell scoren de hoogste NPS. SEA LIFE en Dolfinarium de laagste. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
De Europese Net Promoter Score (NPS) meet de klanttevredenheid. De gemiddelde NPS van de grootste Nederlandse dagattracties is +68. Attractiepark Toverland (+87) en dierenpark Hoenderdaell (+87) hebben de hoogste NPS. Op korte afstand volgen Sprookjeswonderland (+86), De Efteling (+84) en GaiaZOO (+83).
Het is opvallend dat voornamelijk aquaria een lage NPS scoren. Zo is de NPS van SEA LIFE (+16) met afstand het laagst, gevolgd door Dolfinarium (+31). Ecomare, dat zich ook focust op zeedieren, heeft wel een duidelijk hogere NPS (+79) dan andere parken met een soortgelijk aanbod.
Nederlandse attractieparken krijgen gemiddeld een NPS van +75. Dierentuinen en aquaria krijgen daarentegen een gemiddelde NPS van +67. In de top vijf partijen met de hoogste NPS staan daarnaast drie attractieparken.
De Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen is onderdeel van een grootschalig onderzoek door Multiscope naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor attractieparken, dierentuinen en aquaria. In het onderzoek zijn 5.857 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.