Sportevenementen, Live Industry Dashboard

Sponsorbestedingen zijn met 780 miljoen euro terug op pre-covidniveau

Ajax-stadion

De totale sponsorbestedingen in Nederland namen afgelopen jaar toe tot 780 miljoen euro, 18 miljoen meer dan in 2023. Daarmee zijn de bestedingen voor het eerst weer gelijk aan het niveau van 2019, vóór corona. Dat blijkt uit cijfers van de nieuwste SponsorMonitor, die jaarlijks wordt opgesteld door Respons en SponsorMaps.

Grootste stijgers en dalers

Ondanks het verdwijnen van de sponsormiljoenen van Jumbo, namen de totale sponsorbestedingen in Nederland licht toe tot 780 miljoen euro, 18 miljoen meer dan in 2023. Daarmee zijn de bestedingen voor het eerst weer gelijk aan het niveau van 2019, vóór corona. Kunst & cultuursponsoring nam met 8 procent toe tot 64 miljoen euro, sportsponsoring groeide met 5 procent tot 495 miljoen. Bijna twee derde van alle sponsorbestedingen vallen in het sportdomein.

De non-spot uitgaven lieten een flinke daling zien. Dit is te verklaren door het verbod op mediasponsoring door online kansspelaanbieders. Kansspelorganisaties doen daarmee in 2024 een klein stapje terug, de grote klap zal echter in 2025 komen.

Oranje sportjaar

Sportjaar 2024 was voor de KNVB natuurlijk het jaar waarin Oranje eindelijk weer ‘gewoon’ kon deelnemen aan een mondiaal voetbaltoernooi, zonder corona-maatregelen of een ter discussie staand organiserend land. De kwalificatie voor het EK zorgde voor hogere commerciële opbrengsten.

Voor het grootste deel veroorzaakt door hogere opbrengsten door activaties, barters, reclameborden en shared revenues van EURO 2024. In aanloop naar en tijdens het Europees Kampioenschap pakten de partners van de KNVB flink uit. Daarnaast was 2024 ook een Olympisch jaar waarin NOC*NSF eveneens hogere baten uit sponsors noteerde.

Ajax en Rabobank koplopers

De Top 25 Rechtenhouders bestaat ook dit jaar voornamelijk uit sportorganisaties, met Ajax opnieuw bovenaan de lijst. Ondanks een sportief teleurstellende seizoen 2023-2024 voor het eerste elftal van Ajax, bleef de belangstelling van het bedrijfsleven onverminderd groot. Ajax verlengde het hoofdsponsorschap met Ziggo tot en met 2027 en de samenwerking met adidas tot en met 2030.

Door de sponsorbezuinigingen van Jumbo staat Rabobank in 2024 weer ouderwets op de eerste plaats wat betreft sponsoruitgaven. Wel is het huidige bedrag van 16 miljoen euro wel vele malen kleiner is dan in de hoogtijdagen van Rabobank als wielrensponsor.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief