‘Hyperlokaal eten is een enorm unique selling point’

Tim Elfring van Phood Farm

De vierdejaarsstudenten aan de Hotel Management School Maastricht brengen voor hun project Rethink Food & Venue een bezoek aan Phood Farm. Medeoprichter Tim Elfring geeft ze een rondleiding in zijn boerderij en vertelt over het aquaponics systeem waarmee het bedrijf werkt.

Voor het project rond de ‘venue van de toekomst’ hebben de studenten de afgelopen tijd inspiratie opgedaan bij ondernemers die op een duurzame manier met food bezig zijn. Phood Farm is het ultieme voorbeeld van hoe dat zou kunnen. Het is een ‘urban farm’ die sinds 2019 bestaat op het voormalige Campina-terrein (nu De Caai) in Eindhoven. 

Aquaponics

Daar kweken Tim Elfring en de drie medeoprichters groenten, kruiden, microgroenten en paddenstoelen op een duurzame, ecologische manier. Dat gebeurt met een aquaponics systeem. "We bemesten planten met de uitwerpselen van vissen. Deze vissen leven in grote bakken met water dat constant rondgepompt wordt. De vissen bemesten het water waarna het voedingsrijke water weer over de planten loopt. Dit systeem is volledig circulair en kost weinig energie."

Bij Phood Farm zijn vijf mensen actief, maar daarbuiten werkt het bedrijf ook met mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Elfring: "Zij kunnen bij ons werken, leren en vooral groeien op hun eigen tempo, zonder te veel stress."

De missie van Phood Farm is om de stad gezond te houden en dat begint bij wat je zaait, hoe je het teelt en wat je eet. "We telen onze producten en leveren ze hyperlokaal, rechtstreeks aan de eindconsument en bedrijven die gezonde, lokale en ecologische groenten rechtstreeks willen kopen."


Rethink Food & Venue logoRethink Food & Venue

Welk niveau van creativiteit vertoont de jonge generatie bij het ontwikkelen van vernieuwende concepten, benaderingen en implementatiestrategieën voor foodservices binnen een geheel nieuw conferentiecentrum?

Met die gedachte heeft Publique aansluiting gevonden bij Hotel Management School Maastricht die met een projectgroep vierdejaars studenten deze uitdaging is aangegaan.

Het project wordt ondersteund door Vermaat, specialist in horeca op maat.


Voordeliger dan supermarkten

Voor de pandemie produceerde Phood Farm groenten met name voor het eigen restaurant. Daarna is de focus meer verlegd naar de farm als hoofdactiviteit, vertelt Elfring. "Momenteel leveren we vooral producten aan buurtbewoners die het op komen halen. Daarnaast leveren we ook nog aan een aantal restaurants in Eindhoven."

Ziet hij aquaponics als dé toekomst? "Ja, maar ik geloof niet dat het de énige oplossing is. We verbouwen ook een hoop groentes en fruit in vaste grond in een weiland hier vijf minuten vandaan. Ik vind juist de combinatie tussen die twee zo mooi en ik denk dat dat ook aantrekkelijker is voor zowel consument als ondernemer."

Phood Farm zou volgens Elfring voordeliger zijn dan de supermarkten. "Voornamelijk omdat supermarkten met tussenpersonen werken. Wij leveren direct aan de consument waardoor de prijs erg laag blijft. Een voorbeeld is tuinkers dat we momenteel verbouwen. Ik kan deze aanbieden voor de helft van de prijs terwijl de kwaliteit vele malen beter is."

Gigantische kas

De verdere groeiambitie van Phood Farm betekent dat het bedrijf binnenkort gaat verhuizen naar een nieuwe locatie in De Caai. Hier gaan ze groenten telen voor ongeveer zevenhonderd huishoudens en lokale restaurants.

"Dit wordt een gigantische kas waar we twintig keer meer gaan produceren dan we nu doen. Omdat het een kas is hebben we een stuk minder kunstmatig licht nodig, alleen op hele bewolkte dagen. Hierdoor zullen we veel minder energie hoeven te verbruiken."

Daarnaast keert ook het restaurant terug. "We willen een groot restaurant openen in de kas waar mensen dus letterlijk kunnen zien hoe hun eten groeit. Het uiteindelijke doel is dat we de omliggende panden volledig gaan voorzien van groenten en fruit. Omdat hier veel expats wonen, gaan we ook veel exotische kruiden verbouwen. Dat kunnen we steeds meer uitbreiden. Er zijn ontzettend veel mensen bereid te investeren. Hyperlokaal eten op deze manier is een enorm unique selling point."

 

 

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief