Deze studenten ontwikkelen een food & beverage concept voor de venue van de toekomst

Twan van Weelden - Mees Kemner - Maarten Smulders - Julius Lof

Vier vierdejaarsstudenten aan de Hotel Management School Maastricht werken dit eerste halfjaar van 2024 voor Publique aan een onderzoeksopdracht over de catering van het congrescentrum van de toekomst. De komende weken volgt Publique de vier tijdens hun opdracht waarbij ze experts interviewen en locaties bezoeken. Eerst stellen ze zich voor.

Het is een grote uitdaging. Nu al bedenken of voorspellen wat de congresdeelnemers in 2040 voorgeschoteld krijgen en hoe dit hele concept voor duurzaamheid en tijdgeest eruit zou kunnen zien. Dus veel veldwerk en pionieren voor dit project. Hoe gaat het er globaal uitzien en wat is hier allemaal voor nodig?

Congrescentrum van de toekomst

Terug naar de basisopdracht. Voor de regio Amsterdam/Schiphol is een concept bedacht voor een efficiënt en duurzaam internationaal congrescentrum met verschillende lokale functies. Deze venue moet een opleidingsinstituut huisvesten, er moeten sportfaciliteiten en werkplekken komen, plus er komen appartementen gericht op expats in de buurt. Wat nog ontbreekt is een concept voor food & beverage dat net als de locatie eenvoudig is aan te passen aan toekomstige behoeftes.

Daar buigen vier studenten zich momenteel over. Met hen is afgesproken dat ze eerst een visie neerzetten op de te verwachte ontwikkelingen op het gebied van food & beverage, voordat ze in detail concepten gaan uitwerken.


Rethink Food & Venue logoRethink Food & Venue

Welk niveau van creativiteit vertoont de jonge generatie bij het ontwikkelen van vernieuwende concepten, benaderingen en implementatiestrategieën voor foodservices binnen een geheel nieuw conferentiecentrum?

Met die gedachte heeft Publique aansluiting gevonden bij Hotel Management School Maastricht die met een projectgroep vierdejaars studenten deze uitdaginging is aangegaan.

Het project wordt ondersteund door Vermaat, specialist in horeca op maat.


Prachtig beroep

Julius Lof (22) vertelt dat alle vier een minor Food Service hebben gedaan, waardoor ze samen in de afstudeergroep zitten. "Daar werden we helemaal ondergedompeld in de food & beverage sector en de trends die eraan komen."

Lof wilde in eerste instantie geneeskunde doen, maar heeft zijn passie voor de hospitality bij de hotelschool gevonden toen zijn werkgever hem daarop wees. "Mijn werkgever stelde voor om de hotelschool te proberen toen ik niet bij de geselecteerde studenten voor geneeskunde zat. Ik ben blij met mijn keuze; het heeft goed uitgepakt."

Mees Kemner (21) wilde al op jonge leeftijd naar de hotelschool. "Ik vind de horeca een prachtig beroep. Het is mooi om voor mensen te mogen en te kunnen zorgen. Ik wil straks een master gaan doen over de meer technologische kant van voeding."

Twan van Weelden (22) groeide op met een moeder die kok is. 'Dus ik ben eigenlijk altijd met eten en drinken bezig geweest. Hoe mooi is het als je iemand blij kunt maken met eten en drinken? Dit project sluit heel erg aan bij wat ik later wil gaan doen."

Maarten Smulders (22) wist sinds de middelbare school dat hij naar de hogere hotelschool wilde. "Ik kom uit een echt horecagezin. Mijn ouders zijn allebei horecaondernemers. Al jaren hebben ze samen een restaurant. Veel familie van mij heeft hier op de hotelschool gezeten, zoals twee ooms en drie nichten. Dus ik hoorde alleen maar mooie verhalen van ze. Ik doe hier nu de opleiding voor een eigen business, dus die ondernemende kant zit er in."

Verkennend onderzoek

Tijdens het verkennend onderzoek naar een concept voor food & beverage voor de nieuw te ontwikkelen venue zijn er belangrijke zaken waar de studenten rekening moeten houden. Kemner: "Plat gezegd komen er veel mensen naar zo’n locatie die allemaal verschillend zijn en allemaal willen eten. Wij moeten advies geven over een verantwoordelijke manier waarop je dat kunt doen."

En dan gaat het over de toekomst. "Wij hebben als doel 2040", zegt Smulders. "Soms is daar wat minder over te vinden, dus we zitten over het algemeen tussen 2030 en 2040 in met het onderzoek dat wij doen. We kijken naar de trends, maar die verwateren ook weer. Daarom spreken we met futuristen en andere experts om zoveel mogelijk meningen te horen."

Opvallende bevindingen

Zijn ze verrast door bepaalde bevindingen tot nu toe? "Opvallend is wel de hele grote trend met lokaal eten dat steeds populairder wordt", ziet Van Weelden. "Daarbij blijkt ook dat je miljoenen mensen per jaar op zo’n grote locatie goed kan voorzien van Nederlandse producten. Daardoor maak je de wereld een stukje beter door minder vliegtuigen en vrachtschepen in te hoeven zetten. Dat zijn wel de grote ingevingen voor ons project."

Wat ze verder opvallend vonden, is dat maar weinig mensen weten dat je heel veel producten kunt afnemen van lokale bedrijven en ondernemers. Daarom blijft de vraag achter.

"Zo kun je koolzaadolie uit Enschede gebruiken in plaats van olijfolie, of in plaats van rundvlees uit Australië importeren, kun je polderkoeien uit Flevoland inzetten. Dat soort mooie producten die gewoon van Nederlandse bodem zijn, kun je volop gebruiken. Er moet echt beweging komen vanuit de consument zelf om meer lokale producten af te nemen. Dat drukt natuurlijk ook de kosten."

Bovenal lekker eten

Duurzaamheid is belangrijk, net als nieuwe technologie. ‘’Maar wij vinden vooral alle vier dat het eten goed moet zijn en bovendien lekker smaakt. Voor events is dat een pre."

De komende weken publiceert Publique de verdere bevindingen van de vier studenten, zoals gesprekken over de foodtrends van de toekomst, bezoekjes aan venues, interviews met chef-koks en andere specialisten. 

In juni presenteren de vier studenten hun eindverslag over wat volgens hun het food & beverage concept kan zijn voor de venue van de toekomst.

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief