Food&Business
De vierdejaarsstudenten aan de Hotel Management School Maastricht spraken voor hun project Rethink Food & Venue met Luca Consoli, universitair docent wetenschap en samenleving aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Consoli heeft vaak gepubliceerd over de ethiek rondom voeding. Ook is hij aangesloten bij de SlowFood-beweging, die ontstond als tegenreactie op de fastfood-cultuur.
Hij ziet geen goed en fout bij het maken van keuzes in voeding. “Iedereen maakt een andere keuze en dat zijn allemaal ethische afwegingen.” Daarbij vraagt hij zich ook af in hoeverre de mens zelf kan bepalen. Wordt dat niet voor hem gedaan? “Neem plofkippen in de supermarkt. Die worden niet meer verkocht omdat de overheid daar beleid op heeft gemaakt. Daar worden deze kaders bepaald.”
De keuze voor duurzaamheid in food komt steeds meer voort uit Europese regelgeving, stelt hij. “De btw op groente moet omlaag, er komt een suikertax. Vlees wordt duurder en daarmee meer een luxe product.”
Consoli ziet dat er voor de mens nog steeds een spanningsveld is. “Wat weegt het zwaarst. Een zo breed mogelijk scala aan opties of duurzame opties?”
Consoli stelt dat ‘smaak' de grote verandering teweeg kan brengen. “Smaak is de sleutel en de ingang naar een beter voedselsysteem. Want aandacht voor smaak betekent aandacht voor kwaliteit, voor de herkomst van de producten en voor hoe het bereid wordt. Dat staat lijnrecht tegenover makkelijk eten, verspillen en weggooien. Zo wordt een goede eter automatisch een duurzame eter.”
Maar ook dan is weer de vraag: wat is goed eten? Die afweging moet je steeds maken. “Vanuit gezondheidsperspectief is een avocado super gezond. De vrucht zit vol vitamines. Maar vanuit een milieuperspectief is de avocado weer heel slecht. Om te kunnen groeien kost hij heel veel water en energie. In Mexico is het een miljardenproduct en zijn drugskartels erin geïnteresseerd geraakt.”
Hoe ziet Consoli de foodkeuzes in de conference venue van de toekomst? Bij het buffet gezondere keuzes opvallender vooraan, is een goede mogelijkheid. “Dergelijke keuzes kunnen gasten zeker beïnvloeden. Wel moet je voor gasten altijd de opties openhouden.”
Welk niveau van creativiteit vertoont de jonge generatie bij het ontwikkelen van vernieuwende concepten, benaderingen en implementatiestrategieën voor foodservices binnen een geheel nieuw conferentiecentrum?
Met die gedachte heeft Publique aansluiting gevonden bij Hotel Management School Maastricht die met een projectgroep vierdejaars studenten deze uitdaging is aangegaan.
Het project wordt ondersteund door Vermaat, specialist in horeca op maat.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.