Congressen

‘Een toekomstige venue moet zich richten op lokale producten’

Studenten foodproject HMSM

Vier vierdejaarsstudenten aan de Hotel Management School Maastricht werken dit eerste halfjaar van 2024 voor Publique aan een onderzoeksopdracht over de catering van het congrescentrum van de toekomst. Deze week beschrijven ze de missie en visie van dit concept.

Voor de regio Amsterdam/Schiphol is een concept bedacht voor een efficiënt en duurzaam internationaal congrescentrum met verschillende lokale functies. Deze venue moet een opleidingsinstituut huisvesten, er moeten sportfaciliteiten en werkplekken komen, plus er komen appartementen gericht op expats in de buurt. Wat nog ontbreekt is een concept voor food & beverage dat net als de locatie eenvoudig is aan te passen aan toekomstige behoeftes.

Daar buigen de vier studenten Julius Lof (22), Mees Kemner (21), Twan van Weelden (22) en Maarten Smulders (22) zich momenteel over. Met hen is afgesproken dat ze eerst een visie neerzetten op de te verwachte ontwikkelingen op het gebied van food & beverage, voordat ze in detail concepten gaan uitwerken. Inmiddels zetten ze een pilarenmodel neer.

Missie: meest vooruitstrevende foodconcept

‘We willen het meest vooruitstrevende foodconcept worden voor conferentiegasten, waarbij we de normen van duurzaamheid en kwaliteit overstijgen’, zegt Kemner over het plan dat de vier ontwikkelden. Het streven is een ecosysteem te creëren met ondersteuning voor lokale producenten en het omarmen van de eiwittransitie. Ook moet de venue zero-waste worden en is het de bedoeling dat innovatieve technologieën worden geïntegreerd om de voedsel- en drankervaring te verbeteren.

"Wij geloven dat gemak, beleving en een persoonlijke benadering essentieel zijn voor het voldoen aan de behoeften van de gasten, terwijl het tegelijkertijd een positieve impact heeft op hun gezondheid en welzijn."

Acht criteria

De studenten kwamen na onderzoek tot acht verschillende criteria waar het food & beverage-concept aan moet voldoen binnen het confentiecentrum van de toekomst.

Technologische innovatie

De eerste is technologische innovatie. De ambitie is om de venue de koploper in innovatie binnen de horeca te maken. Lof: "Het confentiecentrum moet de nieuwste technologische mogelijkheden in food & beverage krijgen. Denk aan de toepassing van AI, 3d-printen, maatwerk, breathtech en de automatisering van productieprocessen."

Maatwerk en gemak

Verder gaat het als tweede om maatwerk voor de gast, waarbij aan alle behoeftes van verschillende doelgroepen wordt voldaan. Persoonlijke voorkeuren, allergieën, lichaamsbehoeftes, extra wensen: alles moet mogelijk zijn. 

Daarnaast gaat het om het gemak van een product. "Dat wordt in de toekomst een van de voornaamste eisen van de consumenten", verklaart Smulders. "Toekomstige concepten moeten wachttijden aanzienlijk verminderen en voldoen aan de verschillende gemakswensen van verschillende typen gasten."

Unieke ervaring bieden

Een toekomstig concept moet uiteraard ook een duidelijke unieke ervaring bieden aan de verschillende doelgroepen. De gasttevredenheid wordt groter en je versterkt je concurrentiepositie. "We verwachten ook dat de consument in de toekomst 'een ervaring' een vereiste gaat vinden wanneer hij of zij buiten de deur gaat eten."

Gezondheid 

De eigen fysieke en mentale gezondheid wordt steeds belangrijker, dus de studenten zoomen daar op in als criterium. Het conferentiecentrum bijdragen aan de fysieke en/of mentale gezondheid van de gast.

Eiwittransitie

Een zesde criterium is de eiwittransitie. Het centrum moet vooruitstrevend zijn op gebied van plantaardige eiwitten. "Dan moet het een groter percentage plantaardige eiwitten aanbieden dan het landelijk streven", zegt van Weelden. "Door voor te blijven op de concurrentie kan het concept zich onderscheiden."

Zero-waste

Al eerder genoemd: het conferentiecentrum moet in zijn geheel zero-waste worden. Dus zo min mogelijk en idealiter geen afval creëren, maar hoe doe je dat. Kemner: "Dit kun je voornamelijk vanuit milieubewustzijn doen, maar je kunt het ook in de marketingstrategie meenemen. Dat kan leiden tot dalende kosten. Momenteel is volledig zero-waste zijn nog erg lastig, maar wij verwachten dat dit in de toekomst haalbaarder wordt. De ontwikkelingen zijn er."

Lokale producten

Van Weelden ziet lokaal produceren als zeer grote trend. Dat is dan ook een van de criteria in het concept. Van Weelden: "Je kunt miljoenen mensen per jaar op die enorme locatie goed voorzien van Nederlandse producten. Lokale producten worden steeds belangrijker voor de consument. Ze zorgen voor minder uitstoot doordat ze minder ver getransporteerd moeten worden. Daardoor maak je de wereld een stukje beter. Daarnaast zijn lokale producten vaak verser en ondersteunen ze lokale ondernemers."

Het F&B concept voor de venue moet dus zoveel mogelijk werken met lokale producten. "Daar kun je ook het dak van het gebouw én de omgeving voor beschikbaar stellen."

 


Rethink Food & Venue logoRethink Food & Venue

Welk niveau van creativiteit vertoont de jonge generatie bij het ontwikkelen van vernieuwende concepten, benaderingen en implementatiestrategieën voor foodservices binnen een geheel nieuw conferentiecentrum?

Met die gedachte heeft Publique aansluiting gevonden bij Hotel Management School Maastricht die met een projectgroep vierdejaars studenten deze uitdaginging is aangegaan.

Het project wordt ondersteund door Vermaat, specialist in horeca op maat.



Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief