Festivals, Company events

Een kimchi kroket, graag….

Funk Gilde met kimchi kroket op festival

Kimchi? Is dat niet gefermenteerde kool en andere groente? Zeker wel en het duikt steeds vaker op. In Korea is het fris zure kimchi gerecht nummer één en nu rukt het op in onze contreien. Vandaar dat de Lowlands-bezoekers deze zomer kimchi konden proeven verpakt in een oer-Hollands kroketjasje. “Als we het op die manier verwerken, dan durven mensen het wel aan, was ons idee”, zegt Abel Jeuken van Funk Gilde. “Op de laatste dag waren we zo goed als los van 15.000 kroketten.”

Verrassingen uit Azië zijn geliefd bij festivalpubliek dat de lat op F&B-gebied elk jaar een tikje hoger legt. Het aanbod eten & drinken is inmiddels net zo belangrijk als de muziek line-up, zegt food trendwachter Gijsbregt Brouwer in zijn podcast Bekt Lekker. “We zijn met zijn allen eten veel serieuzer gaan nemen en dat vertaalt zich door naar festivals. Je ziet ook dat er complete restaurants worden neergezet.”

Zestien gangen sushimenu

In Nederland hebben we nog geen festival als het Amerikaanse Coachella – 375 dollar voor een zestien gangen sushimenu! –, maar ook hier gaat er telkens een tandje bij. Meer restaurants, meer zitjes. Dat ze op Lowlands in de rij stonden voor een snackmomentje geserveerd op een bordje aan een gedekte tafel in restaurant Le Frikandel zegt wel iets. Frituur op zijn chicst.

Er was ook een vegan frikandelvariant en dat past helemaal in de voortgaande trend. Op alle festivals stonden cateraars peentjes te zweten op alle bestellingen voor vega- en vegan-versies van worst, burgers en kebab. 

Techno-event Awakenings is de eerste die een honderd procent vegetarisch menu heeft. Dit onder net motto ‘Laat ons jou verrassen met hoe veelzijdig en voedzaam het kan zijn’. In de keuken van de vegetarische – deels vegan - snackbar op Lowlands bereidde het team friet met groentestoof, seitan en aardpeer die de truck uitvloog voor 7,50 euro. Komend jaar te vinden op meer festivals, belooft Primeros Produkties. 

Stevige concurrentie is te verwachten van de Japanse okonomiyaki die al breed wordt omarmd. Het gaat om een hartige pannenkoek waarin diverse ingrediënten gaan, zoals kaas en groenten. Food Escape draaide overuren. ‘Dit jaar meer dan het dubbele verkocht’, jubelden ze. En dan hadden ze ook nog een gewilde vegan bloemkooltempura.

Loaded fries

Friet blijft, al is het maar omdat het tot de voordeligste maagvulling behoort. Maar ook hier worden of zijn kwaliteit en creativiteit de norm. De aardappels voor de patat op het festivalterrein in Biddinghuizen kwamen van goede telers uit de directe omgeving. Een plain friet is uiteraard oké, maar als je mee wilt gaan in de trend dan is er nog wel meer te vinden. Loaded fries – patat met een stevige topping – zet door, zoals een patatje met Koreaanse kipstoof.

In Azië valt nog genoeg te ontdekken, zeggen cateraars. “Een gigantische inspiratiebron,” zegt Vincent Karelsz van Hot Mama Hot, die foodtrucks op alle grote festivals heeft staan. 

Abel Jeuken van Funk Gilde ziet met name interesse voor de Koreaanse keuken opborrelen: “We hebben op de festivals veel vaste klanten voor het weekend gehad met onze kimchi-kroketten. Wat je overal ziet, is dat het aanbod gevarieerder wordt met steeds exotischere producten zoals jackfruit of paddenstoelen en groente.” 

“Het helpt dat foodvloggers posten waardoor de vraag toeneemt, maar ook dat iemand als Freddy Tratlehner van de Jeugd van Tegenwoordig een foodmerk heeft gelanceerd zonder vlees met snacks als Lekker Fred’s Pulled Paddo’s.”

De kimchi-kroket staat voor een nieuwe generatie haute friture die zijn weg zeker gaat vinden naar andere terreinen, is zijn verwachting. “Mensen willen meer dan rode biet en paddenstoelen. Op het kerstevent van de Rabobank gaan we 10.000 kimchi kroketten-bakken.”

Dorpje met zeecontainers

Nog minder vlees gaat het zeker worden, zegt Vincent Karelsz van Hot Mama Hot, onder meer bekend van zijn populaire patatje rendang. “Een hardloper, maar komend jaar gaan we voor de laatste keer inzetten op zoveel vlees, hebben we besloten. We hebben al een lekkere variant ontwikkeld op basis van jackfruit en die valt goed in de smaak. Of het goedkoper wordt daarmee? Niet per se. Jackfruit is duur en ook een vega-bouillon bereiden is net zoveel werk als een vleesbouillon.”

Succes komt niet met food alleen. Beleving is een belangrijk onderdeel en niet los te denken volgens hem. “Van twee foodtrucks is de aanwezigheid van Hot Mama Hot uitgegroeid tot een enorme area, een dorpje met zeecontainers waar je echt in onze wereld stapt met onze muziek en onze eigen sfeer.” 

Die neemt hij mee als Hot Mama Hot in januari voor het eerst catert op een grote consumentenbeurs, de Vakantiebeurs in de Utrechtse Jaarbeurs. “Ons aanbod leent zich er goed voor. Ik kan me voorstellen dat festivalfood voor vernieuwing op andere terreinen kan gaan zorgen.”

Super Instagrammable

Sjors Stakenburg van Roll or Bowl, dat op de tien grootste festivals aanwezig is, ziet dat mensen kritischer worden. “Ze willen simpelweg kwaliteit. Alles wordt duurder, festivalfood dus ook en dat vinden ze acceptabel als het heel goed is. Dan kun je dus nog steeds een winnaar zijn.” 

Roll or Bowl serveert onder meer gezonde complete maaltijden in het klein. “Met bijvoorbeeld verse broccoli, kool, champignons, volkorenrijst of noedels, lekkere wasabi-dressing. Kleurrijk, super Instagrammable… Daar gaan we wel een trend mee zetten.” 

En wat het in 2024 gaat worden? “Pita’s, dat wordt wel een ding.” Houd ook de Mitraillette in de gaten. Een Belgische calorieënbom – stokbrood gevuld met een mix van patat, vlees, groente en saus – want die ging er op Lowlands dit jaar in als koek.

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief