Beurzen, LiveWire
De winnaars van de jaarlijkse ‘Koninklijke Jaarbeurs affichewedstrijd 2025’ zijn bekend. Vanuit ruim 40 inzendingen is Ymke Slob, student aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), door de jury als winnaar beoordeeld. De tweede prijs is gewonnen door Emma Eickhout en op de derde plek eindigde Sam Euverman. Aanmoedigingsprijzen waren er voor Yunen Kok en Kealey Oosterom.
Ieder jaar organiseert Koninklijke Jaarbeurs een affichewedstrijd voor HKU-studenten. Dit jaar was het thema ‘Inspirerende ontmoetingen bij Jaarbeurs’. Sinds 1917 heeft Jaarbeurs een traditie van affiches gemaakt door Nederlandse ontwerpers. Om deze traditie hoog te houden vraagt zij jaarlijks aanstormende Nederlandse ontwerpers van HKU om een nieuw jaaraffiche te maken.
Esther Driessen, hoofd corporate communicatie Koninklijke Jaarbeurs: “Met de affichewedstrijd vieren we niet alleen de creativiteit van een nieuwe generatie ontwerpers, maar ook een traditie die al meer dan een eeuw oud is. Het allereerste Jaarbeurs-affiche stamt uit 1917. En die traditie willen we levend houden. Samen met de HKU dagen we studenten uit om hun visie op Jaarbeurs te verbeelden. En dat is geen makkelijke opgave. Want hoe vat je in één beeld samen wat Jaarbeurs is? Een plek waar beurzen, concerten, congressen, vergaderingen, sportevenementen en 2,3 miljoen mensen per jaar samenkomen.”
Jitkse Hirs, relatiemanager HKU, benadrukt de goede samenwerking: “Dankzij Jaarbeurs krijgen onze studenten een prachtig podium om hun talent te laten zien. De samenwerking tussen HKU en Jaarbeurs zorgt elk jaar weer voor een creatieve vonk en dat zie je terug in de resultaten.”
Carrousel
Het winnende affiche is van Ymke Slob, vierdejaars student aan de HKU. De jury roemt haar typografische benadering die niet alleen visueel opvalt, maar ook inhoudelijk raakt. ‘Het zachte kleurverloop op de achtergrond geeft het ontwerp een gevoel van beweging en groei, precies wat past bij de evenementen die bij plaatsvinden’ aldus het juryrapport. Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs: "Zodra ik het winnende affiche zag, wist ik: die krijgt een plek op mijn kamer. Het ontwerp is niet alleen visueel sterk, maar past echt bij Jaarbeurs. Een prachtig voorbeeld van hoe jong talent traditie en vernieuwing weet te verbinden."
Ymke Slob: “Ik twijfelde al een paar keer om mee te doen, maar ben zó blij dat ik het in mijn afstudeerjaar eindelijk heb gedaan. En dan ook nog winnen? Echt supertrots!”
De jury reikte ook aanmoedigingsprijzen uit. Een van die prijzen ging naar Kealey Oosterom. Het affiche vertaalt het thema inspirerende ontmoetingen op een hele originele manier door gebruik te maken van het getal 030.
Natalie Dubois, curator toegepaste kunst & vormgeving Centraal Museum : “Ik moest even goed kijken voor ik het zag. Meteen was dit affiche aantrekkelijk en het riep ook nostalgische gevoelens op. Iets van een jaren ’50 behang met mooi repetitief patroon. Maar ineens zag ik het : 030, 030, 030. En als je het eenmaal ziet kan je het niet, niet meer zien. De verwijzing naar de Utrechtse netnummercode geeft het een sterk lokaal karakter en benadrukt de verbondenheid met de stad. De Domtoren maakt dat nog extra duidelijk. Het pixelachtige karakter van de typografie en de strakke compositie geven het affiche ondanks mijn eerste associatie een moderne, digitale uitstraling. Heel sterk en spannend!”
De winnende affiches zijn vanaf maandag 2 juni te zien in de openbare centrale entree van het Beatrixgebouw en vergadercentrum Meet-Up van Jaarbeurs
De jury van de Koninklijke Jaarbeurs affichewedstrijd 2025 bestond uit Natalie Dubois, curator toegepaste kunst & vormgeving Centraal Museum, René Maas, teamleider marketing & communicatie bibliotheek Utrecht, Simon Davies, ontwerper en docent aan de HKU, Esther Driessen, hoofd corporate communicatie Koninklijke Jaarbeurs, Mark Westra, content marketeer Koninklijke Jaarbeurs.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.