Beurzen
Kunstbeurs Art Rotterdam moet het hebben van bezoekers die rustig tienduizend euro neertellen voor een schilderij of beeldhouwwerk. Op een dergelijke beurs verwacht je dus geen standhouder met een patatkraam, maar toch staat-ie er. Een verrassend kunstconcept van Roosje Verschoor.
Een onderzoek naar het begrip ‘hamsteren’ leidde kunstenares Verschoor terug naar de voedselschaarste die in de Eerste Wereldoorlog heerste onder de arme bevolking in Nederlandse steden. Het Amsterdamse Aardappeloproer uit deze periode is de kern van het werk waarmee ze meedoet op Art Rotterdam aan de tentoonstelling Prospects van het Mondriaan Fonds.
Vanuit een frietkar deelt Verschoor kleine puntzakjes patat uit. Een handeling die refereert aan de periode waarin aardappelen op de bon waren. Tegelijkertijd verwijst de snack naar de verwende patatgeneratie, zoals Verschoor en haar leeftijdsgenoten genoemd worden. Op de puntzakjes staat een QR-code die leidt naar een digitale kaart waarop te volgen is waar en hoe zich in Amsterdam het oproer afspeelde.
In dit Boezelaarskompas, genoemd naar de schorten die de vrouwen droegen, is archiefmateriaal en fictie samengebracht. Archiefmateriaal verwerkte zij ook in collages op papier dat gemaakt is van aardappelschillen. Laatste onderdeel van deze zoektocht naar Nederlands bekendste volksvoedsel is een serie kostbare bronzen aardappelen.
Geen gewone patatkraam dus, maar een interactief kunstwerk. Verschoor zet daarmee de bezoekers van de kunstbeurs even op het verkeerde been. Creatief en inspirerend. Art Rotterdam is nog te bezoeker tot en met zondag 22 mei in de Van Nelle Fabriek.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.