Festivals, Brand events

Van Hornbach bagagewagens tot duurzame energie op Lowlands

IKEA Droomland op Lowlands

Er komen steeds meer partnerships op Lowlands. Merken bieden tal van activaties, de een geslaagder dan de ander. De afgelopen editie sprongen een paar nieuwkomers eruit, zoals de Hornbach bagagewagens, Ikea Drömland en het NRGY Camp van Kia.

Lowlands staat al jaren bekend om zijn opvallende merkactivaties. De Miele Powerwash is misschien wel een van de bekendste, maar ook La Terraza van Nespresso en de Heineken en Coke Studio waren al lang een succes. Deze editie is daar weer een aantal opvallende (en minder opvallende) nieuwkomers bijgekomen. 

Oranje bagagewagens

De activatie begint eigenlijk al voordat je het terrein opkomt. Hornbach heeft handig ingespeeld op een van de meest vermoeiende onderdelen voor de festivalgangers: met je bagage sjouwen van de parkeerplaats of bus naar een van de campings.

De bouwmarkt had daarvoor een praktische oplossing bedacht en zette honderden oranje bagagewagens klaar om tassen en kampeerspullen naar de campingplaats te rollen.

"Het doel van onze activatie is de bezoekers van Lowlands letterlijk een last van hun schouders nemen", vertelt marketingmanager Annelies Melis. 'Met onze Hornbach Bagagewagens weten wij de festivalgangers veel gesleep en gezweet te besparen. In plaats daarvan kunnen zij hun zware spullen soepel over het terrein vervoeren." 

Carrousel

 

Geholpen door runners

Met veel enthousiasme worden de bagagewagens ontvangen en er wordt gretig gebruik van gemaakt. Hornbach gaat zelfs nog een stap verder en zet ook runners in. Zij hebben de nodige tools bij zich om tentharingen in de grond te slaan, dingen vast te tapen of kapotte tentstokken te repareren.

Melis is tevreden over de respons: "De bagagewagens en runners blijken een welkome oplossing te zijn. Dit was precies waar wij samen met MOJO (dat de sponsordeals regelt, red.) op gehoopt hadden."

De bagagewagens blijken multifunctioneel, want Hornbach gebruikt ze op zaterdagochtend ook voor een melige kruiwagenrace. Daarbij gaan twee duo’s steeds de strijd met elkaar aan op een speciaal aangelegd parcours met verschillende obstakels. Het zorgt voor leuke momenten en veel plezier bij de Lowlanders. 

Ikea Drömland

Na een wandeling op het terrein kom je een gigantische blauwe dome. Het is Ikea Drömland: een enorme slaapkamer op het festivalterrein waar je jezelf helemaal kan opladen.

Carolien Hulstman, dan nog country marketingmanager Ikea Nederland, benadrukt dat voor Ikea slaap een ‘ontzettend belangrijk’ thema is voor het komende jaar. "Zeker nu blijkt dat mensen steeds slechter slapen willen het belang van een goede nachtrust benadrukken. Ikea Drömland op Lowlands zien we als een geweldige kans."

Ook het slaapparadijs van Ikea blijkt goed aan te slaan. Veel Lowlandsgangers trekken zich graag even terug voor een powernap van 15 minuten op een zacht Ikea-bed. De geslaagde Lowlands-activatie was voor Hulstman de laatste marketingactie als countrymanager. Ze is per september communications manager bij de investeringstak van Ikea.

Bol campingwinkel

Vooraf is er wat gedoe over de 24-uur campingwinkel die altijd door de Hema werd uitgebaat. Bol bood meer geld om de winkel over te nemen en dan is de keuze snel gemaakt.

Marketing director Fiona Vanderbroeck is blij dat Bol nu deel uitmaakt van ‘hét festival van Nederland’. Bol heeft een breed festivalassortiment geselecteerd en een nieuwe pick-up service, om extra gemak te bieden voor de bezoekers. Hema laat ondertussen weten dat ze mogelijk in 2025 bij een ander festival opduikt met de winkel.

Kia NRGY Camp op Lowlands

Kia NRGY Camp

Ook een nieuwkomer op het Lowlands-terrein is Kia, dat een duurzame boodschap wil uitdragen met zijn NRGY Camp. Op drie campings heeft het automerk een model geplaatst waarmee je je elektrische apparaten kunt laden. Handig als je bijvoorbeeld je telefoon leegloopt. Het ging hierbij om een winactie.

Maaike Aarts, marketingmanager communicatie & PR, legt uit: "Ons partnership met Lowlands is een perfect voorbeeld van 'Movement that inspires' (de slogan van Kia, red.). Bij Kia willen we meer dan alleen een duurzame mobiliteitspartner zijn en vooral ook iedereen inspireren en ideeën tot leven brengen. En dat is precies wat we met het Nrgy Camp wilden doen."

"Kamperen (op Lowlands) kan een uitdagende onderneming zijn. Met het Nrgy Camp laten we zien dat het anders kan. Dankzij de Vehicle-to-Load technologie van onze elektrische modellen EV6, EV9 en de nieuwe EV3, kampeer je zonder al het gedoe. Daardoor moet er meer tijd en ruimte overblijven voor opgaan in het festival en je laten inspireren door nieuwe ervaringen."

Jeu de boules battle

Lowlanders kunnen dankzij Kia daarnaast even op- of ontladen op de weg tussen camping en festivalterrein met bordspelletjes of een jeu de boules battle. 

Aarts laat achteraf nog weten dat Kia ‘heel veel’ leuke reacties heeft gehad. "Niet alleen van de winnaars van de drie groepsplekken met V2L technologie, maar ook van andere Lowlanders die het NRGY camp bezochten. De EV-modellen met daktenten en V2L kregen veel aandacht en er zijn veel spellen gespeeld."

Volgend jaar weer?

Kia is daarmee heel tevreden over de eerste keer op Lowlands. Komen ze volgend jaar terug? Aarts: "Momenteel worden alle resultaten verzameld en we hebben zeker de intentie volgend jaar weer aanwezig te zijn op Lowlands."

Ook Annelies Melis van Hornbach laat weten dat de bouwmarkt met MOJO gaat kijken naar een terugkeer op het festival. "Lowlands is nog maar net achter de rug en de evaluaties moeten nog plaatsvinden. Of er een vervolg komt kan ik dus nog niet zeggen. Ik kijk in ieder geval terug op een zeer geslaagde activatie."

 

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief