Company events

Nieuwe benadering van employee engagement noodzakelijk

Foto 1 960x640

De werkvloer is continu in beweging en dat vraagt om een nieuwe benadering van employee engagement gericht op persoonlijke voorkeuren, generatieverschillen en individuele doelen. Deze aanpak leidt tot een meer betrokken, gemotiveerd en succesvol team.

In een tijdperk van snelle veranderingen en technologische innovaties staat employee engagement, oftewel medewerkersbetrokkenheid, meer dan ooit onder druk. De kern van het probleem? Er is een disconnectie ontstaan tussen organisaties en hun werknemers, waarbij focus op processen en prestaties de verbinding met medewerkers dreigt te overschaduwen. Daarbij komt dat meer medewerkers deels op kantoor en deels vanuit huis zijn gaan werken, wat nieuwe uitdagingen met zich meebrengt. 

Of je nu werkt aan een nieuwe strategie, een fusie of interne communicatie, de uitdaging blijft hetzelfde: hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich betrokken voelen en in beweging komen? In de praktijk zien wij van Daymakers vaak dat bedrijven wel hun best doen om medewerkers communicatief te bereiken, maar het vaak niet lukt om iedereen er echt bij te betrekken.

De nieuwe spelregels op het werk

De beste aanpak voor employee engagement is voor elk bedrijf anders, maar de tendensen op de werkvloer zijn voor veel organisaties dezelfde. De nieuwe spelregels kennen én begrijpen is essentieel om op de behoeften van medewerkers in te spelen.

Ten eerste is er sprake van een grotere generatiekloof op de werkvloer. Deze verschillende generaties hebben uiteenlopende verwachtingen én communicatievoorkeuren. 

Daarnaast is er de impact van remote werken. Medewerkers waarderen de flexibiliteit en tijdswinst van thuiswerken, maar zonder fysieke interactie ligt een gevoel van isolatie op de loer. 

En zeker niet vergeten: mentale gezondheid is niet langer slechts ‘nice to have’, maar essentieel voor productieve en betrokken werknemers. De grens tussen werk en privé vervaagt, terwijl de druk om altijd ‘aan’ te staan toeneemt. Medewerkers verwachten dat werkgevers hierin meebewegen. 

EE 2 960x640

Effectieve communicatie

Een effectieve strategie voor personeelsbetrokkenheid vereist gepersonaliseerde communicatie en een diverse aanpak. Net als bij streamingdiensten en social platforms verwachten medewerkers maatwerkbenadering in de bedrijfscommunicatie. 

In veel organisaties is de communicatie nog steeds top-down georiënteerd. Het management zendt berichten uit die relevant zijn voor de bedrijfsdoelen, maar hoe die boodschappen worden ontvangen door medewerkers blijft vaak onderbelicht. Ons motto voor verbetering: ‘Make it personal - Make it a journey - Make it unforgettable’.

Effectieve communicatie houdt rekening met de behoeften, waarden en voorkeuren van werknemers, wat de betrokkenheid vergroot. Het is belangrijk om de balans te vinden tussen de doelen van de organisatie en de spirit van de medewerkers, waardoor een gedeeld enthousiasme ontstaat. Make it personal.

Een grote verandering krijg je niet overgebracht met één lange meeting of een doorwrocht document. Doe het stap voor stap, in behapbare brokken. Herhaling en continuïteit zorgen ervoor dat de boodschap blijft hangen. Make it a journey.

Gebruik daarbij een mix van tekst, beeld en audio om verschillende manieren van leren aan te spreken, zodat de boodschap niet alleen gehoord, maar ook gevoeld en beleefd wordt. Make it unforgettable.

En last but not least: kies de juiste kanalen. Niet iedereen checkt intranet of leest elke mail. Communiceer via de kanalen die medewerkers wél gebruiken.


Case: Van procesgerichte naar mensgerichte communicatie

Vollenhoven, een familiebedrijf in de energietransitie, stond voor de uitdaging om medewerkers verspreid over diverse locaties, sterker te verbinden met de centrale organisatie. De afstand tussen medewerkers en de hoofdorganisatie resulteerde in het gevoel van isolatie en verminderde verbondenheid met het merk.

Om dit probleem aan te pakken, besloot Vollenhoven de focus te verschuiven van procesgerichte naar mensgerichte communicatie. Dit betekende een overgang van controle naar vertrouwen, van klantgericht naar gastvrijheid, en van een anonieme naar een persoonlijke benadering. Deze verandering werd omarmd door het implementeren van initiatieven die de bedrijfscultuur en interne communicatie herdefinieerden. 

De resultaten zijn veelbelovend: het werkgeluk nam toe met 7 procent, het gevoel van te hoge werkdruk daalde met 14 procent, en het gevoel van trots en autonomie onder medewerkers steeg respectievelijk met 7 en 6 procent. 

De Vollenhoven-case illustreert dat het begrijpen en inspelen op de behoeften van medewerkers, gecombineerd met een strategische en persoonlijke communicatiestrategie, de sleutel is tot succesvolle employee engagement. Het biedt een inspirerend voorbeeld voor andere organisaties die streven naar een duurzame en ondersteunende werkcultuur.

Meer weten over deze case? Kijk dan op de website van D&B eventmarketing onder Cases of klik hier.

Artikel gaat verder onder kader


Route naar verbetering

Bij Daymakers werken we samen met de opdrachtgever aan een engagement scan om maximale betrokkenheid van de medewerkers te creëren. Het vraagt om een doordachte benadering die aansluit op de organisatiecultuur en de behoeften van medewerkers. Inzicht in de huidige situatie is daarbij cruciaal: wat leeft er binnen de organisatie en waar liggen de kansen?

Door onderzoek en analyse wordt duidelijk waar medewerkers behoefte aan hebben en hoe bedrijven hier effectief op kunnen inspelen. Vervolgens is het belangrijk om communicatie en activatie niet als losstaande initiatieven te zien, maar als onderdeel van een bredere aanpak. Alleen zo blijft medewerkersbetrokkenheid niet iets tijdelijks, maar wordt het verankerd in de bedrijfscultuur.

Lees de uitgebreide whitepaper

Uitgebreidere informatie over de moderne benadering van employee engagement en de unieke werkwijze van Daymakers vind je in de Daypaper Employee Engagement die gratis is te downloaden hier of op onze website. Je krijgt dan ook de uitkomsten van een Q&A die onderdeel was van onze recente klantevent Shift Happens! 


The value of HI

Human intelligence is de logische yin van de yang Artificial Intelligence. Als pendanten van elkaar zal de ontwikkeling van AI invloed hebben op HI. Als we er goed mee omgaan kunnen ze elkaar versterken, intenser maken. Publique onderzoekt samen met Daymakers hoe we kruisbestuiving over en weer kunnen creëren met als doel een optimale harmonie tussen mens en technologie op het gebied van (live)communicatie.

Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief