Company events, Live Industry Dashboard
Meer projecten, maar minder omzet ten opzichte van 2019. Dat is de conclusie uit onderzoek onder de livecommunicatie-bureaus en -leveranciers die zijn aangesloten bij de Europese LiveCom Alliance. De uitdaging voor 2024 is hoe om te gaan met meer projecten in een krappe arbeidsmarkt en met stijgende kosten.
De omzet is in 2023 ten opzichte van het pre-covidjaar 2019 met 10,3 procent gedaald, terwijl het aantal projecten steeg met 26,5 procent. De werkgelegenheid lag 0,5 procent hoger.
Deze pre- en post-covid-benchmark laat daarmee de uitdagingen van de sector zien. De omzet mag dan bijna terug zijn op het niveau van vóór de coronacrisis, het behalen van voldoende rendement blijkt een uitdaging.
De cijfers laten een opvallend hoger gemiddeld aantal projecten zien, gecombineerd met een kleine personeelsuitbreiding op een krappe arbeidsmarkt. Bovendien heeft de sector te maken met een aanzienlijke stijging van de kosten als gevolg van de inflatie en de politieke instabiliteit in de wereld. In een arbeidsintensieve industrie verklaart dit dat de omstandigheden nog steeds uitdagend zijn.
Over de verwachte groei van de livecommunicatiebudgetten van klanten in 2024 zijn de respondenten verdeeld: 26,3 verwacht een toename, 46,9 procent verwacht geen veranderingen en 26,8 procent verwacht een daling.
Wel verwachten de bureaus en leveranciers gemiddeld een toename van de werkgelegenheid: +19,0 procent voltijdbanen en +60,1 procent deeltijdbanen. Volgens hen zijn creativiteit, interpersoonlijke en relationele competentie en zelfmanagementcompetentie de drie centrale vaardigheden voor medewerkers in de sector.
Als het om de trends gaat, benadrukken de respondenten dat duurzaamheid en kunstmatige intelligentie de meest kritische trends zijn voor 2024. De ontwikkeling van nieuwe bedrijven, een nieuwe werkcultuur en individualisering zijn echter ook belangrijke onderwerpen.
LiveCom Alliance European Industry Survey 2023 is voor de derde keer uitgevoerd door het Duitse R.I.F.E.L. Institute en onderzoekt systematisch de huidige toestand van de livecommunicatie-industrie in verschillende Europese landen. Het onderzoek omvat verschillende thema's, zoals structuur, kenmerken, omzet en medewerkers.
De resultaten van 2023 zijn gebaseerd op een steekproef van 233 bedrijven die in totaal 1.095 live-communicatiebedrijven en -agentschappen vertegenwoordigen. Al deze leden zijn verenigd in acht van de tien aangesloten nationale verenigingen binnen de LiveCom Alliance.
Respondenten hebben een gemiddelde economische impact van 10,5 miljoen euro omzet, een gemiddeld personeelsbestand van 55,2 medewerkers en een gemiddeld aantal projecten van 263 per jaar.
Het volledige rapport gepubliceerd door LiveCom Alliance in samenwerking met R.I.F.E.L. Institute biedt inzichten en gegevens die de livecommunicatie-industrie op pan-Europees niveau benchmarken. Het bevat cijfers over bijvoorbeeld de salarisspecificaties van bureaus, de omzetspecificaties, de tarieven van freelancers en de prognoses van klanteninzichten. Het volledige rapport is op te vragen bij de LiveCom Alliance.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.