LiveWire, Beurzen, Congressen
De winnaars van de jaarlijkse Koninklijke Jaarbeurs posterwedstrijd 2024 zijn bekend. Vanuit ruim 50 inzendingen is Jonas van Son, student aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), door de jury als winnaar beoordeeld. De tweede prijs is gewonnen door Julia Penning en op de derde plek eindigde Dewi van der Meulen. Aanmoedigingsprijzen waren er voor Rebecca Stroeven, Tobias Muller en Marileen Janssen.
Ieder jaar organiseert Koninklijke Jaarbeurs een posterwedstrijd voor HKU-studenten. Dit jaar was het thema gekoppeld aan de campagne ‘De wereld van Jaarbeurs’. Sinds 1917 heeft Jaarbeurs een traditie van affiches gemaakt door Nederlandse ontwerpers. Om deze traditie hoog te houden vraagt zij jaarlijks aanstormende Nederlandse ontwerpers van HKU om een nieuwe jaarposter te maken.
Jaarbeurs heeft in samenwerking met HKU studenten uitgedaagd om een poster te maken rondom de campagne ‘De wereld van Jaarbeurs’. In deze campagne geeft Jaarbeurs met bijzondere verhalen van klanten, bezoekers en medewerkers de diversiteit aan mogelijkheden die Jaarbeurs biedt weer.
Esther Driessen, juryvoorzitter en hoofd corporate communicatie van Koninklijke Jaarbeurs: “We hebben fantastische inzendingen mogen beoordelen van aanstormende Nederlandse ontwerpers. Jonas van Son heeft een kleurrijke poster ontworpen waarop de levenslijn van Jaarbeurs in verschillende kleuren is verwikkeld. De kleuren staan synoniem voor de verhalen van ‘De wereld van Jaarbeurs’. Het ontwerp vormt een duidelijk geheel, dus wat ons betreft is Jonas een terechte winnaar.”
Jonas van Son: "Om hier te mogen staan was al een eer, maar dat ik heb gewonnen is helemaal fantastisch." De winnende poster is de komende periode op verschillende plekken binnen en buiten Jaarbeurs te zien.
De tweede prijs werd gewonnen door Julia Penning. Natalie Dubois, curator toegepaste kunst & vormgeving van het Centraal Museum, is als jurylid onder de indruk: “Een prachtige grafische poster dat tot een mooi geheel leidt. Door het gradiënt gebruik en de lichte tinten gebeurt er veel, maar is het toch rustig om naar te kijken.”
De derde prijs ging naar Dewi van der Meulen. “Deze illustratieve poster is een bom van creativiteit. Elke letter geeft een ander verhaal van de wereld van Jaarbeurs weer”, vertelt jurylid Mark Westra, content marketeer Koninklijke Jaarbeurs.
Jitkse Hirs, relatiemanager HKU, benadrukt de goede samenwerking: “Jaarbeurs biedt onze talentvolle studenten een prachtig podium. De kruisbestuiving tussen het talent van HKU en onze samenwerkingspartner Jaarbeurs leidt ook dit jaar weer tot een geweldig resultaat.”
De jury reikte ook aanmoedigingsprijzen uit. Zo vallen Rebecca Stroeven, Tobias Muller en Marileen Janssen in de prijzen.
Peter Roeleveld, winnaar HKU posterwedstrijd 2021, begeleidde deze editie: “De explosie van kleuren die Rebecca Stroeven gebruikte voor haar poster waarmee zij oude affiches van de afgelopen jaren gebruikte, maakt dat we haar een aanmoedigingsprijs geven."
"Ook Tobias Muller is een terechte tweede winnaar van de aanmoedigingsprijs. Op een speelse illustratieve wijze heeft hij het thema ‘De wereld van Jaarbeurs’ perfect weergegeven in een wereldbol."
"Ook Marileen Janssen ontwierp een poster die visueel fijn is om naar te kijken. Zij verdient ook een terechte aanmoedigingsprijs. Haar poster laat de levenslijn van Jaarbeurs goed zien. Er is geen begin en er is geen eind. Een constant veranderend pad maar wel met een visie die hetzelfde blijft.”
De jury van de Koninklijke Jaarbeurs posterwedstrijd 2024 bestond uit Natalie Dubois, curator toegepaste kunst & vormgeving Centraal Museum, Esther Driessen, hoofd corporate communicatie Koninklijke Jaarbeurs, Mark Westra, content marketeer Koninklijke Jaarbeurs en Roos van Laer, conservator in opleiding. De wedstrijd werd begeleid door de winnaar van de editie van 2021, Peter Roeleveld.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.