Beurzen, LiveWire

Koelnmesse meldt sterke groei en presenteert ambitieuze tienjarenstrategie

Spoga und Gafa Koelnmesse

Koelnmesse sluit het beursjaar 2024 succesvol af en presenteert een ambitieuze strategie om in 2035 tot de vijf grootste beursorganisatoren ter wereld te behoren. Ondanks aanhoudende economische uitdagingen noteerde het bedrijf een sterke groei, met bijzonder veel aandacht voor internationale expansie, duurzaamheid en vernieuwende beursformats.

Koelnmesse behaalde in haar jubileumjaar een omzet van 365,8 miljoen euro en een winst van 21,3 miljoen, met in totaal 76 beurzen in Duitsland en wereldwijd. In 2024 verwelkomde het Duitse beurshuis meer dan 2,1 miljoen bezoekers uit 197 landen en meer dan 34.500 exposanten uit 106 landen. Tot de hoogtepunten van de beurslocatie in Keulen behoorden de toonaangevende internationale vakbeurzen ISM, spoga+gafa, gamescom, Dmexco en Orgatec.

Premières in het buitenland

Het beursjaar 2024 werd gekenmerkt door de introductie van acht nieuwe beurzen in het buitenland, met onder andere de succesvolle lancering van gamescom latam in São Paulo. In totaal heeft Koelnmesse sinds 2023 eenentwintig nieuwe buitenlandse evenementen geïmplementeerd; voor 2025 staan er nog eens negen premières gepland. 

Voor het dit jaar staan in totaal 82 evenementen op de kalender, waarvan zestig eigen beurzen en 39 in het buitenland. Acht primeurs zijn gepland, waaronder interzum Jakarta, International Hardware Fair Indonesia en ORGATEC India. 

Nieuwe Confex-congrescentrum

In jubileumjaar 2024 werd bovendien het nieuwe Confex-congrescentrum in Keulen officieel geopend, dat met zijn flexibele faciliteiten en ruimte voor 6.200 deelnemers geldt als een belangrijke versterking voor de regio en het internationale aanbod van Koelnmesse.

Koelnmesse blijft ook verder investeren in haar Duitse thuismarkt. Zo wordt tot 2040 meer dan één miljard euro in de locatie Keulen geïnvesteerd in infrastructuur en digitalisering.

Nieuwe strategie 'level35'

Centraal in de nieuwe strategie ‘level35’ staan vier pijlers: winstgevendheid, duurzaamheid, klantgerichtheid en internationalisering. Doel is om in topjaren én rustiger beursjaren internationaal een stabiele omzet en winst te realiseren. 

Daarbij wil Koelnmesse haar activiteiten verder verduurzamen. Vanaf 2030 moeten alle eigen activiteiten klimaatneutraal zijn (Scope 1 & 2). Investeringen in onder andere zonnepanelen, LED-verlichting, e-laadinfrastructuur en binnenkort een geothermisch verwarmings- en koelsysteem dragen hieraan bij.

Een ander hoogtepunt is de coördinatie van het Duitse paviljoen op de Expo 2025 in Osaka, waarbij de focus ligt op circulair bouwen – letterlijk zichtbaar gemaakt in de ronde paviljoenstructuren.

Economisch klimaat uitdagend

Volgens COO Oliver Frese blijft het economisch klimaat uitdagend, met druk op kosten en consumentengedrag, maar ziet Koelnmesse voldoende groeikansen. “We moeten processen blijven herzien en vereenvoudigen om competitief te blijven en innovatie te versnellen”, aldus Frese. 

CEO Gerald Böse onderstreept het belang van voortdurende investeringen: “Alleen zo blijft Koelnmesse toonaangevend in een dynamische markt.”


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief