Live Industry Dashboard
In Duitsland is het aantal zakelijke evenement in 2024 lager uitgepakt dan in 2023 en blijft daarmee ver achter ten opzichte van 2019. Het aantal bezoekers aan fysieke evenementen steeg echter fors en gaat daarmee weer richting het niveau van het pre-coronajaar.
Uit het jaarlijkse Meeting- & EventBarometer-onderzoek, uitgevoerd door het European Institute for the Meetings Industry (EITW), blijkt dat in 2024 in totaal 516 miljoen mensen in Duitsland een zakelijk evenement bijwoonden (inclusief hybride en online-only events). Daarvan was 73,2 procent fysiek aanwezig, de rest nam online deel.
In 2024 groeide het aantal bezoekers aan fysieke evenementen met 21,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor, terwijl het totale aantal evenementen met 6,2 procent daalde. Ten opzichte van 2019 was het aantal in-person events 30,1 procent minder, met in totaal 10,1 procent minder bezoekers
Het aandeel buitenlandse deelnemers aan evenementen in Duitsland steeg naar 9,5 procent, wat beduidend meer is dan in 2023 (6,2%) en in de buurt komt van 2019 (10,2%). De toename is met name zichtbaar in de congressector.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de gemiddelde omvang en tijdsduur van zakelijke evenementen toeneemt. Er waren minder kleinere bijeenkomsten tot 50 personen en juist meer grotere events (met name in de categorie 250 - 1000 deelnemers). Ook nam de gemiddelde duur van zakelijke bijeenkomsten toe van 1,5 dag in 2023 naar 1,7 dag in 2024. Bij congreshotels kwam de gemiddelde evenementenduur zelfs uit op een recordhoogte van 2,1 dagen.
De omzet van de venues steeg in 2024 gemiddeld met 4,7 procent, vooral bij evenementencentra en -locaties. Over 2025 verwachten de locatiehouders gemiddeld een stijging van 6,6 procent.
Organisatoren verhoogden hun budgetten met gemiddeld 15,6 procent ten opzichte van 2022 en verwachten ook voor 2025 en 2026 verdere stijgingen van vergelijkbare orde.
Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol. Zestig procent van de venues werkt inmiddels met een duurzaamheidsstandaard (54% in 2023) en bijna tachtig procent van de organisatoren geeft de voorkeur aan duurzame partners. Veertig procent van de locaties en de helft van de organisatoren meet inmiddels hun eigen CO₂-uitstoot.
Toch bestaat er nog geen uniforme standaard; de sector werkt met een mix van verschillende systemen. Het bewustzijn rond het ‘handprint’-concept, dat positieve duurzaamheidsimpact meet, groeit, maar is bij veel organisatoren nog oppervlakkig.
Digitalisering en kunstmatige intelligentie zijn in opmars. Bijna de helft van de aanbieders en 80 procent van de organisatoren gebruikt AI, vooral voor chatbots en marketingtoepassingen. Ruim zestig procent van de organisatoren heeft voor het gebruik van AI interne richtlijnen opgesteld.
Verder is ook de Duitse evenementenmarkt gevoelig voor geopolitieke ontwikkelingen, zo geeft 83 procent van de organisatoren aan. Tegelijkertijd verwacht een meerderheid dat het aantal internationale deelnemers uit Europa en daarbuiten verder zal toenemen. De belangrijkste internationale herkomstlanden voor zijn Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland.
De managementrapportage van de 2025 editie van de Duitse Meeting- & EventBarometer is te downloaden op de website van het Geman Convention Bureau.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.