Live3Design

Impactvolle experiences met oog voor het milieu

20231127_Entree_Awards_lo_0289_960x640

Als Experience Creator verzorgt Boozed belevingen in de fysieke ruimte. Event organisatoren, communicatie- en reclamebureaus, locaties, corporates en toffe merken weten Boozed te vinden voor een event of beursstand; elk met een eigen verhaal dat tot leven gebracht kan worden. Eigenaar Kim de Ridder vertelt hoe Boozed als duurzaam erkend (B Corp) bedrijf de vertaalslag maakt naar een impactvolle experience, met oog voor bezoeker én milieu. Eén ding is zeker: saai is het nooit!

Kim de Ridder

Kim de Ridder heeft een passie voor design, architectuur en merkbeleving. Onder haar leiding isBoozed de afgelopen jaren enorm gegroeid. Wat begon als een cocktailcateraar, is inmiddels uitgebreid tot een full service experience creator.  “Het is interessant wat een ruimte met je doet”, vertelt ze. “Wat hoor je, wat zie je, als je ergens binnenwandelt? Hoe kunnen we dat positief beïnvloeden? Dat werd steeds meer ons uitgangspunt, elke cocktailavond werd uniek en zintuigen prikkelend. Hierdoor groeide ons aanbod aan concepten en materialen ook enorm. De twee bars waar we mee begonnen, zijn inmiddels aangevuld met 6000 gave artikelen. We zijn de afgelopen jaren diverse keren verhuisd vanwege groei. De opslag van 2.000 vierkante meter verdubbelde naar 4.000 en momenteel hebben we de beschikking over een magazijn van 8.500 vierkante meter.”

Door het brede scala aan materialen en een eigen werkplaats, kunnen merken bij Boozed niet alleen terecht voor de huur van meubilair, maar ook maatwerk oplossingen. Van studiosetting tot een VIP-deck voor een festival. De 52 fulltime medewerkers en 70 freelance professionals werken met volle inzet aan een bijzondere beleving.

Experiences met ‘stopping power’

“Je herkent een Boozed Experience aan de ‘stopping power’: het vermogen om mensen hun nek te laten draaien naar de styling, waar vaak een ‘attention getter’ in zit”, vertelt De Ridder. “Je moet bij de aanblik naar onze stands minimaal één glimlach krijgen. Dat is de regel van Boozed. Dat kan de roze plant tussen de twintig groene planten zijn. Of de creatieve branding rondom een receptiebalie. Maar net zo goed een ballenbad op de stand of een lama-photobooth.”

Om dit te bereiken heeft Boozed maar liefst tien fulltime designers in dienst. “Onze experience creators zijn de backbone van ons bedrijf. Zij bedenken de concepten. Zij denken na: wat zien de gasten, wat horen ze, wat ervaren ze? Zo brengen ze het verloop van een event of ervaring tot in de kleinste details in kaart.” 

Geen traditionele standbouw

“We zijn anders dan de traditionele standbouwers. Dat zie je niet alleen in die knipoog, maar vooral in de benadering. Wij vinden dat een beurs een onderdeel is van de communicatiemix, waarbij je niet alleen tijdens, maar juist ook voor en na de beurs met de doelgroep wil communiceren. Daarom denken we ook graag mee over bijvoorbeeld de kleding die er gedragen wordt, de volgorde van het presenteren van de producten et cetera.”

“We verplaatsen ons in de bezoeker die in ongeveer drie uur de hele beurs wil bezoeken. Wat zorgt voor de attentiewaarde van jouw stand en hoe kun je de boodschap zo impactvol mogelijk overbrengen?” 

“Maar ook vanuit de standbemanning kijken we naar het ontwerp. Wat willen ze vertellen en hoe willen ze daarvoor door hun stand kunnen bewegen? Werkt de flow goed wanneer het druk is? Maar ook wanneer de beursstand leeg is moet deze aantrekkelijk zijn. We denken na over de vraag hoe je de aandacht blijft vasthouden en ervoor zorgt dat bezoekers die niet direct geholpen kunnen worden, willen blijven wachten.”

De juiste balans

Een beursstand neerzetten of een event stylen kan helaas wel een negatieve impact hebben op het milieu. “Wanneer je geen uitstoot of afval wilt, moet je simpelweg geen fysieke beleving neerzetten. Geen spetterende verlichting aanzetten, geen unieke branding printen, geen gave materialen transporteren… maar dus ook géén impact maken op jouw doelgroep.” Boozed gelooft in de power van een experience, waarmee je mensen aan het denken kunt zetten en kunt transformeren. Als je het goed doet, dan is een fysiek event het dubbel en dwars waard. De Ridder: “Alles wat wij doen is vanuit de Design Thinking methode. Dat betekent dat we ons altijd afvragen waarom we iets doen en in welke setting dat werkt. Duurzaamheid is hierin een belangrijk onderdeel, maar niet het einddoel. Je kunt het zien als een formule: we proberen met zo min mogelijk CO2 uitstoot, een zo groot mogelijk positief klanteffect te behalen. We wegen transport, energie en afval af tegen sociale impact, merkbekendheid en winst. 

Duurzame keuzes

Het is dus mogelijk om de balans te vinden tussen impact op de bezoeker en impact op het milieu. “Een rolbanner en ballonnenboog – met alle respect – kan natuurlijk niet meer. Door items te huren die eindeloos in te zetten en te combineren zijn, creëer je een veel uniekere setting met minder uitstoot.” 

Boozed past voor verduurzaming het 7R-model toe, oftewel rethink, reduce, repair, reuse, refurbisch, recycle en recover. Reuse gebeurt uiteraard via de verhuur en de designers zijn heel alert op reduce en repair. Voordat ze aan de slag gaan, bedenken ze waar ze reststromen kunnen minderen en wat kan worden gerepareerd of geupcycled. Vaak zit verduurzaming ook in materiaalkeuzes, zoals reboard in plaats van forex, maar het kan ook betekenen dat een oplossing op een hele andere manier ontworpen wordt.  

B Corp

Sinds augustus 2023 is Boozed ook B Corp gecertificeerd: een internationale erkenning dat duurzaam en inclusief ondernemen in het DNA van het bedrijf zit. Het hele certificeringstraject heeft twee jaar geduurd, vertelt De Ridder. 

“De certificering is geen eindpunt, maar juist een startpunt. Ons doel is om onze gehele bedrijfsvoering te blijven verbeteren. B Corp is voor ons echt een accelerator geweest voor de stappen die we zetten in duurzaamheid.” 

“Er lopen momenteel een groot aantal duurzaamheidsprojecten. Bijvoorbeeld de ontwikkeling van een nieuw dashboard waarin we de uitstoot van de wagens, het pand en onze reststromen kunnen weergeven. Op basis van deze gegevens kunnen we bijvoorbeeld de aanschaf van materialen aanpassen en onze logistieke planning optimaliseren. 

“We zijn ook nieuwe samenwerkingen gestart met partijen die op vaste basis ons afval als grondstof inzetten voor nieuwe producten. Zo werken we ook samen met een sociale werkplaats waar van ons resthout compleet nieuwe meubels of andere maatwerk items worden gemaakt.”

Volledig circulair

”Duurzaamheid is een way of life die je steeds beter onder de knie krijgt”, stelt De Ridder. “We zijn zeker niet het braafste jongetje van de klas, maar het is ons Big Hairy Audacious Goal om in 2035 volledig circulair te werken. Dit is uitdagend, maar we zetten elke dag stappen in die richting. En ook onze opdrachtgevers en partners zijn gemotiveerd om duurzamer te werken. 

Samen willen we de branche inspireren door met elke experience te laten zien dat duurzame styling keuzes óók de WOW-factor kunnen hebben. Hierdoor ontstaat een belangrijk ripple effect: golven van positieve impact die steeds groter worden en de eventwereld overspoelen”. 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief