Congressen
Je locatie is rolstoeltoegankelijk, maar is de dichtstbijzijnde openbaarvervoerhalte dat ook? Is er een kolf- of gebedsruimte aanwezig? Séla Diender, projectmanager events bij Effectgroep, stipt de noodzaak van grotere inclusiviteit aan.
“Het afgelopen jaar heb ik me meer en meer verdiept in inclusiviteit op evenementen. Door de branche en mijzelf kunnen hier nog echt stappen in worden gezet. Dat hoeft niet lastig te zijn. Is het bijvoorbeeld echt noodzakelijk om iemands geslacht te vragen in een registratieformulier of is een voornaamwoord (inclusief de optie hen/hun) voldoende? Een locatie geeft bijvoorbeeld aan rolstoeltoegankelijk te zijn, maar is de dichtstbijzijnde openbaarvervoerhalte dat ook? Is er een kolf-, prikkelvrije of gebedsruimte aanwezig? Vaak zijn die voorzieningen er wel, maar wordt er niet expliciet over gecommuniceerd.”
“Een event staat minder vaak op zichzelf en is vaker een onderdeel van de totale marketingcommunicatiemix. Ik verwacht dat er in de toekomst meer aandacht zal zijn voor de gehele PR- en communicatiestrategie van de opdrachtgever. Waarom kan een jaarlijks teambuilding–uitje ook niet gebruikt worden voor je arbeidsmarktcampagne? Dan maak je ook beter gebruik van je budgetten, want je zet één onderdeel op meerdere momenten in. Om dat te kunnen doen, zullen wij als eventmanagers een meer adviserende rol moet kunnen vervullen die breder gaat dan het event zelf.”
“Dat fulltime werken niet meer de norm is. Niet omdat jongeren lui of minder gemotiveerd zijn, maar omdat we bewust bezig zijn om een goede balans tussen werk en privé te behouden. Zeker in de eventbranche is het hectisch en zijn de productiedagen soms lang. Dat doen we met veel plezier, maar door de balans goed in de gaten te houden, houd je het wel langer vol.”
“Ga altijd op zoek naar de vraag achter de vraag. Een opdrachtgever geeft wensen aan, maar je moet ook kritisch zijn en een adviserende rol durven aannemen. Geef opdrachtgevers niet wat ze vragen, maar wat ze nodig hebben. Wees die critical friend! Dat is de rol die wij als ‘effectmakers’ graag aannemen, om events te produceren die écht resultaat opleveren.”
“De waardering voor live-events is gegroeid, maar online en hybride zullen altijd blijven bestaan. Zeker als er urgentie is om informatie te delen. Dan hoef je niet altijd bij elkaar te komen. En online en hybride is ook inclusiever. Je geeft mensen die niet kunnen afreizen ook toegang tot de informatie. Wel is het belangrijk om voor één hoofddoelgroep te kiezen: online of offline. Dan kun je daar goed over communiceren en de verwachtingen managen.”
fotograaf: Amy van de Weem
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.