Beurzen, Live Industry Dashboard

Eén bezoek aan een beurs vervangt vijf zakenreizen

Hoe beursbezoeken zakenreizen vervangen

 

Beurzen dragen bij aan klimaatbescherming en duurzaamheid door persoonlijke contacten efficiënt te bundelen en daardoor andere reizen te vermijden. Dit is een bevinding uit een onderzoek door het Instituut voor Duurzaam Toerisme van de Harz Hogeschool in opdracht van de vereniging van de Duitse vakbeursindustrie AUMA.

Concreet bewijst het eerste en meest uitgebreide onderzoek in zijn soort met bijna 3.000 deelnemers de hoge efficiëntie van beursbezoeken. Uit het onderzoek blijkt dat per bezoeker per dag gemiddeld meer dan vijf afzonderlijke reizen worden vermeden; afhankelijk van de beurs varieert de spreiding van minimaal drie tot bijna 14 vermeden reisbewegingen. Gemiddeld hadden de ondervraagden meer dan 13 zakelijke contacten per dag en ruim een ​​derde van deze contacten zou zonder het beursbezoek tot extra reizen hebben geleid.

Zakenreizen voorkomen

AUMA-directeur Jörn Holtmeier: “Uit dit onderzoek blijkt niet alleen dat beurzen belangrijke ontmoetingsplaatsen zijn voor mensen, samensmelting van ideeën en podia voor probleemoplossingen, maar net als branchebijeenkomsten verdere zakenreizen voorkomen. De resultaten benadrukken de meerwaarde van beursbezoeken, die niet digitaal te vervangen zijn. Het levert belangrijke inzichten op om het belang van beurzen voor efficiënt en duurzaam ontmoeten beter te classificeren. Tegelijkertijd laten de resultaten mogelijkheden zien op het gebied van beursplanning en ecologische reislogistiek. Dit zijn belangrijke inzichten voor het doel van onze branche om een aanbod te creëren voor reizen met lage of neutrale emissies naar onze evenementen, zoals we hebben aangegeven in ons branchestandpunt over duurzaamheid.”

Internationale bezoekers

Uit het onderzoek blijkt dat internationale bezoekers van beurzen in Duitsland gemiddeld acht extra reizen voorkomen. Beursbezoekers uit Duitsland besparen bijna vier extra reizen door naar de beurs te gaan. Vooral vliegtuigreizigers plannen hun beursbezoeken zeer efficiënt: ze hebben meer zakelijke contacten (bijna achttien) en besparen meer reizen (bijna acht), dan autogebruikers (ruim twaalf contacten, bijna vijf vermeden reizen).

Gasten uit Zuid- en Midden-Amerika en het Midden-Oosten besparen gemiddeld de meeste reizen (tussen elf en twaalf), wat het wereldwijde bereik en de efficiëntie van beurzen aantoont.

Doelstelling bijeenkomst

Als het om de doelstelling gaat komen informele bijeenkomsten om zaken te initiëren (circa 42 procent) en netwerken (40 procent) op de eerste plaats, gevolgd door productdiscussies (circa 36 procent) en contractonderhandelingen (circa 20 procent). Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat er onder internationale bezoekers een hoger aantal verkoopgesprekken plaatsvindt dan onder binnenlandse bezoekers (bijna 32 procent ten opzichte van ruim 12 procent).

Interessant is ook dat ruim 60 procent van de zakelijke contacten volgens de ondervraagden niet met dezelfde kwaliteit digitaal had kunnen plaatsvinden. Dit benadrukt de hoge waarde van persoonlijke ontmoetingen op beurzen en het belang van directe uitwisseling in het zakenleven.

Hogere efficiëntie

Het onderzoek werpt ook licht op de plannings- en reisgewoonten van beursbezoekers: 45 procent van de ondervraagden plant extra afspraken in verband met hun beursbezoek, wat de efficiëntie van de reis verder vergroot. Ruim een ​​kwart van de bezoekers (28 procent) combineerde het beursbezoek met extra zakelijke afspraken, terwijl nog eens 17 procent de zakenreis combineerde met een privéverblijf.

De meerderheid van de ondervraagden (56 procent) geeft aan dat zij bij het plannen van een beursreis persoonlijk op ecologische factoren letten. Op bedrijfsniveau houdt 60 procent zelfs rekening met ecologische aspecten.

Download onderzoek

Het onderzoek ‘Meerwaarde van beursbezoeken: hoe individuele reizen kunnen worden vermeden’ is te downloaden op de website van AUMA.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Subscribe to our newsletter now