Live Industry Dashboard
Marketingeindverantwoordelijken zijn voor het overgrote deel positief over de economische ontwikkeling in hun specifieke sector en gaan uit van een groter marketingbudget voor volgend jaar, zo blijkt uit het CMO Report van Adformatie in samenwerking met Serviceplan Group. Wel verwachten de marketeers een extra focus op ROI.
Elk jaar in september-oktober houdt Adformatie een enquête onder marketeers voor haar CMO Report. Dit jaar vulden 111 marketingeindverantwoordelijken de enquête in.
Vorig jaar gaf zo’n 44 procent aan dat het marketingbudget zou toenemen. Dit jaar voorspelt 57 procent van de marketeers dat hun budget voor 2025 zal stijgen; 10 procent verwacht zelfs een stijging van meer dan 10 procent van het budget. 11 procent zegt dat het budget zal afnemen. Vorig jaar was dat 15 procent.
Vooruitkijkend op de belangrijke topics voor volgend jaar is een ranglijst ontstaan van 14 onderwerpen die zeven van de tien marketeers (of meer) belangrijk vinden. Het meest opvallend is het toegenomen belang dat zij hechten aan de ROI. Was dat vorig jaar 42 procent; nu vindt 83 procent van de deelnemers de opbrengstanalyse van de marketinginspanningen een belangrijk topic.
De top drie wordt gevormd door: gebruik van AI in marketingprocessen, contentcreatie & -optimalisatie en customer journey management & personalisatie. Nieuwkomers in de lijst zijn: performancemarketing, employer branding, marketingautomatisering, AI-agents, CSRD & ESG en emotional branding.
Culturele marketing, denk aan gaming, muziek en popcultuur is een stukje minder in zwang dan vorig jaar: 59 versus 67 procent.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.