Festivals
De Britse overheid overweegt maatregelen om doorverkopers van tickets aan te pakken en mogelijk dynamische prijsstelling in de live-evenementensector te verbieden. Als onderdeel van haar Plan for Change is de overheid een consultatie-ronde gestart om opties te verkennen om de wederverkoop van tickets eerlijker en transparanter te maken.
Voorgestelde maatregelen omvatten het beperken van de doorverkoopprijzen van tickets, het vergroten van de verantwoordingsplicht voor doorverkoopplatforms en het versterken van de handhaving van consumentenbescherming. Het initiatief is erop gericht om fans te beschermen tegen oneerlijke prijsstellingspraktijken en ervoor te zorgen dat de verkoop van tickets ten goede komt aan de live-evenementenindustrie in plaats van aan profiteurs.
Typische prijsverhogingen op tickets die op de secundaire markt worden verkocht, bedragen meer dan 50 procent, volgens een analyse van de Competition and Market Authority (CMA), en onderzoeken door Trading Standards hebben aangetoond dat tickets voor tot wel zes keer hun oorspronkelijke prijs worden doorverkocht. Volgens onderzoek van Virgin Media O2 kosten ticket doorverkopers muziekliefhebbers jaarlijks 145 miljoen pond (173 miljoen euro) extra.
De CMA heeft geschat dat de waarde van tickets die in 2019 via secundaire ticketplatforms werden verkocht ongeveer 350 miljoen pond (418 miljoen euro) bedroeg, met ongeveer 1,9 miljoen tickets die op deze platforms werden verkocht. Deze 1,9 miljoen tickets vertegenwoordigden ongeveer 5 tot 6 procent van het aantal primaire tickets dat in 2019 werd verkocht.
Vak-organisaties, zoals FanFair Alliance en Music Managers Forum, verwelkomen deze mogelijke veranderingen en zien ze als een belangrijke stap in de richting van het verminderen van uitbuitende ticketverkopers. De consultatie staat open voor feedback tot 4 april.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.