Company events

AI & Events: Hype of Revolutie?

Luc van Bussel discussieert mee tijdens de sessie AI & Events: Hype of Revolutie?

Gaat AI, oftewel kunstmatige intelligentie, ervoor zorgen dat de creatieve en strategische inbreng van een bureau niet meer nodig is? Vier meningvertolkers staan tijdens Elevate your Event op het podium om handen en voeten te geven aan deze vraag.

Nils Roemen van Experience Experts grijpt terug naar een project dat hij op de kunstacademie heeft gedaan. Een tunnel van vuur op het strand. Midjourney kan daar ongetwijfeld een mooier plaatje van maken dan wat hij indertijd heeft gemaakt. Maar het proces van het maken en de ervaring van voorbijgangers die door de vuurtunnel gingen lopen, is met kunstmatige intelligentie niet na te bootsen. “Dus je kan met AI prima het eindresultaat laten zien, maar de reis die moet door mensen gemaakt worden. Daar zit onbeschrijfelijke meerwaarde in.

Van verbazing naar frustratie

Xander Kranenburg, die als creatief- en uitvoerend producent spraakmakende congressen en festivals op zijn palmares heeft staan, wijst op zijn moeizame ervaring met AI-bots. “Uiteindelijk begint het met de input die je er zelf instopt. Je draagt het curatorschap van het gesprek dat je aangaat. Wat je erin stopt is heel bepalend voor de output. Die uitkomst kan leiden tot verbazing, die vervolgens weer omslaat naar frustratie en weer toegaat naar verbazing.”

Rajjan El Alaoui, eigenaar van The Speakers, zet voor het selecteren van de juiste sprekers voor zijn klanten vol overtuiging AI in, maar kunstmatige intelligentie gaat evenementenbureaus niet vervangen. “Dat is niet alleen mijn mening, maar dat blijkt ook uit diverse onderzoeken van Google en McKinsey. Je wordt pas vervangen als je er niks mee gaat doen.”

“Wij gebruiken AI intern om bepaalde processen te kunnen automatiseren, omdat het ons tijd scheelt en tijd is geld. De vraag moet zijn waarom je het zou willen gebruiken. Wat is voor jou de toegevoegde waarde?”

Intocht van creatievelingen

Luc van Bussel, DGA van The Onemeeting Company, geeft de stelling nog wel enige kans, ook gezien de snelle vooruitgang van kunstmatige intelligentie. “Er komt een tijd dat als je ChatGPT niet een creatieve vraag stelt, dat die zegt ‘jij bent helemaal niet zo creatief, dus ik help je wel met betere oplossing’.”

Bureaus kunnen concurrentie krijgen van AI, maar creatievelingen niet, betoogt Van Bussel: “Authenticiteit en reële beleving versus fake beleving gaat het verschil maken. Bij Silicon Valley zie je nu een intocht van creatievelingen – voor topsalarissen – en een uittocht van de voorlopers op het gebied van computercode. Nu is de vraag, wie kan de juiste creatieve vragen stellen aan ChatsGPT?”

De mens geeft intentie

Uit een nieuwe inventarisatieronde in de zaal kwam vooral de vraag over ethiek, privacy, inclusiviteit en menselijke ervaring in relatie tot AI en events in 2040 bovendrijven.  

Roemen maakt er korte metten mee.”Dit gaat niet over 2040, maar over nu. En niet over AI, maar de mens. De suggestie zit erachter dat AI invloed gaat hebben op ons gedrag, maar dat is niet zo. AI is de tool. Het is de mens die intentie geeft. Die moeten we aandacht geven.”

El Alaoui gaat mee in de stelling dat AI tooling is en dat mensen de zingeving bepalen. Van Bussel twijfelt nog een beetje en Kranenburg laat zijn gevoel spreken: “Ik heb het gevoel dat ik al twee jaar aan het watertrappelen ben over al deze vraagstukken. Ik lees elke dag over dit onderwerp, maar ik voel me continu op shakey ground. We moeten uitkijken met lineair te denken, want wat wij hier meemaken is exponentieel.”

Praktische toepassingen

Tot slot vraagt Heijkoop de forumleden een aantal praktische toepassingen van nu. Van Bussel: “Je kunt ChatGPT aanzetten tijdens een vergadering en vragen of die kan opletten wat je niet aan het bespreken bent en eigenlijk wel zou moeten bespreken.”

Kranenburg ziet interessante toepassingen op het gebied van audio. Zoals Tools 11 Labs, waar je voice-overs mee kan creëren en daarmee een stem-acteur mee bespaart. “Dat is fenomenaal hard gegaan. Binnen zes maanden is de kwaliteit daarvan ontzettend goed van geworden.”

Ook gebruikt hij AI om alle vergunningseisen van een gemeente op te halen en de antwoorden op de vergunningvragen te formuleren. “Voorheen was ik daar zes tot acht uur mee bezig en nu ben ik binnen een uur klaar. En de kwaliteit van mijn antwoord is beter waardoor ik ook sneller een reactie van de gemeente krijg.”

Custom GPT's

Neem vooral een betaald abonnement op ChatGPT, adviseert Roemen, omdat je dan custom GPT’s kan maken voor specifieke doelgroepen of vraagstukken. Zo heeft hij er één gemaakt waaraan hij de LinkedIn-accounts van twintig geselecteerde bezoekers van een event toevoegde. De bot verzamelde daarna de onderwerpen waar deze mensen over posten en op reageerden, wat een basis vormde voor het programma voor het volgende event.

El Alaoui heeft een eigen custom bot gemaakt voor het zoeken van sprekers en dagvoorzitters. Daar zitten alle profielen in, ook vanuit concurrerende bureaus, en de data van door hun verzorgde events, inclusief onderbouwing waarom er voor bepaalde sprekers is gekozen. Dit model kan nu, nog altijd gecureerd door het bureau zelf, snel met  passende voorstellen komen.

“Dat bespaart ons ontzettend veel tijd en ook heel veel tijd bij het inwerkproces van onze nieuwe collega's.”

El Alaoui bouwt dan ook voort aan het systeem. Sinds kort is er een koppeling met de Google Calendar van sprekers, waardoor direct de beschikbaarheid is te controleren.

AI en duurzaamheid

Heijkoop legt nog een bruggetje naar de vorige fora: Hoe zit het met AI en duurzaamheid. Want AI geeft toch heel veel uitstoot, vanwege het hoge energiegebruik? Elke prompt vraagt om vijfduizend water aan koelwater, vult Roemen aan.

De vraag leidt tot het roepen van een aantal milieuwijsheden. ‘De tech-bazen wijzen naar de concurrent die het ook doet, 80 bij 80 kilometer aan zonnepanelen in Noord-Afrika is genoeg om de hele wereld te voorzien van elektriciteit, ze reizen allemaal naar een private jet naar de klimaatconferentie in nota bene Dubai en er komt vast wel een technische oplossing om het energieverbruik van de processoren drastisch te verlagen.’

Stel iemand aan

Voor Vink het signaal om met de slotvraag AI weer centraal te zetten. De antwoorden liggen in dezelfde lijn.

El Alaoui: “Stel in je organisatie iemand aan die hier echt wekelijks of dagelijks mee bezig is.”

Van Bussel: “Doe het vooral niet zelf. Zoek de expert. En als je nog verder kijkt, neem vooral de meest creatieve kandidaten aan bij een vacature.”

Kranenburg: Creëer een speeltuin voor jezelf, en ook voor je medewerkers. Want je kan alle trainingen en alle online YouTube video’s kijken wat je wil, maar de enige manier om hier echt mee te gaan leren is gewoon te doen.”

Roemen: “Als jullie dat allemaal al gaan doen, dan heb ik nog maar één tip. Ga eens nadenken of je in het echte leven nog weet hoe je simpel met je tijd omgaat.”

 

 

 

 

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief