Congressen

World Forum trakteert meeting professionals op food for thought

Precies vijftig jaar na de opening van het toenmalig Nederlandse Congresgebouw was World Forum The Hague weer even het episch centrum van organiserend Nederland. Met r.evolutions of events trakteerde het internationale congrescentrum de meeting industrie op een waardige manier.

World Forum The Hague vierde op 14 maart het vijftigjarig bestaan met het inhoudelijke feestje r.evolution of events. Honderden meeting professionals waren op de uitnodiging ingegaan en verzamelden zich in de Queen Maxima Expo Foyer, die was ingericht in een stijl die teruggreep op de jonge jaren van het internationale congrescentrum.
De gang die de gasten vervolgens naar de theaterzaal maken voert hen door een corridor waarin de hoogtepunten van de accommodatie op de vloer en wanden in woord en beeld zijn weergegeven. In de King Willem Alexander theaterzaal wacht hun een goed gestylde stage, die na een korte introductie door directeur Michiel Middendorf en dagvoorzitter Shelly Sterk het podium biedt aan drie sprekers die het publiek weten te boeien.

Boris Veldhuijzen van Zanten van The Next Web © Jordi Wallenburg

 

Intiem

Boris Veldhuijzen van Zanten, die net de week ervoor The Next Web heeft verkocht aan de Britse uitgever Financial Times, vertelt over de toevallige en wankele ontstaansgeschiedenis van het toonaangevende technologiecongres. En hoewel hij het publiek er op wijst dat we ons in het oog van een technologische storm bevinden – alleen hebben we het niet door –, is het volgens hem juist de intimiteit van The Next Web die de basis heeft gelegd voor het succes. Zo zonderen de sprekers zich niet af in een VIP-ruimte, maar schenken ze de deelnemers cocktails in de Speakers Bar.

Gijsbregt Vijn, oprichter van Creative Agency Lemon Scented, in gesprek met dagvoorzitter Shelly Sterk © Jordi Wallenburg

 

Conflict

Gijsbregt Vijn, oprichter van Creative Agency Lemon Scented maakt de deelnemers overduidelijk dat alle verhalen in de wereld dezelfde structuur kennen: een held met een doel en de middelen om dat doel te bereiken, die te maken krijgt met een tegenstander wat leidt tot conflict. Zoals deze verhalen beklijven kun je met dezelfde aanpak ook jouw merkcommunicatie ontwikkelen, waardoor de doelgroep het merk sterker zal omarmen. Hulpmiddel daarbij is het Brand Conflict Model, waarbij je kiest voor een archetype held en welk conflict deze aangaat. Dat legt niet alleen de basis voor jouw brand story, maar vormt ook een leidraad voor alle keuzes die je maakt als bedrijf, aldus Vijn.

Duncan Wardle, voormalig Head of Innovation & Creativity bij Disney © Jordi Wallenburg

 

Mindset

Duncan Wardle, voormalig Head of Innovation & Creativity bij Disney, zorgt voor het inhoudelijke slotakkoord. Hij boeit de toehoorders van het begin tot het eind, niet alleen met zijn verhaal, maar zeker ook met zijn performance op en voor het podium.
Echt nieuwe ideeën doe je niet op tijdens het werk en onder druk, maakt hij duidelijk. Een snelle inventarisatie onder de deelnemers leert dat goede invallen vooral opkomen onder de douche, net uit bed of tijdens een wandeling. En het is vaak niet de spreker, het entertainment of het hightech podium die een congresdeelnemer zal bijblijven, stelt Wardle. Het is het kleine, persoonlijke gebaar dat men zich herinnert. Om de juiste mindset te krijgen kan het al helpen door zaken anders te benoemen. Daarom heeft Disney geen bezoekers in haar parken, maar gasten. En stel alles ter discussie: waarom werkt vrijwel ieder congres nog steeds met badges en lanyards, vraagt Duncan Wardle zich hardop af.

Het langgerekte ‘Future of Food?’ uitgifte-station waar de gerechtjes op hand van de gasten worden samengesteld © Jordi Wallenburg

 

Food

Met deze ‘food for thought’ in het achterhoofd vertrekken de deelnemers richting de lobby die geheel in eventsetting is opgetrokken. Een origineel element in de catering is het langgerekte ‘Future of Food?’ uitgifte-station waar de gerechtjes op hand van de gasten worden samengesteld.
De gasten kunnen tevens kennis maken met speciale vitaliteitsmenu’s voor congrescatering. Samen met Richard de Leth, oprichter van OERsterk, is World Forum op ontdekkingsreis gegaan om te onderzoeken wat de congresgast nodig heeft om energiek een congres te beleven en met die kennis heeft Maître Frederic diverse cateringopties ontwikkeld.
De menu’s zijn onderdeel van het programma ‘Vitaliteit op congressen’, waarmee het jubilerende congrescentrum haar bijdrage wil leveren aan het creëren van blije en vitale deelnemers en medewerkers.

 

FOTOGRAFIE: JORDI WALLENBURG


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief