Congressen
De destination marketing van Brussel is een nieuw tijdperk in gegaan, nu de Belgische hoofdstad een geheel eigen toeristische dienst heeft. Helene Visser vertegenwoordigt voortaan visit.brussels in Nederland. ”Where will Brussels take you?”, is de slogan waarmee de nieuwe destination marketing organisatie van start gaat.
We kijken even terug
Tot 1999 verzorgde het Belgisch Verkeersbureau de promotie van het hele land, maar om politieke redenen werd het bureau destijds opgesplitst in 2 aparte kantoren: Toerisme België Wallonië & Brussel en Toerisme Vlaanderen & Brussel. Het Brussels Gewest bleef echter aan de teugels trekken en naar aanleiding van de zesde staatshervorming werd toerisme een gewestelijke bevoegdheid. Het takenpakket van visit.brussels werd flink uitgebreid en het agentschap kreeg de mogelijkheid zich op internationaal vlak duidelijker te profileren. Vandaag de dag zijn er dus 3 (regionale) toeristische diensten in Nederland om België te vertegenwoordigen.
Helene Visser, voorheen actief als Trade & Mice Manager bij Toerisme België Wallonië & Brussel, werd gevraagd om visit.brussels te vertegenwoordigen als Toeristisch Attaché.
“Het verzoek overviel mij, maar de uitdaging om Brussel zowel in het vrijetijdstoerisme als het zakelijk toerisme in de kijker te zetten sprak mij aan. De reorganisatie is in volle gang. We zullen dit jaar nog diverse persreizen, famtrips en andere promotie acties organiseren. “
Wie is visit.brussels ?
visit.brussels is het Brussels Agentschap voor Toerisme. Het kreeg de opdracht het imago van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te versterken. Visit.brussels wil Brussel lokaal en internationaal profileren als de hoofdstad van 500 miljoen Europeanen; een ”wereldstad” waar meer dan 180 nationaliteiten samenleven en Brussel maakt tot een kosmopolitische stad die voeling houdt met de rest van de wereld.
Het Agentschap werkt rond 5 pijlers, en streeft daarbij telkens specifieke doelstellingen na:
1. Culture & City Life
De culturele rijkdom en het erfgoed in het Gewest promoten, samen met de Brusselse levenskunst. De veelzijdigheid van Brussel tonen en potentiële bezoekers beroeren in functie van hun interesses. Het aanbod aan geleide bezoeken bundelen en op de verschillende interesses toespitsen. En ten slotte: filmopnames op het grondgebied van de hoofdstad vergemakkelijken.
2. Convention & Association
Het aanbod en de mogelijkheden op het vlak van congressen, beurzen, vergaderingen en evenementen uitbouwen. Maar ook: vakmensen begeleiden en de Brusselse spelers uit de ”Meetings Industry” en het internationaal verenigingsleven samenbrengen om een sterk en coherent aanbod uit te werken.
3. Sales & Marketing
Brussel een aantrekkelijk imago bezorgen en bezoekers een unieke beleving garanderen, van de promotie in het buitenland tot hun onthaal in Brussel.
4. Events
Grootschalige evenementen, feestelijkheden, culturele en sportieve projecten organiseren en ondersteunen, die bezoekers en Brusselaars aanspreken.
5. Financing & Exploitation
De nodige diensten aanleveren om de vlotte werking van het Agentschap te waarborgen en de beschikbare middelen benutten om de uitstraling van Brussel te vergroten.
Wat is Brussel?
• 1.187.890 inwoners met 183 verschillende nationaliteiten die samenleven in 19 gemeenten
• er wordt Nederlands en Frans gesproken, maar het Engels is de Brusselaar niet vreemd
• volgens het World Migration Report 2015 is Brussel de meest kosmopolitische stad in Europa
• thuis van de belangrijkste Europese instellingen en de NAVO
• 1ste Europese congresstad en 2de congresstad wereldwijd (UIA – Union of International Associations)
• meer dan 1.000 internationale perscorrespondenten
• 3,5 miljoen verblijfsbezoekers
• 183 hotels met bijna 18.000 hotelkamers en 6,17 miljoen overnachtingen
• 2.059 restaurants, 20 frietkoten (frietkramen) en 65 chocolatiers
• meer dan 120 musea
• ongeveer 500 Art Nouveau-gebouwen
• 14.000 evenementen (tentoonstellingen, concerten, activiteiten…)
Nieuwe campagne
Sinds de aanslagen in België, meer dan een jaar geleden, stelt de Brusselse Hoofdstedelijke regering alles in het werk om de meest getroffen sectoren te ondersteunen en toeristen en bezoekers hun weg terug te laten vinden naar de Belgische hoofdstad. Tal van acties werden ondernomen en toonden begin dit jaar een duidelijk herstel van het toerisme in Brussel.
Het doel van de campagne “Where will Brussels take you?” is een extra inspanning van de Brusselse regering om Brussel weer positief op de kaart te zetten in binnen- en buitenland. Dit gebeurt door de beste en meest opmerkelijke aspecten van de stad in het licht te zetten en te wijzen op alles wat de hoofdstad karakteriseert: creativiteit, levenslust, diversiteit van mensen, culturele rijkdom en de bekende Brusselse “joie de vivre”.
De website www.takemeto.brussels geeft bezoekers de mogelijkheid om hun verblijf in Brussel te personaliseren met als doel een unieke ervaring te beleven die verder gaat dan de traditionele clichés. De campagne maakt de weg vrij om de rijkdom en gastvrijheid van Brussel te beleven en bezoekers uit te nodigen om van hun bezoek aan de stad een aangename ervaring te maken. Internationaal bekende ambassadeurs uit Brussel, waaronder Eddy Merckx, Paul Van Himst, Julie Taton en Laura Beyne, zullen tijdens de campagne helpen om het imago van de stad te versterken.
Contacteer ons
visit.brussels, het officiële Brusselse agentschap voor Toerisme, verstrekt neutraal advies. Helene Visser, in samenwerking met haar Brusselse leisure & meeting collega’s, brengt u graag in contact met de juiste venues, hotels, lokale DMCs en andere dienstverleners zodat u het perfecte programma kunt organiseren voor uw klanten.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.