In 25 jaar heeft Obsession zich van evenementenbureau doorontwikkeld tot strategisch eventpartner. Ook in haar jubileumjaar lanceert het bedrijf weer nieuwe initiatieven om de impact van het medium live-communicatie te versterken.
De transformatie van Obsession, dat dit jaar haar 25-jarige jubileum viert, weerspiegelt een bredere ontwikkeling in de evenementenbranche. Waar events vroeger draaiden om beleving, draait het nu steeds meer om impact. En dat is ook datgene waar Obsession zich steeds meer op focust. Het vormgeven en produceren van betekenisvolle events, samen met haar opdrachtgevers. Events die mensen, merken en organisaties verbinden en echte verandering teweegbrengen.
Deze verandering is goed te vergelijken met de evolutie binnen de televisiewereld. Waar tv-programma’s vroeger vooral entertainment boden, worden ze nu steeds meer ingezet om mensen te informeren, te inspireren en zelfs tot actie aan te zetten. Obsession past een soortgelijke filosofie toe: de evenementen die zij organiseren zijn een middel om organisaties te helpen hun strategie, waarden en toekomstvisie over te brengen. En daarom is het ook zo belangrijk dat de samenwerking met opdrachtgevers intensief en langdurig is. Het luistert immers heel nauw wat je wil overbrengen met een bepaald event en de communicatie eromheen.
Je zou ons kunnen omschrijven als een prestatiegerichte club met een familiair karakter
Een belangrijk onderdeel van deze strategische shift is de keuze voor langdurige samenwerkingen. Obsession werkt minder projectmatig en kiest bewust voor opdrachtgevers met wie een echte relatie opgebouwd kan worden. Dit noemen ze ‘Partners for Live’ en inmiddels doen daar al verschillende opdrachtgevers aan mee.
“Onze focus ligt minder op een eenmalige opdracht”, zegt Managing Director en partner Jan Liebregts. “Door langdurig met opdrachtgevers samen te werken, kunnen we ze echt helpen om strategische doelen te behalen. We kennen hun cultuur, mensen en ambities. Dat maakt het mogelijk om veel verder te gaan dan een eenmalig evenement. We helpen ze niet alleen met het communicatievraagstuk, maar ook met het creëren van houvast, intern draagvlak en natuurlijk de vormgeving van betekenisvolle events.”
“Onze partners for live-filosofie vormt ook de basis van onze organisatiecultuur. We kunnen op elkaar bouwen, ontwikkelen onszelf en streven ernaar om een goede werkgever te zijn. Tegelijkertijd maken we heel veel plezier.”
“Je zou ons kunnen omschrijven als een prestatiegerichte club met een familiair karakter. Bovendien hebben we 25 jaar aan data en kennis verzameld waardoor we fouten geen tweede keer maken.”
Een goed voorbeeld hiervan is de samenwerking met een van de opdrachtgevers. Oorspronkelijk organiseerde Obsession één groot jaarlijks event voor het bedrijf, waarin medewerkers uit Nederland, België en Duitsland samenkwamen. Maar door goed te luisteren naar de feedback en opgedane data te analyseren, kwam het bureau tot een nieuw inzicht: zo’n centraal evenement was niet langer de beste oplossing.
“Elk land heeft een andere bedrijfscultuur, een andere groeifase en een andere doelgroep. Daarom hebben we geadviseerd om het evenement decentraal te organiseren, met aparte events per land”, vertelt Liebregst. “Dat zorgt ervoor dat de inhoud veel relevanter wordt en medewerkers zich meer betrokken voelen.”
Door zo’n aanpak bewijst Obsession dat evenementen geen doel op zich zijn, maar een strategisch communicatiemiddel. “We werken steeds meer als een redactie: we ontwikkelen formats, denken na over het script en bouwen spanning op, zodat een evenement een echte verhaallijn krijgt”, zegt Account Director en partner Hans Klaver.
Obsession probeert de behoefte van haar opdrachtgevers voor te zijn. En past de dienstverlening aan, aan datgene wat nodig is om in de toekomst betekenisvolle events te blijven vormgeven. Daarom is ook de rol van programmamakers in het leven geroepen. “Vroeger organiseerden we een event rond een thema en nodigden we sprekers uit”, legt Klaver uit. “Maar vandaag de dag bepalen we samen met de klant de inhoud, selecteren de juiste experts en zorgen ervoor dat het verhaal dat we vertellen relevant en impactvol is.”
Door deze aanpak weet Obsession haar opdrachtgevers te helpen om hun communicatie naar een hoger niveau te tillen.
Een goed voorbeeld hiervan is de samenwerking met de Kamer van Koophandel. Obsession organiseert al jaren evenementen zoals de Startersdag en de Innovatie Top 100. Maar in plaats van simpelweg een evenement te produceren, denkt het bureau actief mee over hoe de KVK haar doelgroep het beste kan bereiken.
“We zagen bijvoorbeeld dat er een sterke toename was in het aantal jonge ondernemers tussen de 9 en 13 jaar”, zegt Klaver. “In plaats van alleen een event te organiseren, hebben we KVK geholpen met het verkennen van de nieuwe mogelijkheden, waarmee ze deze jonge doelgroep beter kunnen bereiken. Samen betrekken we scholen, onderzoeken nieuwe vormen van interactie en kijken hoe het evenement kan aansluiten bij bredere campagnes.”
Dit soort samenwerkingen laat zien dat Obsession veel meer is dan een evenementenbureau. “We willen een onmisbare strategische eventpartner anno nu voor onze partners zijn. We willen om een opdrachtgever heen kunnen staan, er altijd voor hen zijn, meedenkend op inhoud en overal kansen signaleren.”
Een ander speerpunt van Obsession is duurzaamheid. Tijdens de coronapandemie werd duidelijk dat de toekomst van de eventsector niet alleen draaide om innovatie, maar ook om verantwoordelijkheid.
“We hebben de crisis aangegrepen om onze bedrijfsvoering duurzamer te maken”, zegt oprichter Gerben Plasmeijer. Dit resulteerde onder andere in onze samenwerking met de Klimaatalliantie, een samenwerking waarin Obsession en andere partijen in de eventsector kennis delen over duurzame productie.
Ook ontwikkelde Obsession de eerste duurzaamheidschecklist voor evenementen, die inmiddels onderdeel is van de lesstof op diverse opleidingen. Daarnaast werkt het bureau met concrete doelstellingen. “Vorig jaar hebben we 80 procent van onze evenementen volledig CO2-gecompenseerd. Ons doel is om in 2030 volledig klimaatneutraal te opereren”, voegt Liebregts toe. “Dit betekent onder andere dat voor elk evenement wordt berekend hoeveel CO2-uitstoot het genereert, en dat er maatregelen worden genomen om deze uitstoot te verminderen of te compenseren.”
Ook hier geldt: de aanpak gaat verder dan alleen de uitvoering. “We adviseren onze opdrachtgevers over hoe ze duurzamer kunnen opereren. Dat gaat van het kiezen van de juiste locaties tot het verminderen van afval en het optimaliseren van transport. We willen niet alleen mooie evenementen maken, maar ook bijdragen aan een betere wereld”.
Duurzaamheid is een belangrijk speerpunt van Obsession. Sinds september 2024 is het bedrijf B Corp gecertificeerd.
Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan organiseert Obsession op 8 december een speciale editie van Obsession Dialogues, waarin de transformatie van de evenementenbranche centraal staat. Ook lanceert het bureau een podcastreeks, waarin sleutelfiguren uit de historie van Obsession en de sector hun inzichten delen.
Daarnaast richtte het bureau de ‘Partner for Live Foundation’ op, een stichting die non-profitorganisaties helpt bij het organiseren van effectieve evenementen. “Veel goede doelen organiseren events om fondsen te werven of hun missie uit te dragen, maar missen de expertise om dat optimaal te doen”, aldus Plasmeijer. “Wij stellen onze kennis en ervaring beschikbaar om hen te helpen.”
Met deze initiatieven zet Obsession haar visie voort: evenementen zijn geen doel op zich, maar een strategisch middel om impact te maken. “We blijven onszelf uitdagen om voorop te lopen”, benadrukt Plasmeijer. “De komende 25 jaar gaan we verder bouwen aan betekenisvolle evenementen die niet alleen mensen samenbrengen, maar ook echt bijdragen aan verandering.”
Met een heldere visie en een innovatieve aanpak blijft Obsession een leidende kracht in de sector. Niet alleen als eventbureau, maar als een strategische partner die betekenisvolle events organiseert.
Carrousel
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.