Festivals

‘We gebruiken SAIL om duurzaamheidsinnovaties te testen’

Mirtra van Raalten - Directeur Sail

Er is voor SAIL nogal wat te vieren volgend jaar augustus. Het is de tiende editie waarbij vijftig jaar SAIL wordt gevierd tijdens de 750e verjaardag van Amsterdam.

Tijdens de unieke jubileumeditie komen schepen, bemanningen en bezoekers uit de hele wereld weer samen voor vijf dagen verbroedering op het water. Het thema van SAIL is daarom ook ‘United by Waves’. “Via het water zijn we met iedereen op de wereld verbonden”, legt directeur Mitra van Raalten het thema uit.

“Het is een enorme operationele uitdaging, maar dankzij de inzet van onze partners en het team maken we mooie stappen om het grootste evenement van Nederland mogelijk te maken.”

Hoe staat het met de voorbereidingen? Volgens Van Raalten ligt de organisatie goed op koers. “In ieder geval komen al meer dan twintig Tall Ships uit dertien landen over de hele wereld volgend jaar naar de hoofdstad.” De Peruaanse B.A.P. Uniòn, Duitse Alexander Von Humboldt II, Franse Belem, Uruguayaanse Capitán Miranda en het vlaggenschip, Clipper Stad Amsterdam hebben hun komst naar SAIL 2025 al officieel aangekondigd.

De vorige editie ging niet door vanwege covid. Wat hebben jullie geleerd van deze periode en wat neem je mee naar dit event?

“Het was uiteraard een bittere pil om de voorbereidingen in 2020 te moeten staken. De schepen, bezoekers en de vrijwilligers waren in volle verwachting. Hoe jammer ook, het was heel begrijpelijk dat een evenement van onze omvang niet door kon gaan. Samen met de partners zijn we snel om tafel gegaan om de plannen richting 2025 vorm te geven, waardoor we nu op schema liggen voor de komende jubileumeditie.”

In hoeverre gaan we de koppeling met Amsterdam 750 jaar terugzien?

“In 1975 was de eerste editie van SAIL het cadeau voor de zevenhonderdste verjaardag van onze hoofdstad. In de vijftig jaar is SAIL uitgegroeid tot het grootste event van Nederland. Sinds de eerste editie vrij toegankelijk, waar heel Nederland elkaar ontmoet. In 2025 keert SAIL terug als een van de hoogtepunten van de 750e verjaardag van Amsterdam.”

Op welke bezoeker richt SAIL zich?

“SAIL is er voor iedereen! Van gezinnen en cultuurliefhebbers tot internationale bezoekers en partners. SAIL is vrij toegankelijk en dankzij de diversiteit aan activiteiten, zoals de indrukwekkende internationale Tall Ships, varend erfgoed en de honderden programmaonderdelen, is er voor elk wat wils.”

“Dat maakt SAIL ook zo bijzonder, iedereen ontmoet elkaar, vijf dagen verbroedering, het is mooi om te merken hoeveel mensen hunkeren naar dat unieke SAIL-gevoel.”

‘SAIL is geslaagd als al die verschillende doelgroepen in aanraking komen met alle culturen die tijdens SAIL aanmeren in de Amsterdamse haven’

“Voor bezoekers die iets extra’s willen beleven, zijn er uiteraard vaartickets beschikbaar. En zijn er tijdens ‘SAIL On Stage’ verschillende concerten in Amsterdam. Het programma en tickets zijn begin volgend jaar beschikbaar via SAIL.nl en onze app die nu al live is.”

Wat zijn belangrijke thema's voor SAIL 2025?

“Tijdens SAIL komen honderden schepen, duizenden bootjes en miljoenen bezoekers samen, dat is de unieke aantrekkingskracht van SAIL. Dat miljoenenbereik gebruiken we graag voor een positieve bijdrage aan de maatschappij. Daarbij staan duurzaamheid, inclusie en talentontwikkeling centraal. We zoeken naar ambitieuze personen of organisaties die op deze thema’s met ons het verschil maken, zij zijn de wavemakers van SAIL 2025.”

Duurzaamheid en duurzaam organiseren van events wordt steeds belangrijker. Die duurzaamheid staat ook bij SAIL centraal, maar hoe doe je dat met zo'n grootschalig event?

“Het evenementterrein van SAIL 2025 is gigantisch, van de Coenhavens tot het Oostelijk Havengebied. Dat gebied hebben we daarom verdeeld in vijf thematische oceanen. De Groene Oceaan, het gebied rondom het NDSM-terrein, staat helemaal in het teken van duurzaamheid en innovatie.”

“Maar uiteraard is duurzaamheid integraal van de hele organisatie en voorbereidingen en is het ook onderdeel van alle partnerships.”

“Nieuw tijdens SAIL 2025 zijn onze ‘innovatietafels’ waarbij we al onze partners uitnodigen om aan de hand van zes thema’s – energie, water, voedsel, materiaal, mobiliteit en informatiegestuurde evenementveiligheid – werken aan een duurzamere toekomst. We gebruiken SAIL daarbij als ‘living lab’ om innovaties te testen.”

Inclusie is een belangrijke pijler voor veel events, ook bij SAIL. Hoe gaan we dat terugzien?

“Inclusie staat hoog op onze agenda. SAIL is voor iedereen vrij toegankelijk. Daarbij werken vanuit de verschillende thematische oceanen om zoveel mogelijk doelgroepen aan te spreken en erbij te betrekken. SAIL is geslaagd als al die verschillende doelgroepen in aanraking komen met alle culturen die tijdens SAIL aanmeren in de Amsterdamse haven.”

Het event is bij sommige mensen letterlijk voor de deur. Hoe is de samenwerking met de buurt en instanties?

“Sinds 1975 is SAIL iedere vijf jaar onderdeel van de stad. Dat maakt SAIL ook zo bijzonder: een gigantisch nautisch evenement in de binnenstad van Amsterdam. Samen met de gemeente en de stadsdelen werken we aan goede informatievoorziening voor bewoners van het SAIL-gebied. In het voorjaar zijn er bijvoorbeeld bewonersbijeenkomsten waarbij we de plannen presenteren en er ruimte is voor ideeën en suggesties vanuit de stad.”

‘We merken de inflatie allemaal aan de kassa, dat is voor SAIL niet anders’

Uiteraard werkt SAIL samen met sponsors, de levensader voor het event. Hoe zijn die ontwikkelingen tot nu toe?

"We merken de inflatie allemaal aan de kassa, dat is voor SAIL niet anders. Bovendien is SAIL vrij toegankelijk en daarom zijn onze Presenting Partners, onze hoofdsponsors, cruciaal. Het is daarom geweldig dat RTL, Booking.com dat Travel & Accommodation Partner is, Heineken, Heren2, Sligro – met grote expertise in de bevoorrading van horeca en grootschalige evenementen – Tommy Hilfiger, Verpact en KPN en talloze andere partners en sponsoren aan boord zijn. Zij helpen niet alleen in middelen, maar ook in alles wat zij tijdens SAIL 2025 organiseren.”

We leven in een best reactionaire tijd. Hoe hou je daar rekening mee in de organisatie?

‘De wereld is in verandering, dat merken we als SAIL uiteraard. Niet alle schepen die in het verleden op SAIL zijn geweest, zullen in 2025 welkom zijn. We volgens daarin de lijnen van de Rijksoverheid. En uiteraard zijn en blijven we in gesprek met zoveel mogelijk maatschappelijke belangengroepen om SAIL op een gemoedelijke en veilige manier te organiseren.’

 


Partners van SAIL

SAIL 2025 is als gratis toegankelijk event afhankelijk van de verschillende partners. Een van de Presenting Partners sinds de start is Heineken, dat volgens algemeen directeur Maarten Schuurman perfect bij het nautische evenement past.

“Al anderhalve eeuw zijn we brouwer van gezelligheid en leverancier van plezier. We geloven dat je de beste momenten met elkaar beleeft en SAIL 2025 is hét moment bij uitstek om samen met elkaar te genieten. Bovendien is Heineken partner van het eerste uur, we waren er in 1975 ook al bij en alle edities van het vrij toegankelijke evenement die daarop volgden. Het is dan ook niet meer dan logisch dat Heineken van de partij is.”

Heineken gaat als partner een bijdrage leveren op het gebied van merkactivatie op social media, in retail en het horecadomein, bij events en feesten, maar ook duurzaamheid. Er is ook veel aandacht voor de 0.0%-producten van Heineken, gericht op het veilig varen.

Een andere Presenting Partner is Sligro, dat zorgt voor de bevoorrading van vele honderden horecapunten. Sligro denkt mee over duurzaamheid en bekijkt of het SAIL en haar horecapunten emissieloos kan bevoorraden.

Booking.com, met kantoor pal aan het IJ -midden in het hart van het SAIL-terrein, is Travel & Accommodation partner. Het bedrijf opent het komende jaar zijn deuren als ontmoetingsplek voor jongeren van de SAIL Academy. Deze jongeren kunnen er hun vaardigheden en talenten ontwikkelen en zich oriënteren op de arbeidsmarkt.

Presenting Partner Verpact en Statiegeld Nederland werken samen met SAIL 2025 om het terrein zo schoon mogelijk te houden. “Daarbij zullen we ons richten op het inzamelen van zoveel mogelijk statiegeldmateriaal. Een belangrijk speerpunt is de ontwikkeling van innovatieve manieren om ook afval op het water te verzamelen en in te leveren”, zegt directeur Hester Klein Lankhorst van Verpact.

 

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief