Company events

‘We creëren een safe space waar je makkelijk vragen kunt stellen'

Ron Simpson - founder Skybox

Serieondernemer Ron Simpson is bekend van onder andere restaurantketen The Avocado Show. Hij begon in 2021 Skybox als platform met verschillende activiteiten voor (young) professionals die inspiratie, kennis en sparringpartners zoeken.Live communicatie is een belangrijk onderdeel van Skybox. Simpson: ‘We creëren een safe space waar je makkelijk vragen kunt stellen of voorbeelden kunt vinden die ook echt werken in je eigen markt.’

Hoe heeft het platform zich het afgelopen jaar ontwikkeld?

"Toen Skybox werd opgericht, veranderden de spelregels van de maatschappij constant en dus besloten we om allerlei verschillende projecten te testen. Het begon met 1-op-1 consultancysessies voor ondernemers, merken, bedrijven en goede doelen. Toen de regels versoepelden groeide dat door van persoonlijke sessies naar workshops voor teams en uiteindelijk inspirerende events voor bedrijven en netwerken."

"We hebben zelfs een members club opgericht voor starters en jong professionals die een jaarprogramma aan events en inspiratie kregen in de A’DAM Toren. Daar verzorgden we ook alle talks, keynotes en sprekers voor."

"Tegelijkertijd begonnen we ook aan een contenttak vol livestreams, shows, podcasts, magazines en social content. Dat is uiteindelijk The Inspiration Academy geworden, een project voor jongeren dat we in samenwerking met Samsung hebben opgezet om alle tips, tricks en tools van de top uit elke industrie gratis te kunnen delen met de aankomende generatie die het allemaal nog moet gaan doen."

"Inmiddels is Skybox een agency geworden met inspiratie-events, sparsessies, keynotes en workshops voor bijvoorbeeld creativiteit, AI en werkefficiëntie."

Wordt de groep young professionals nog te weinig bediend? En hoe komt dat?

"Je kunt in principe alle kennis, inspiratie, tips en meer vinden op het internet, maar dat is een helse zoektocht en bovendien is het ook niet echt een gesprek in een safe space waar je makkelijk vragen kunt stellen of voorbeelden kunt vinden die ook echt werken in je eigen markt."

"De meeste voorbeelden zijn grote internationale helden die vertellen hoe het in Amerika werkt of ergens anders op de wereld. Alle Nederlandse content is er wel, maar daar kon je vaak alleen maar naar luisteren of kijken."

Het zat in het vinden van een goede sparringpartner?

"Ja, ik merkte al gauw dat veel professionals en ondernemers geen goede sparringpartner konden vinden om alles mee te bespreken, moeite hadden met creativiteit voor hun eigen ideeën en eigenlijk helemaal gek werden van alle online social coaches die ze niet vertrouwden."

"De afgelopen jaren werd ik door steeds meer en meer bedrijven gevraagd voor advies, maar het begon me op te vallen dat heel veel individuen en ook heel veel jongeren mij ineens wisten te vinden met vragen en uitdagingen. Dat was voor mij het signaal om te kijken of het mogelijk was om hier producten, diensten en content voor te maken. Om mensen een stap verder te helpen, te inspireren of met elkaar te verbinden."

'Er zijn altijd al consultants en agencies geweest, maar het was nooit zo duidelijk als dat wij het doen: per sessie van drie uur voor een vaste prijs of een event of programma waar je alles op één plek kon vinden.'

Hoe werken die sparsessies het en wat kun je er allemaal mee?

‘Tijdens de pandemie stonden mensen ineens onder druk om grote veranderingen door te voeren. De een leek failliet te gaan, terwijl de andere zijn business verdubbelde. Tegelijkertijd lagen er overal kansen voor creatieve concepten. Kortom: er waren heel veel mensen, met heel veel vragen, waar ze direct antwoord op zochten. En het internet bood vooral indirecte antwoorden."

"Ik zag het als een leuke uitdaging en besloot om er sessies van te maken van drie uur. Overzichtelijk, veel goedkoper dan een agency en vooral de belofte van direct antwoord op je vraag. Dit sloeg meteen aan en voordat ik het wist waren er zeventig sessies geboekt vanuit een LinkedIn post."

Wat waren de concrete vragen of uitdagingen? 

"Die varieerden van brainstorms tot rebranding en van positionering tot marketingstrategieën. Het kon echt van alles zijn, want er kwamen ook hele diverse mensen en bedrijven op af. Het was een van de leukste periodes van mijn leven om samen met gepassioneerde mensen de beste oplossingen te vinden voor hun problemen."

"Ze renden lachend de deur uit om weer te kunnen werken aan hun projecten. Nieuwe namen en logo’s, brand identities, concepten, campagnes, strategieën, businessmodellen: eigenlijk wordt er van alles wel bedacht tijdens de sessies. Dat maakt ze zo leuk en zo effectief tegelijk. Dankzij de waanzinnige reviews die iedereen op social media postte, bleven de nieuwe sessies ook maar komen. Het bleek een gat in de markt."

Carrousel

Hoe zien de Inspiration Days eruit die jullie organiseren?

"Het zijn turn key events waarbij we alles regelen van de locatie tot de sprekers en de catering tot de entertainment. Dit hebben we voor hele toffe bedrijven mogen doen als ING, Pathé en RTL."

"Daarnaast hebben we een eigen programmering voor onze members, hebben we network nights waar mensen kunnen verbinden met elkaar, doen we events voor goede doelen, communities en scholen. Dit doen we niet alleen in de Skybox-locatie, maar ook bijvoorbeeld in de RAI of op universiteiten."

"En we hebben de liveshows van The Inspiration Academy waarbij je in het publiek kan zitten om de interviews te checken met mensen als Rico Verhoeven, Zoe Tauran, Yeliz Çiçek, Demy de Zeeuw en nog veel meer."

Hoe belangrijk is het onderdeel livecommunicatie binnen Skybox?

"Wij geloven heel erg in live events en communicatie, omdat je daar echt je eigen vragen kunt stellen. Zo raak je niet alleen geïnspireerd, maar kun je ook actionable kennis opvragen dat van toepassing is op jouw eigen uitdagingen."

"Elkaar fysiek ontmoeten, genieten van zo’n uitzicht, borrelen, connecten en gesprekken met gelijkgestemden is ook echt een van de meest waardevolle dingen die je kunt doen."

"Iets dat ik vaak normaal vond of voor lief nam, maar we hebben gemerkt dat er echt heel veel waardering voor is als je de deur openzet. Iedereen moet ergens beginnen met een eerste handdruk en al sta je aan de top, dan wil je toch weten wat de nieuwe generatie te bieden heeft. Het is een win-win."

Wat zijn jullie grootste lessen geweest?

"Ik denk dat we vooral erkenning hebben gekregen voor de visie en het idee, dat er écht heel veel waarde zit in wat wij doen. Maar dat we ook hebben gemerkt hoe complex het is om uit te leggen aan mensen en dat het ook een dure business is. Als er locaties, mensen en sprekers bij betrokken zijn dan kost dat altijd meer dan iets schaalbaars als alleen content."

"De grootste learning was dan ook: maak het simpel en kies echt voor een specifieke doelgroep. Als je iets probeert te maken voor alles en iedereen dan zul je altijd falen."

'We hebben ook gemerkt hoe complex het is om uit te leggen dat het ook een dure business is'

Ongetwijfeld heb je ambities en plannen voor volgend jaar. Kun je daar iets over delen?

"Hahaha, ja die hebben we altijd. Het idee is vooral om kennis en inspiratie te kunnen aanbieden aan ambitieuze professionals door het hele land en daarbuiten. Van individu tot corporate, in de vorm die het beste bij ze past. Soms is dat een heel event voor het personeel of hun relaties, de andere keer is het een workshop voor een team of afdeling. Sessies zullen er altijd zijn en de talks zijn schaalbaar van content tot volle zalen."

"Maar het komt neer op één ding: to inspire the future. Die stap vooruit geven aan degene die hem wil nemen. Ik zou wel meer in het buitenland willen doen en ook toffe samenwerkingen met scholen en communities uitbreiden. We gaan zien wat er allemaal mogelijk is, als je het aan mij vraagt is het motto: alles kan!"

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief