Beurzen, Festivals
De metaverse houdt de gemoederen al een tijd bezig, dus kon ook een eigen evenement niet uitblijven. Het Amsterdamse festival MET AMS was er snel bij en plukte daar afgelopen week de vruchten van: de aandacht voor dit internationale metaverse-event was enorm. Meteen ook een goede graadmeter: is ‘meta’ de toekomst voor beurzen en evenementen?
Er bestaan uiteenlopende definities over de metaverse, maar de verwachting (of angst) van velen is dat dit virtuele universum een alternatief zou kunnen gaan bieden voor de fysieke realiteit om ons heen. Tegelijk is het in essentie ook weer niet zo heel nieuw en anders, want de samenleving reageerde indertijd vergelijkbaar op de komst van internet, social media en Virtual Reality. Zelf stapte ik zo’n vijftien jaar geleden Second Life binnen, om erachter te komen dat de bijkans messiaanse beloftes niet werden waargemaakt, al was het maar door haperende verbindingen.
Nu is er dus de metaverse. In deze tijd van hybride events zou deze technologie zich bij uitstek kunnen lenen om de beurzen- en eventbranche te digitaliseren. Goedschiks of kwaadschiks. Maar ook hier geldt het gezegde: the proof of the pudding is in the eating. Daarom is het interessant om te kijken in hoeverre het metaverse-festival MET AMS zelf de verwachtingen waarmaakt.
Alleen daarom al is het opmerkelijk dat MET AMS gewoon een congresbeurs is, op het Amsterdamse Westergasterrein, waar tot voor kort het al langer bestaande trend-event The Next Web werd gehouden. Opvallend: TNW vond praktisch op dezelfde dagen plaats als MET AMS, maar dan net iets noordelijker: de techconferentie is dit jaar verhuisd van het NDSM-terrein naar Zaandam.
Waarom is MET AMS dan toch ‘gewoon’ een live-event? Onder meer om de metaverse-pioniers de gelegenheid te bieden om elkaar na jaren vol corona-lockdowns eindelijk eens in het echt te kunnen ontmoeten. Het festival trekt mede daardoor bezoekers van over de hele wereld: 30 procent is afkomstig uit het buitenland. Uiteraard is ook de programmering internationaal, met onder meer de topmensen van early-adoptive automerk Volkswagen, de virtuele wereld Decentraland en het digitale modebedrijf The Fabricant.
De virtuele en fysieke wereld ontmoeten elkaar op het evenement door kruisbestuivingen zoals het bestellen van een Magnum-ijsje in de metaverse dat vervolgens wordt bezorgd op het festivalterrein. Hoe ervaren bezoekers dat? NRC sprak in een reportage onder meer met Quoc Buo Ngo, oprichter van het Noors-Vietnamese bedrijf MyReality, dat onder andere 3D-landschappen en games ontwerpt. Hij loopt dolenthousiast over het terrein, al videobellend met acht Vietnamese collega’s. De metaverse is de toekomst, weet hij zeker. “We hebben meer mogelijkheden nodig om te communiceren en werken op afstand.”
Het heilige geloof in de metaverse is ook aanwezig bij exposant Reblium, een platform gespecialiseerd in avatar-creatie. In een gesprek met FashionUnited zegt Migle Rakitaitė, digital officer van het bedrijf, dat het team niet alleen Web3- en tech-mensen wilde bereiken op de beurs, maar een gemengd publiek van merken, ontwikkelaars en mensen die gewoon nieuwsgierig zijn naar de metaverse zelf. Volgens haar heeft de metaverse “absoluut nog niet zijn definitieve vorm bereikt en is het evenement een goed begin om dit te erkennen”.
Ook jongerenplatform Vice.com bezocht het festival en sprak onder meer met Jordi van den Bussche, beter bekend als de YouTube-influencer Kwebbelkop. Hij heeft sinds kort een succesvol NFT-bedrijf en bepleit dat deze non-fungible tokens veel meer zijn dan alleen een investering. Met de Bored Apes die hij heeft, krijgt hij binnenkort ook toegang tot feestjes. “Volgende week is er bijvoorbeeld één in New York.” Daar loopt hij wellicht Snoop Dogg, Serena Williams en collega-vlogger Enzo Knol tegen het lijf, die ook fanatiek in de NFT-business zijn gestapt. “Ik heb digitale muntjes gekregen, digitaal land, van Adidas heb ik iets digitaals te bemachtigen, omdat ik zo’n aap heb. Ik vind de technologie en de beweging heel tof. De metaverse die we met zijn allen aan het bouwen zijn. Laten we mooie dingen maken en niet even snel cashen en je ding promoten aan je fans en dan eruit stappen.”
De grote afwezige op MET AMS is trouwens Meta, het moederbedrijf van Facebook. Peter Meere, commercieel directeur van marketingbureau The Brand Father en organisator van het festival, is wel in gesprek geweest met het bedrijf, zegt hij tegen NRC. “Maar al snel werd duidelijk dat er geen samenwerking in zat.” Volgens Meere heeft de techreus al langere tijd ruzie met de ‘metaverse-gemeenschap’ van IT-bedrijven en creatievelingen, omdat het bedrijf de technologie naar zich toe lijkt te trekken. “Het sentiment van de gemeenschap hier is vooral: Facebook heeft hun naam veranderd in Meta, maar wat gaan ze daadwerkelijk toevoegen aan de branche?”
De toekomst van de metaverse is sowieso ongewis. Het is koffiedik kijken hoeveel consumenten dit universum echt regelmatig gaan gebruiken. Het gaat nog jaren experimenteren duren voordat dat duidelijk zal zijn, zei mede-organisator Rik Woldring afgelopen week tegen RTL Nieuws. “Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren als de grote jongens echt gas gaan geven, niet alleen de techbedrijven maar ook de grote gamestudio’s. Aan gamers hoef je dit alles niet uit te leggen, zij snappen virtuele werelden al. Dat is ook een groep die in de eerste jaren veel aandacht zal krijgen. Wil je jongeren bereiken, dan kan je naar Roblox gaan. Voor bedrijven die virtuele events of productpresentaties willen houden zijn weer andere metaverses interessanter.”
Bekijk hieronder een beursverslag van vlogger NFTBooming.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.