Congressen, Company events, NxtGenLive

Waarom visual storytelling een blijvertje is

Thomas Mulder

Hybride evenementen geven het risico dat je onderweg één van de twee doelgroepen kwijtraakt, stelt Thomas Mulder (29), managing director van We Are Live, dat livestreams, concepten en digitale events verzorgt. Vooral hoogwaardige digitale events zullen volgens hem een plek blijven houden in marketingplannen.

Je leidt een digitaal gericht eventbureau. Wat doen jullie zoal?

“We zijn een livestream- en digitaal eventproductiebureau. Vergelijkbaar met hoe tv-producties werken. Met daarbij niet de focus op techniek maar op de inhoud – het verhaal en doel van de opdrachtgever. Wij beginnen bij de kijker en hoe je die de hele tijd geboeid houdt.”

Wat werkt in jouw ervaring goed voor de kijkers?

“Dat kan heel simpel zijn. Als je heel belangrijke onderzoeksdata deelt, hou je de aandacht wel vast. Maar het aantal afleidingen is natuurlijk groter dan ooit. Iemand heeft al gauw een ander tabblad open staan. We zien met name dat urgentie goed werkt. Een sportwedstrijd wil je live zien, perslanceringen ook. Maar een CEO die een jaarlijkse boodschap vertelt, is vaak minder spannend. Dat kan je gerust een dag later terugkijken. Daarnaast werkt interactie goed. Bijvoorbeeld inbellen, polls, quizzen, vragen insturen. En mensen toegang geven tot iets dat niet voor iedereen bereikbaar is. Ook is de kwaliteit van de inhoud en beelden steeds belangrijker. Goede visual storytelling houdt de kijker langer geboeid.”

Heb je daar een voorbeeld van?

“We deden bijvoorbeeld een kookworkshop met Aviko, waarbij er een hele groep thuiskoks meedeed onder leiding van een chef in de studio. De host checkte af en toe in: ‘Hoe gaat het?’ Wie op het duimpje omlaag klikte, kreeg persoonlijke aandacht en tips van de chef. Dat is vrij exclusief.”

Loop weleens tegen beperkingen aan?

“In het begin merkten we wel dat CEO’s vaak een half uur gingen praten omdat ze dat altijd al deden. Mensen zijn echter steeds kritischer op de inhoud geworden. De nadruk ligt meer op wat je gaat vertellen, hoe en hoe lang.”

Jullie bieden ook hybride oplossingen aan. Vaak is het lastig om de balans tussen off- en online goed te krijgen. Hoe zie jij dat?

“De balans kun je vinden door voor beide doelgroepen te kijken wat mensen eruit willen halen. Live is dat vaak persoonlijk contact, fysieke workshops, netwerken. Online is het urgentie, belangrijke informatie en interactie, toegespitst op de online kijker.”

Dat klinkt ongetwijfeld eenvoudiger dan het in de praktijk is…

“Ja het risico is dat je onderweg één van de twee doelgroepen kwijt gaat raken als je op beide je aandacht wilt vestigen. Er zit wel spanning tussen fysieke aanwezigen en de online kijker. Je kunt de belichting, kijkrichtingen en het podiumplaatje maar voor één van de twee optimaal inrichten. Belangrijk is dat je online (en op tv) een uitzending stipt op tijd start, soms zelfs met aftellen ervoor. Elke seconde die je extra moet wachten voelt lang. Live is dat anders. In de praktijk zie je dan ook vaak dat het online gedeelte van hybride een registratie is die live wordt uitgezonden. Met als voordeel dat je er achteraf samenvattingen van kunt maken en de integrale uitzending voor langere tijd vindbaar is. Wat in onze ervaring goed werkt bij hybride events is dat een gedeelte van het event (meestal een plenaire sessie) echt wordt toegespitst op de online kijker.”

Wat verwacht je in de komende jaren?

“Dat vooral de hoogwaardige digitale events een plek zullen blijven houden in de marketingplannen van grote bedrijven en eventmakers.”

Wat versta jij onder hoogwaardig?

“Naast een inhoudelijk sterk verhaal dat niet te lang is, versta ik daar ook onder dat het er technisch goed uitziet. Niet de hele tijd één shot, geen matige camera en belichting. Een verhaal vertel je ook met wat je ziet: visual storytelling.”


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief