Live3Design
IKEA heeft een nieuwe – jonge – doelgroep bereikt met een meubelcollectie van de rebelse modeontwerper Victor Abloh. Producten uit het Apple-universum herken je meteen. Zo’n design driven concept moet toch ook kunnen werken bij standbouw en event styling?
De stresstest voor de meeste beursevents is niet de openingsdag maar de dag ervoor. Dan is de beursvloer een mierenhoop van bouwmaterialen, pallets en verpakkingsresten. Van standbouwers, av-specialisten, tapijtleggers en exposantenpersoneel die onder hoge tijdsdruk ieder hun eigen wiel aan het uitvinden zijn. Elke maatwerkstand is immers verschillend en vraagt om precisiewerk. Dat moet toch efficiënter kunnen, en daarmee goedkoper en duurzamer.
Waarom is er niet één model beursstand die keer op keer snel en degelijk kan worden opgebouwd zonder afval, en tegelijkertijd flexibel genoeg is om aan individuele eisen te voldoen? Een hoogwaardige ‘smart stand’ bovendien, die elke presentatie extra glans geeft, als een kwaliteitskeurmerk.
Laten we voor inspiratie om tot zo’n innovatieve beurstandfamilie te komen kijken naar elektronicamerk Apple. Met een waarde van 880 miljard euro is dit met meest succesrijke merk ooit. Terwijl het assortiment van de elektronicagigant beperkt is. Smartphones zijn nog steeds de kurk waarop het bedrijf drijft, op de voet gevolgd door smartwatches, pc’s, tablets en sinds kort ook vr-brillen.
Het geheim van Apple’s succes: een heldere vormgeving die stijlvol en herkenbaar is en tegelijkertijd zo ingetogen dat het ruimte biedt voor de gebruiker om het apparaat toe te eigenen. Elke iPhone is min of meer hetzelfde, maar elk bureaublad verschilt in instellingen en apps die zijn gedownload in de iStore.
Bovendien staat Apple bekend om de hoge kwaliteit. Het is dat de chips en software zo snel verouderen, maar het apparaat zelf kan jaren mee. (Het glazen scherm daargelaten maar dat laat zich dan weer vervangen.) Alle Apple-apparaten kunnen eenvoudig worden gekoppeld, waardoor ze samen een nieuw modulair productnetwerk vormen. Films streamen via je telefoon en bellen met je horloge, hoe cool is dat.
Dit slimme design van Apple kan een inspiratie zijn voor de congres- en beursindustrie –in het bijzonder voor standbouw. Want er is behoefte aan een beursstand die slim is, oerdegelijk en eenvoudig op te bouwen. En als er dan toch iets veroudert of ontbreekt, dat je die losse onderdelen als het ware opnieuw kunt downloaden, misschienwel 3D-printen of anders bestellen.
Een beursstand die net als dat lege bureaublad van de iPhone kan worden volgeladen met zelfgekozen apps en voorkeuren. De prefab beursstand als een betrouwbaar apparaat dat eenvoudig in gebruik is en uitnodigt om mee te spelen. Een ‘smart stand’ dus.
Tegelijkertijd heeft deze beursstand een kenmerkende en representatieve uitstraling die aandacht en kwaliteit belooft; net zoals ook de iPhone zijn bezitter voorziet van ‘swag’.
Het gebruik van dit specifieke designmerk stand maakt nieuwsgierig wat er dan allemaal in te zien is. Elk bedrijf, merk of dienstverlener laat zich met deze smart stand van zijn meest dynamische, innovatieve en intelligente kant zien.
Minstens zo belangrijk is dat dit promotionele statussymbool vrijheid én zekerheid biedt. De basis van deze stand is van een stevige, schakel- en schaalbare constructie. De gebruiker kan zelf kiezen welke afmeting deze constructie en dus de stand moet hebben. Zelfs de plaats van de ingang, een balie, wandkast, podium of de ingang is flexibel is in dit modulaire systeem. Idealiter kan de gebruiker deze indeling zelf maken met een toegankelijk tekenprogramma, al dan niet op een iPad.
Carrousel
De modulaire beurstand als een begeerlijk merkproduct. Het is een even revolutionair idee als de iPhone was bij de introductie in 2007. Daarvoor moet allereerst de constructieve basis technisch hoogwaardig maar gebruiksvriendelijk zijn. Een stand die kan worden opgebouwd volgens het no screw no glue-principe. Door de heldere uitstraling en de gestructureerde indeling vinden bezoekers er vanzelf hun weg in, net zoals het touchscreen van de iPhone een meer intuïtief gebruik mogelijk maakte.
Deze solide basisconstructie kan worden gepersonaliseerd volgens een plug-and-play systeem. Balie erin? Een display? Wandkast? Podium? Kies zelf maar hoe groot en waar, maar wel een geïntegreerd onderdeel van het design principale van dit merkproduct.
Ook licht kan worden geïntegreerd in de basisstructuur, net als de integratie van nieuwe technologie. De grensverleggende beurstand van morgen maakt immers gebruik van digi-schermen, augmented reality en andere vormen van mixed media. Zelfs los meubilair als tafels en stoelen kunnen onderdeel zijn van dit design. Alsof je in een soort iStore je eigen beursstand samenstelt.
De crux van dit onderscheidende design is natuurlijk de afwerking die elke stand uniek maakt. De mogelijkheden zijn legio en allemaal volgens de drie vinkjes van een circulair ontwerp: reduce, re-use & repair.
Ook valt er op het gebied van logistiek duurzaamheidsvoordeel te behalen, door 3D-geprinte standonderdelen van gerecycled materialen of bioplastic. Met deze digitale fabricage is maatwerk heel eenvoudig te realiseren; zelfs decoratieve patronen of een bedrijfslogo laten zich eenvoudig integreren in het 3D-printproces. Maar ook ‘ouderwetse’ hout- of gipsplaten zijn in principe toepasbaar in dit constructieve systeem; de standaard maatvoering maakt hergebruik eenvoudig.
Ook voor de beursorganisatoren biedt zo’n merkstand tal van voordelen. De opbouwtijd van paviljoens en ‘standaardstands’ wordt verkort en er is een aanzienlijke kostenbesparing door de reductie van afval en transportbewegingen. En de uiteindelijke beursvloer ziet er meteen verzorgder en overzichtelijker uit.
Een beursstand met de hoogwaardige uitstraling van een A-merk. Dat vereist een uitgesproken design dat het handschrift van een architect, interieurontwerp of productdesigner draagt. Hoe beroemder deze ontwerper, hoe hoger de statuur van de stand. Stel je voor, jouw product gepresenteerd in een echte ‘Rem Koolhaas’ of ‘Marcel Wanders’. Het zijn namen waarmee zowel de standhouder als de beursbezoeker zich kan identificeren. Nog voordat er een stap in de stand is gezet heb je al een eerste indruk; serieus en degelijk (Koolhaas) of juist avontuurlijk en wellicht een beetje stout (Wanders).
Een herkenbaar design kan een krachtige impuls geven aan merkidentificatie. Toen het sullige Philips in de jaren negentig de Senseo introduceerde was dat een gelikte versie van het Italiaanse topmerk Alessi. De Senseo was een instant hit. Meer recent bereikte IKEA een nieuwe – jonge – doelgroep met een meubelcollectie van de rebelse modeontwerper Victor Abloh. Het werkt voor keukenapparaten en meubels, dus waarom niet voor beursstands?
Nederland beschikt over een uitmuntende creatieve sector die deze designer stand kan uitbouwen tot een succesvolle onderneming. Denk aan succesvolle design driven bedrijven als de kinderwagens van Bugaboo en de dancefestivals van ID&T. Het enige waaraan het de beursbranche ontbreekt is een Steve Jobs. Wie durft?
Jeroen Junte is een freelance journalist/schrijver/curator/moderator/researcher met een focus op design en architectuur. Hij is vaste medewerker bij de Volkskrant, Elle Decoration en Architectuur NL en publiceert regelmatig in internationals magazines als Frame and DAMN. Daarnaast heeft hij diverse boeken over design op zijn naam staan.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.