Beurzen
VSK België, de eerste Belgische editie van de vakbeurs voor verwarming, sanitair, klimaatregeling en koudetechniek, is voorzichtig enthousiast van start gegaan. Van 19 tot en met 21 november bezochten 2628 geïnteresseerden de hallen van Tour & Taxis in Brussel. De stemming onder de ruim 120 exposanten was overwegend optimistisch. Beursmanager Michiel Nijhuis: “Voor een eerste editie hebben we een sterke basis gelegd.”De eerste twee dagen zijn goed bezocht. Nijhuis: “De derde dag hadden we op meer mensen gerekend, maar voor een beurs van deze omvang is een bezoekersaantal van 2628 netjes. Zeker als je bedenkt dat dit de eerste editie is en VSK België nog een naam moet opbouwen. Uiteindelijk gaat het ook niet om de bezoekersaantallen, maar om de resultaten van de beurs. En die zijn over het algemeen goed.”
Frank Hendrickx, Technisch Commercieel raadgever van TECE, kan dit beamen. ”Wij zijn content met de VSK-beurs in Brussel. Dit biedt ons de kans onze vestiging in België zelf rechtstreeks bij onze relaties onder de aandacht te brengen. Het wachten is op de uiteindelijke respons, maar het is voor mij nu al wel duidelijk dat veel nieuwe contacten worden gelegd. Hoewel de opkomst niet te vergelijken is met de VSK in Holland, is het niveau van de aanspreekpartners hier erg goed. Het zijn de juiste mensen die wij ontmoeten, de mannen die de beslissingen nemen.”
Hoog niveau bezoekers
Het hoge niveau van de bezoekers bleek ook uit de cijfers: 62% was eind- of medebeslisser en 21% had een adviserende rol hierin. Van de bezoekers kwam 43% uit het installatiebedrijf en 17% uit de groothandelsector. Industrieën, adviesbureaus en aannemers waren in mindere mate vertegenwoordigd. Voor wat betreft de interesse per beurssector ging verwarming met 73 % aan kop, gevolgd door sanitair met 60% en duurzame energie en klimaatregeling met respectievelijk 58% en 48%.
Veelbelovende contacten
Er is een duidelijk verband tussen de inspanningen van de exposant om relaties uit te nodigen en het aantal bezoekers op de stand. Exposant Viega Belgium bijvoorbeeld, is uitermate actief geweest in het uitnodigen van relaties. Marketing en PR Manager Gerlinde Kepp: “Wij zijn echt verbaasd over hoeveel van onze klanten, maar ook nieuwe relaties ons hier weten te vinden. Wij staan hier niet met de primaire bedoeling om orders af te sluiten. Wij maken veel afspraken en met een aantal architecten hebben wij al veelbelovende contacten gehad.’’
Investeringsplannen
Wat opvalt tijdens VSK België is dat niet alleen de kwaliteit van de bezoekers hoog is, maar ook die van de exposanten. Veel stands waren bemand door directieleden waar bezoekers direct zaken mee kunnen doen. Deze tijdsinvestering van het hoger management betaalt zich terug. Voorafgaand aan de beurs zegt een op de vijf bezoekers investeringsplannen te hebben. Na een bezoek aan VSK is ruim een derde van plan om een investering te doen.
Een van de potentiële investeerders is Hans Jansen, directeur-eigenaar van Tilmar. “Mijn bedrijf levert rvs stootvoetroosters voor de ventilatie van spouwmuren en de kruipruimte. Op de beurs kijk ik naar potentiële afnemers en naar exposanten met leuk aanbod dat binnen ons assortiment zouden passen. Ik focus op leuke, innovatieve producten op kleinere schaal en dan kom je automatisch weer in zo’n nichemarkt terecht waar ik mij zo goed in thuis voel.’’
Roland Goossens GolantTec Energietechniek was niet zo zeer op zoek naar producten, als wel naar informatie. “Dit is zo’n goeie beurs. Het meest interessante is dat het zo internationaal is,’’ zegt Goossens terwijl hij een plastic tas propvol informatiemateriaal tegen de borst aan drukt. “De aanleiding voor mijn bezoek is om hier bij te leren, mijn kennis te verruimen en dat is gelukt.’’ Goossens heeft ook nog een tip voor de toekomst. “Ik heb zeer serieuze contacten opgedaan met zeker drie Nederlandse bedrijven. Hetgeen nog mankeert op de beurs zijn de Fransen. Die hebben ook interessante technologie.”
Toekomstplannen
Ook beursmanager Michiel Nijhuis zit al vol plannen voor VSK België 2011. “We gaan uitbouwen en opbouwen. In Brussel is een goede basis gelegd van waaruit we gaan werken aan een breder aanbod. Deze eerste editie was er vooral veel te zien op het gebied van sanitair. In 2011 willen we een evenwichtiger en gevarieerder aanbod, waardoor we de bezoeker meer te bieden hebben.”
De volgende editie van VSK België vindt plaats van 17 tot en met 19 november 2011.
VSK Nederland opent haar deuren van 1 tot en met 5 februari 2010 in Jaarbeurs Utrecht.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.