Beurzen
De animo voor deelname aan de Vakantiebeurs 2010 is boven verwachting, constateert beursorganisatie VNU Exhibitions. Thema dit jaar is ”Meet the Locals”, want wie beter dan de locals uit de ruim 160 landen kunnen uit de eerste hand advies geven over de beoogde vakantiebestemmingen.
Op de komende editie kan ook een aantal oud-deelnemers worden verwelkomd, waaronder OAD Reizen, Peter Langhout Reizen, Qantas Airways. Nieuwe landen die zich presenteren zijn Kameroen, Costa Rica en Colombia.
De Vakantiebeurs, van dinsdag 12 januari (vakdag) tot en met tot en met zondag 17 januari in Jaarbeurs Utrecht, telt inmiddels ruim 1.600 exposanten. Ondanks de crisis is er veel animo om in de grootste ‘vakantiewinkel’ van Nederland te staan. De exposanten zijn zeer actief in het uitnodigingen van bezoekers en worden voor hun inspanningen beloond met twee euro per relatie die dankzij hun campagne de beurs bezoekt.
Gastlanden
Indonesië zal als het ”Gastland Verre Bestemmingen” hoge ogen gooien. Lokale Indonesische vakantiespecialisten zullen de beursbezoekers verwelkomen met de welbekende oosterse gastvrijheid en de aandacht vestigen op de grote variëteit aan toeristische mogelijkheden van het tropische eilandenrijk. In het Indonesië Paviljoen in hal 1 van Jaarbeurs Utrecht is op vrijdag 15 januari een proef-, kijk- en luisteravond. Om de prominente aanwezigheid van Gastland Indonesië te onderstrepen zal de Indonesische minister H.E. Jero Wacik van Cultuur en Toerisme de Vakantiebeurs met een officieel bezoek vereren.
Met hapjes, een dansgroep, een fado zanger en heel veel informatie is Portugal nadrukkelijker dan ooit aanwezig zijn op de komende Vakantiebeurs. Het zonnige land is het ”Gastland Europa” en dankt deze positie onder meer aan de groei van het Nederlandse toerisme, dat al vijf jaar tegen de vijf procent loopt. Lokale vertegenwoordigers van de Algarve, Alentejo, centraal Portugal, Porto, Noord Portugal, Madeira en de Azoren staan paraat om de talloze vakantiemogelijkheden van hun eigen streek persoonlijk aan de beursbezoekers toe te lichten.
Zuid-Afrika
Zuid-Afrika staat deze keer ook extra in de belangstelling, uiteraard houdt dat verband met het WK voetbal in 2010. In het South Africa Village in hal 1 van Jaarbeurs Utrecht zal Marthinus van Schalkwyk, minister van Toerisme van Zuid-Afrika, de spotlights zetten op dit prestigieuze sportevenement, dat volgend jaar juni en juli in tien Zuid-Afrikaanse steden wordt gespeeld.
Het grote FIFA World Cup toernooi heeft in het land al veel activiteit teweeg gebracht en staat ook wereldwijd al een jaar lang in de volle aandacht van voetbalvolgers en voetballanden, die alle moeite hebben gedaan om zich te plaatsen. In de bruisende Zuid-Afrikaanse presentatie op de Vakantiebeurs kunnen bezoekers in een sfeer van vrolijkheid, onder het genot van heerlijke traditionele gerechten, dans en muziek alvast kennis maken met wat ze in 2010 in het land kunnen meemaken. In de stands staan betrouwbare en goed opgeleide lokale experts ter beschikking die alle ins en outs van hun land weten te belichten. Op de Vakantiebeurs kunnen zelfs WK arrangementen worden afgesproken.
Discover America
Onder de slogan ‘Discover America’ zijn veel Amerikaanse reisorganisaties present. Het optimisme van de Amerikaanse standhouders is groot en het ‘Bezoek Amerika Paviljoen’ is ruimer bezet dan ooit. Speciaal ingevlogen exposanten geven uit de eerste hand informatie over de zeer afwisselende toeristische mogelijkheden van het immense, door schitterende kusten omzoomde Noord-Amerikaanse continent.
Nu de dollar nog steeds een aantrekkelijke koers heeft en de economie zich herstelt, lijkt een vakantie in Amerika voor de vele liefhebbers weer haalbaar. Nederland speelt samen met België en Luxemburg een grote en bestendige rol in het inkomend toerisme van de Verenigde Staten. Al ruim negenhonderdduizend Nederlanders trokken ooit naar de overkant van de Atlantische Oceaan voor een vakantie van gemiddeld vijftien dagen. Van elke duizend inwoners van de Benelux reizen er jaarlijks 33 naar Amerika; een groep die qua omvang de derde plaats inneemt.
Kamperen wordt glamping
Om alvast te voelen wat het is om te gaan kamperen, is hal 12 omgetoverd tot een grote, moderne camping inclusief speelmogelijkheden, de bekende wasplaats, een toiletgebouw en alle andere faciliteiten die op een moderne kampeergelegenheid te vinden zijn. Hier proef je de relaxte sfeer die het kamperen met zich meebrengt en zien de bezoekers de nieuwste middelen en mogelijkheden die de liefhebber van ‘vrijheid in het groen’ tegenwoordig ten dienste staan. De exposanten demonstreren hoe eenvoud en luxe kunnen worden gecombineerd. Van het moeizame omkleden, koken en slapen in een kleine tent groeit deze vorm van toerisme steeds meer uit tot een luxe vakantieleventje in caravan, camper of vaste staanplaats. De Fransen hebben er zelfs al een mooi Engels woord: glamping, een samentrekking van glamour en camping. Deze echte beleving van het kamperen op de Vakantiebeurs wordt gestimuleerd door de ANWB die workshops organiseert en, samen met specialisten van Bovag, technische informatie verstrekt.
Duurzaam toerisme in de praktijk
Interesse voor duurzame initiatieven neemt ook binnen de Nederlandse reiswereld steeds verder toe. Op woensdag 13 januari organiseren reisbrancheorganisatie ANVR, Travel Foundation Nederland en de Vakantiebeurs de speciale bijeenkomst ‘Duurzaam toeristisch ondernemen in de praktijk’ voor de reissector. De bijeenkomst wordt geopend door Maxime Verhagen, minister van Buitenlandse Zaken.
DE bijeenkomst staat in het teken van lopende en toekomstige initiatieven die de reisbranche neemt om duurzaam toerisme te bevorderen. Doel is om de aanwezige reissector te motiveren zich aan te sluiten bij die initiatieven en inzicht te geven waarom het zinvol is om aan de slag te gaan met duurzaam toerisme.
Tijdens de ochtend komen verschillende mogelijkheden van het Duurzaam Toeristisch Ondernemen aan bod. Hierbij gaat het concreet om wat er gedaan kan worden om rekening te houden met milieu, mensen, natuur en cultuur zodat reizen in de toekomst ook mogelijk blijft.
Onder leiding van de ANVR is er aandacht voor onder andere het verduurzamen van accommodaties in het kader van het Initiatief Duurzame Handel. Niet alleen verduurzamen van hotels maar ook bestemmingen komen aan de orde. Travel Foundation Nederland houdt zich concreet bezig met het behoud van vakantiebestemmingen en laat zien hoe bestemmingsprojecten hieraan kunnen bijdragen. Bovendien geeft de bijeenkomst inzicht over hoe de reisbranche en ook de consument over duurzaam toerisme denkt.
Meer informatie:www.vakantiebeurs.nl.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.