De bedrijfsnaam doet al vermoeden dat bloemen- en planten aan de basis staan. Maar in veertig jaar is daarnaast een grote en gevarieerde, vaak zelf ontworpen, voorraad aan inrichtingselementen opgebouwd. Het jubilerende Expoflora richt hier voornamelijk grote beurzen en congressen mee in. Een wandeling over de Masters Expo geeft hier een mooi beeld van.
“Kijk, dit hebben wij gebouwd”, zegt Stefan Enthoven, mede-eigenaar van Expoflora. We kijken naar een stand met stevige zwarte pilaren gevormd door gestapelde houten blokken, een mooie balie en sfeervolle achterwand. Een modulestand met een hoge kwalitatieve uitstraling.
We lopen langs nog een aantal stands die door zijn team zijn gerealiseerd op luxury-beurs Masters Expo in RAI Amsterdam. Allemaal gebaseerd op het in eigen huis ontwikkelde block-systeem en toch met een eigen karakter. Dat kan zijn door de kleur van de ombouw – zwart, wit of hout –, de kleur of bedrukking van het doek dat als achterwand dient en/of de inrichting van de stand met meubilair en planten van Expoflora.
Het bedrijf biedt organisatoren de mogelijkheid om deze stands als optie aan te bieden aan exposanten die iets meer willen dan een unit in een rij standaardstands.
Enthoven: “Je kunt zelf selecteren hoe je het wil hebben. Wij werken met prijzen voor de onderdelen en wij rekenen geen arbeid en transport. Niet voor opbouw, niet voor de afbouw. Het zit allemaal in de prijs, waardoor je van tevoren weet wat het kost en je achteraf geen discussie krijgt over extra uren of iets dergelijks.”
Het is een goed voorbeeld van hoe Expoflora anders denkt en opereert, waardoor het een unieke positie heeft verworven tussen de beursinrichters. In de afgelopen veertig jaar heeft het bedrijf zich ontwikkeld van groenleverancier op beurzen tot een full-service inrichter van grote beurzen en congressen.
Expoflora heeft een unieke positie verworven onder de beurinrichters
Creativiteit zit ingebakken in het DNA van het bedrijf. Door zelf de concepten te creëren en te kiezen voor schaalgrootte weten ze een kwalitatieve inrichting te combineren met een relatief lage prijsstelling.
Enthoven kiest er daarom ook voor om te werken voor en via organisatoren. “Wij kunnen niet dagen bezig zijn met een exposant. Omdat wij veel stands en inrichting op een evenement verzorgen kunnen we zo concurrerend zijn.”
Wat ook helpt is dat veel van de design-elementen door het bedrijf zelf worden gemaakt. Daar waar producten worden ingekocht, kiezen ze voor topproducten. Enthoven: “Ik ben een groot fan van onder andere Pols Potten, een Nederlands designmerk dat staat voor kwaliteit.”
De wandeling over de beursvloer van Masters Expo geeft een mooi exposé van wat Expoflora allemaal voor een organisator kan betekenen. Het begint al met de aantrekkelijke loungesets in de diverse corridors tussen de hallen. En ook een dome, transparant doordat die is opgebouwd door hardhouten kruisverbanden zonder enige bespanning, die dienstdoet als gecaterde lounge. “Toen ik deze tegenkwam, zag ik meteen de potentie”, vertelt Enthoven. “Oorspronkelijk bedacht voor een festival, maar je ziet hoe mooi en functioneel hij hierbinnen staat.”
We lopen langs het restaurant door zijn bedrijf gestyled als een Toscaans terras. De zijwand is opgebouwd uit Expo Wall kolommen verbonden met een buis waar geprinte doeken in hangen die zorgen voor een uitzicht over een heuvellandschap met cipressen. Expoflora heeft veel van deze bedrukte doeken op voorraad en regelmatig worden er nieuwe gemaakt.
Je zou denken dat hier de complete inventaris van het bedrijf is uitgestald, maar dan blijkt dat Enthoven en zijn team in de andere hallen van de RAI gelijktijdig nog een groot evenement van inrichting voorzien. Het is het internationale event Workday Rising EMEA dat wordt georganiseerd door Workday, een platform voor financieel- en personeelsmanagement, samen met het wereldwijd toonaangevende evenementenbedrijf George P. Johnson. Een congresbeurs waar zo’n vijfduizend deelnemers op af komen.
De combinatie van deze twee evenementen is zeker een uitdaging, erkent Enthoven. “We moeten met zijn allen een stapje extra zetten, maar qua materiaal is het te doen. We hebben inmiddels een gigantische hoeveelheid elementen op voorraad en met medewerking van onze creatief designers gaan we ook zeer efficiënt met onze producten om.
En het is ook geen uitzonderlijke situatie meer voor het bedrijf dat voor diverse grote evenementen en opdrachtgevers de inrichting verzorgd. Evenementen die soms gelijktijdig of direct aansluitend plaatsvinden. Zo werkt Expoflora bijna dagelijks voor RAI Amsterdam en de Koninklijke Jaarbeurs en nog vele andere klanten in Nederland. Ook grote internationale organisatoren als GES en Informa zijn klant, waardoor je de inrichting van Expoflora ook kunt tegenkomen op beurzen in Barcelona, Madrid, Parijs en Milaan.
We passeren de stand van Mercedes die al van verre opvalt door de elektrische SUV die een steile rots lijkt te bestijgen. “Het is geen stand van ons, maar wij hebben wel de inrichten van de stand verzorgd, waaronder de styling van de rots”, vertelt Enthoven. Een losstaande klus die niet lijkt te passen bij het bedrijfsmodel van Expoflora. “Mercedes-Benz Benelux is onze oudste klant – meer dan 35 jaar – waar we regelmatig voor de inrichting zorgen van stands en events”, verklaart Enthoven. Zo verzorgde zijn bedrijf onder meer de inrichting van de private lounge van het automerk tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort.
Hij wijst nog op een aantal kubussen en dividers gevuld met planten, die sfeer en cachet geven aan de beursvloer. “Dit is waar we mee begonnen zijn: bloemen en planten. Daar kwamen later de meubels bij en daarna ook de standbouwelementen. Inmiddels hebben we overal heel veel van. Dat heeft ervoor gezorgd dat we de laatste jaren heel snel zijn gegroeid.”
We eindigen bij de stand van Expoflora zelf. “Het is voor het eerst dat we hier zelf een stand hebben. Voorheen stonden we er wel met Stylerz24, het bedrijf van mijn vrouw Els en inmiddels ook dochter Bo. Maar per 1 januari 2025 bestaan we 40 jaar, dus dat wilde we graag ook laten zien op Masters Expo.”
Zo’n jubileum vraagt om bubbels dus daarom zijn Annette Kuiper en Marielle van der Zouwen van Time to Sparkle erbij gehaald. Bekenden van Enthoven omdat ze al zo’n twintig jaar in de beurzen- en evenementensector actief zijn. Daarom schakelt hij ze graag in nu ze in de corona-stilte hun bedrijf zijn gestart. “Een langdurige relatie is waar we voor gaan”, verduidelijkt Enthoven.
Als importeurs van met name Cremant-wijnen – “een mooie mousserende kwaliteitswijn voor een schappelijker prijs dan champagne”, aldus Kuiper – hebben ze een selectie gemaakt die de ontwikkeling van Expoflora smaakvol vertaalt. Een matchende champagneparel als kleine foodpairing maakt de feestelijke traktatie compleet.
Voor wie meer visueel is ingesteld heeft Enthoven zijn technisch tekenaar Jorn uitgedaagd om in een tekening de weg die Expoflora heeft afgelegd vast te leggen. De beginjaren met de specialisatie als bloemen- en plantenleverancier voor beurzen, gevolgd door de periode waarin de originele aanpak van het bedrijf ontstond, als full-service inrichter. Tussen 2005 en 2015 werd een kwaliteitsslag gemaakt, waarbij extra werd ingezet op de eigen creativiteit. De afgelopen tien jaar kwam de focus op grote projecten en de introductie van vernieuwende concepten.
Het is zijn vader die in 1985 het bedrijf heeft opgericht, vertelt Stefan Enthoven nog. “In 2000 nam Herman Bos het bedrijf over en heeft mij gevraagd of ik het samen met hem wilde gaan doen. Samen met Herman doe ik het nu dus 25 jaar. En het is ook leuk om te zien dat mijn zonen Nick en Kai en mijn dochter Bo ook in het bedrijf werken. En ook Alec, de zoon van Herman, werkt in de zaak.’
Aan het einde van de Masters Expo werd dan ook met het hele team geproost op nog vele jaren ‘creating the difference’.
Carrousel
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.