Zeeën van licht en ruimte in en buiten de conferentiezalen, comfort en uitstekende service. Van der Valk Hotel Schiphol heeft het allemaal én meer.
Van der Valk Hotel Schiphol heeft veel meer in zich dan je op het eerste gezicht misschien zou zien. De buitenkant is modern en strak, maar als eenmaal de schuifdeuren van het hotel openen voor jou als gast, ervaar je geen modern gebouw, maar een warme oase van rust en ruimte. Een plek waar je als bezoeker thuis voelt.
“A home away from home”, zegt commercial manager Arjen van der Linden. Of eigenlijk zelfs nog beter dan thuis, gezien het comfort en de gastvrije service.
Het hotel en congreslocatie op slechts acht minuten van Schiphol is al sinds jaar en dag een geliefde locatie voor events, meetings en vergaderingen. Veel bedrijven uit binnen- en buitenland en toeristen weten het hotel te vinden.
“Ze komen onder meer voor de ruime opzet, maar natuurlijk ook voor het befaamde Van der Valk gevoel: gastvrijheid en kwaliteit tegen een scherpe prijs.”
Wat maakt juist deze locatie nou zo uniek? Van der Linden noemt twee aspecten: veel ruimte en zeeën van daglicht in de conferentiezalen, dankzij de grote ramen waar natuurlijk licht de ruimte vult. Daarnaast is ook buiten de zalen overal aan gedacht. Hierdoor voelt een gast of deelnemer zich op zijn gemak en zichzelf zelfs kan terugtrekken in een van de vele zithoekjes tijdens een lange vergader- of congresdag.
“We hebben vier grote foyers van in totaal tweeduizend vierkante meter naast de 25 zalen die samen bijna 2.500 vierkante meter zijn.”
Alles is op maat te maken naar de wensen van de gast. Van der Linden noemt bijvoorbeeld de New York zaal in het recent aangebouwde nieuwe gedeelte. “Dat is een grote zaal van zo’n duizend vierkante meter die deelbaar is in drieën. Ook als je de zaal opdeelt, kloppen de verhoudingen bij ons altijd waardoor het nooit voelt als een ‘aangepaste’ zaal.”
Wat betreft de nieuwste technologie groeit het congreshotel mee met de vraag van de klanten. “Ook in technologie blijven we constant door ontwikkelen. Er zijn nieuwe AV-faciliteiten geïnstalleerd bij de nieuwbouw en renovatie met de allerlaatste snufjes en compatibiliteit.”
Even terug naar het Van der Valk-gevoel. Van der Linden legt uit hoe belangrijk dat is voor het hotel.
“Persoonlijke service en flexibiliteit, daar staan we om bekend en dat is niet voor niets. Om een voorbeeld te geven: als we hier grote diners hebben van congressen, dan loopt general manager Bill van der Valk zelf mee om een bord uit te serveren.”
“Alle onderdelen van je congres moeten kloppen. Bij ons vind je daarom geen grote kale en onpersoonlijke zalen voor een diner. Als je hier op een zakelijk event komt, kom je eigenlijk thuis.”
“In onze foyer bijvoorbeeld hebben we overal fijne, luxe banken om even te zitten en een kopje koffie te drinken. In de New York congreszaal hebben we gekozen voor comfort boven capaciteit. Daar hebben we comfortabele bredere stoelen neergezet, omdat wij geloven dat dat is waar je verschil mee maakt.”
Nog een belangrijke onderscheidende asset: er is overal gekozen voor geluid-reducerende plafonds en behang. “Je kent het wel. Mensen lopen de zaal uit en voor je het weet ben je steeds harder aan het praten. Dat is natuurlijk heel storend. Door onze investering in interieur- en materiaalkeuzes nemen we dergelijke kleine irritaties en frustraties weg.”
Een all-in congres
is misschien een
beetje vreemd begrip
gezien het maatwerk,
maar je weet als
organisatie precies
waar je aan toe bent’Arjen van der Linden
Een ander unique selling point van Van der Valk Hotel Schiphol, is dat je als klant bepaalt of je met eigen partners of met het hotel gaat werken. “Voor ons zit de business in een goed event, op een goede locatie met goede hotelkamers. Uiteindelijk is alles op maat te maken, maar de kracht zit er in dat het basispakket al heel uitgebreid is.”
Het is in feite een all-in arrangement voor een scherpe prijs bij congressen, benadrukt Van der Linden. “Een all-in vakantie vinden we allemaal heel fijn. Een all-in congres is misschien een beetje vreemd begrip gezien het maatwerk, maar je weet als organisatie precies waar je aan toe bent. Van de pricing tot de AV en vervoer.”
“Parkeren is gratis voor onze gasten, een shuttlebus rijdt eveneens gratis van en naar Schiphol. Er zijn geen verrassingen achteraf en dat is wat onze klanten enorm waarderen.”
Van der Linden begrijpt dat je misschien een verkeerde eerste indruk kunt krijgen als je buiten staat. “Dat horen we ook wel eens terug en daar zijn we ons bewust van. Er kwam hier laatst een klant aanrijden die zei: ‘Wat is dit voor een betonnen kolos?’.” “Aan de buitenkant is het hotel wellicht minder sexy, zoals de prachtige hotels in Amsterdam met mooie gevels. Het goede is dat de perceptie op het moment dat je het gebouw letterlijk binnenstapt volledig verandert.”
“Gasten zijn positief verrast door de groot opgezette receptie met veel incheckmogelijkheden en banken er omheen. Alles is bewust ruim zonder kolossaal te zijn, om de bezoeker zich meteen op zijn gemak te laten voelen.”
“Als je naar boven loopt over de brede trap ben je direct op de vloer waar alle meetingruimtes zijn. Dat is een ruime foyer met een verrijdbaar buffet waar alvast wat hapjes en drankjes opstaan. Niets is dus zoals het op het eerste gezicht lijkt, je moet het echt een keer zelf komen ervaren”, zegt hij uitnodigend.
Het Van der Valk Hotel Schiphol heeft de afgelopen jaren veel vernieuwd en verduurzaamd. “Die duurzaamheidsgedachte is niet verrassend, die moet je gewoon hebben. Wij gaan echter veel verder dan de basis met bijvoorbeeld ons warmteterugwinningsystemen en het verder uitbreiden van de zonnepanelen.”
“Het typische Van der Valk-gevoel is dat tijdens covid de familie samen met onze keukenbrigade zelf een sedumdak heeft aangelegd op het nieuwbouwgedeelte. We hebben deze periode dus constructief gebruikt waarbij het hele team heeft meegeholpen.”
F&B is zeker een waardevolle pijler van het hotel. “Iedereen herinnert zich nog wel de beroemde zelfgemaakte appelmoes met kers”, zegt Van der Linden. “Typisch Van der Valk, maar onze F&B gaat natuurlijk veel verder. We blijven kwaliteit bieden voor een goede prijs en bewegen natuurlijk mee met de maatschappij en trends.”
“Zo kijken we naar lokale producenten en komen veel van onze producten uit ons eigen distributiecentrum voor minder logistieke druk zonder in te boeten op kwaliteit. Wij groeien met de klant mee, ook als het gaat om gezonde product- en dieetwensen. Lekker eten staat voorop en dat waardeert de gast.”
Op een locatie als dit, blijf je altijd innoveren en het volgende project is het aanpakken van de ruimte rondom het hotel. “We hebben een hele grote parkeerplaats met tweeduizend parkeerplekken. Dat gaan we meer vergroenen. Er komt een fijne overdekte boulevard, want het is nu eenmaal niet altijd zonnig in Nederland. Het zijn dit soort details die de start van je event of vakantie extra prettig maken.”
Waar het hotel een groot aantal businessgasten ontvangt, weten ook vakantiegangers en zakelijke vliegers het hotel goed te vinden. “We hebben het concept Park Sleep Fly waarbij je handig je auto kunt parkeren, eventueel hier wat eten of een nacht verblijven. Wij serveren daarom al vanaf 5 uur ‘s ochtends ontbijt. De eerste gratis shuttlebus vertrekt om dezelfde tijd, waarna je acht minuten later op Schiphol arriveert voor je vakantie- of businessvlucht.”
Carrousel
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.