Beurzen
Het jaar 2014 was in vele opzichten een succesvol jaar voor Amsterdam RAI. Niet alleen boekte de internationale beurs- en congresorganisatie het beste bedrijfsresultaat in de laatste vijftien jaar, ook werd een recordaantal exposanten verwelkomd en leverde de verdere groei van internationale evenementen een belangrijke bijdrage aan het succes.
Het bedrijfsresultaat van Amsterdam RAI kwam in 2014 uit op € 13,7 miljoen ofwel 11,4 procent van de omzet (2013: € 7,1 miljoen, 6,1 procent van de omzet). De EBITDA kende in 2014 een recordhoogte van 27,9 en het nettoresultaat van € 9,3 miljoen (2013: € 3,3 miljoen) is het op een na hoogste in de bestaansgeschiedenis van de RAI. De omzet groeide met € 119,7 miljoen tot iets boven het niveau van 2013.
In 2014 zijn in het RAI-complex 544 evenementen georganiseerd die ruim 1,6 miljoen bezoekers trokken. Het aantal internationale evenementen blijft groeien. In het verslagjaar namen 18.649 exposanten deel aan evenementen in en van Amsterdam RAI, een recordaantal in de geschiedenis (2013: 15.400 exposanten). Door continue vernieuwing van diensten en faciliteiten is de klanttevredenheid onder organisatoren en exposanten verder gestegen van 7,5 naar 7,7.
rn
rnHet financieel zo succesvolle jaar is grotendeels te danken aan de internationale koers van Amsterdam RAI. Algemeen directeur Hans Bakker: “Twaalf jaar geleden heeft de RAI haar focus verlegd naar grote, internationale meerdaagse evenementen. Anno 2015 kent 70% van evenementen die in de RAI plaatsvinden een internationaal karakter. Naast de eigen internationale b-to-b evenementen, is dit ook de verhuur aan externe congres- en beursorganisatoren als IBC, ISE en PLMA. Voor het acquireren van deze belangrijke evenementen wordt intensief samen gewerkt met Amsterdam Marketing en NBTC”.
Alle internationale beurzen uit de eigen portefeuille: Intertraffic, ISSA INTERCLEAN, GreenTech en METS presteerden alle boven verwachting. Daarnaast werd de GreenTech, de nieuwste eigen beurs die in 2014 voor het eerst gehouden werd, zeer goed ontvangen. De gehele portefeuille van RAI Exhibitions presteerde in 2014 beter dan in voorgaande jaren.
rn
rnOnderzoeksbureau Ecorys heeft in 2014 het economisch belang van de RAI voor de stad en regio berekend. Het onderzoek wijst uit dat de toegevoegde waarde van de activiteiten in de RAI één op zeven is. Dit betekent dat bij elke euro in de RAI er ook nog eens zeven naar de metropool Amsterdam vloeit (toegevoegde waarde: 502 miljoen euro). Daarmee is de RAI een sterke motor voor zakelijk toerisme in Amsterdam. In totaal is Amsterdam RAI verantwoordelijk voor 1,1% van de totale economie in Amsterdam. Qua werkgelegenheid betekent dit dat de RAI ruim 7.000 banen genereert.
rn
rnIn 2014 is het meerjareninvesteringsprogramma van Amsterdam RAI nagenoeg afgerond. In ruim een decennium is € 180 miljoen geïnvesteerd waardoor het gehele Convention Centre technisch en kwalitatief geheel state-of-the-art is. De investeringen hebben, naast een kwalitatieve verrijking, geleid tot structureel lagere onderhoudskosten.
Meest recente vernieuwing is het Amtrium, het nieuwe multifunctionele expositie- en congresgebouw aan het Scheldeplein. Volgens planning en binnen budget wordt het Amtrium op 2 juni 2015 officieel geopend door burgemeester Van der Laan. Het Amtrium is het eerste project dat voortvloeit uit de ‘(Ruimtelijke) Toekomstvisie RAI’ uit 2011. Gemeente Amsterdam en Amsterdam RAI hebben hierin gezamenlijk bepaald dat Amsterdam RAI zich op de huidige locatie duurzaam kan ontwikkelen.
In dit kader vond in 2014 de aanbesteding plaats van het nieuwe multifunctionele parkeergebouw voor ruim 1.000 auto’s. Bijzonder is de eerste verdieping van het gebouw, dat door de dubbele hoogte bij grote evenementen ook ingezet kan worden als expositieruimte. Het RAI Parkeergebouw dat naar de huidige duurzame maatstaven wordt gebouwd, is in zomer 2016 klaar voor gebruik.
In 2014 is ook hard gewerkt aan de ontwikkeling van het RAI-hotel met een capaciteit tot 650 kamers (gereed 2018). Eind april 2015 is bekend gemaakt dat projectontwikkelaar COD, NH Hotel Group een ontwerp van Rem Koolhaas | OMA zullen gaan ontwikkelen, respectievelijk exploiteren onder de naam nhow Amsterdam RAI. Het ontwerp is geïnspireerd op de karakteristieke reclamezuil ‘het Signaal’, dat in combinatie met de Europahal begin dit jaar tot Rijksmonument is uitgeroepen.
rn
rnNa tien jaar intensieve bouwactiviteiten is in 2014 de herinrichting van het Europaplein afgerond. Daarmee is Amsterdam een groot stadsplein rijker. Het plein is aan de randen opgesierd met zes kunstwerken van Guillaume Bijl en daarmee helemaal klaar voor de Noord/Zuidlijn.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.