Incentives

Zeven trends in incentive travel: reizen blijft ultieme ervaring

Laten we eerlijk zijn: incentive travel heeft het tij bepaald niet mee. Na twee jaar corona kreeg de reisbranche opnieuw een knauw door de oorlog in Oekraïne en de algehele economische malaise die daarmee gepaard ging. Personeelstekorten, chaos op vliegvelden en inreisbeperkingen maken incentive-reizen alles behalve eenvoudig. Toch blijft het een extreem waardevol marketing-instrument om personeel en relaties aan je te binden.

De uitdagingen en kansen voor de incentive-reisbranche kwamen onlangs aan bod in een webinar van brancheorganisatie SITE Global. Professionals in incentive travel bespraken daarin de toptrends in hun vakgebied. Conference Matters zet de belangrijkste trends hieronder op een rij:

1. Lead times blijven kort

Klanten beslissen steeds korter van tevoren wat ze willen doen. Dat was al zo, maar het post-corona is de rust bepaald niet teruggekeerd bij beslissers. We leven dan ook in onzekere tijden. Voor incentive-planners, wier organisatorische werk nogal complex kan zijn, blijft dit dus een enorme uitdaging. Maar goed: een klant met haast is ook gewoon een klant. Alles beter dan de afgelopen twee jaar dat er bijna geen incentive-reizen werden geboekt.

2. ‘We’re all in this together’

Vrijwel elk bedrijf heeft het moeilijk gehad tijdens de pandemie, dus moeten we er ook samen weer bovenop komen. Dit vereist veel wederzijds begrip tussen incentive-bureaus, toeleveranciers en klanten, zeker op het vlak van een haperende supply-chain. Het gesprek mag best direct zijn (“Kom je mensen tekort?”), maar laten we met z’n allen wel oplossingsgericht zijn. Niemand heeft er belang bij om een bijna compleet ingevuld programma de nek om te draaien. Dit vereist dus ook voor DMC’s om verwachtingen goed te managen.

3. Reizen blijft de ultieme motivator

Reizen is nog altijd de ultieme incentive, blijkt uit alle onderzoeken. Wel stellen met name jongere doelgroepen hoge eisen aan bereikbaarheid en sustainability. Natuurlijk moet de ervaring nog steeds indrukwekkend zijn, maar er is heus wel begrip voor iets beperktere mogelijkheden. Iedereen ervaart immers zelf de hogere prijzen in de supermarkt en bij de benzinepomp.

4. Bedrijven variëren meer met de invulling van incentives

Wat opvalt is dat incentive-concepten vaak net even anders worden ingevuld. Zo ervaren professionals in een verschuiving van traditionele beloningsprogramma’s naar corporate incentives die tot doel hebben om de door corona afgevlakte bedrijfscultuur weer op te bouwen. Sommige incentive-trips worden om die reden uitgebreid tot get-togethers met al het personeel, teneinde iedereen (ook thuis- en flexwerkers) te betrekken en motiveren.

Soms worden incentives exclusiever en dus ook duurder, terwijl in andere gevallen juist uit praktisch of juist principieel oogpunt wordt gekozen voor een bestemming dichter bij huis. Al met al is nog steeds van alles mogelijk in de incentivemarkt. Dat vergt van alle partijen wel een creatieve en flexibele opstelling.

5. Opgeheven inreisbeperkingen als gamechanger

Het feit dat de Verenigde Staten en andere landen de verplichting van corona-testbewijzen loslaten, kan een opleving betekenen voor de incentivebranche. Het verlangen naar verre reizen is nog steeds groot, maar bedenk wel dat er ook een grote groep is die enorm op zijn hoede is – en blijft. Toch zal het opheffen van inreisbeperkingen gaan bijdragen tot meer zakelijke reisbewegingen, ook op het incentive-vlak.

6. Alles wordt duurder

Ondank de economische dip waarin de wereld verkeert, is luxury travel nog steeds heel erg hot. Incentive travel wordt er dus zeker niet goedkoper op. Reden voor klanten om de weekends wellicht wat vaker los te laten en vaker uit te wijken naar (goedkopere) midweekse reizen. Ook voor food en drinks geldt: wees vooraf helder over je budget, want eenmaal op locatie valt er vaak weinig meer te onderhandelen.

7. De meerwaarde van een DMC

Nu de kosten oplopen, is het verleidelijk om de DMC of het incentivebureau als tussenpersoon te schrappen. Toch zien de leden van het SITE-panel dat in de praktijk niet echt gebeuren. Sterker nog: klanten hebben hun bureau juist harder dan ooit nodig vanwege de beperkte bezetting in hun eigen organisatie. Bovendien moet je niet onderschatten hoe belangrijk het is om iemand ter plaatse te hebben die onvoorziene problemen voor je oplost. Sowieso is de markt momenteel dermate turbulent (denk alleen al aan de chaos op luchthavens) dat je als opdrachtgever onmogelijk het overzicht kunt bewaren. Wie wil dan niet worden ontzorgd?


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief