Congressen

Trendmiddag met een Spaanse twist

Spaanse trendmiddag 6 maart in Mercat Amsterdam

TravelMarketing en haar Spaanse partners trakteerde hun relaties op een trendmiddag in Mercat in Amsterdam.  Het vorig jaar geopende Spaanse restaurant vormde op 6 maart de passende ambiance voor een geslaagde bijeenkomst, die begon in het naastgelegen Panama.

Farid Tabarki, Trendwatcher van het jaar 2012, schetste gedreven de trends en de gevolgen daarvan voor aanbieders van producten en diensten. Te beginnen bij de verschoven economische machtscentra in de wereld, die maakt dat het Italiaanse modemerk Prada geld ophaalt in China in plaats van New York of Londen en dat voormalig kolonie Angola de Portugese banken moet helpen. Daarnaast de trend dat consumenten steeds meer zelf gaan produceren. Zo mag Lego zich zorgen maken over 3D-printers die je vorig jaar al tijdens de Dol Dwaze Dagen kon kopen en waarmee iedereen zelf bouwsteentjes kan produceren en de energiebedrijven zullen hun hoofd breken over alle consumenten die zelf stroom gaan opwekken, straks zelfs via hun ramen.

Een voor dit gezelschap belangrijke trend is volgens Tabarki het (fulltime) thuiswerken en bedrijven die geen kantoor hebben of slechts een beperkt bedrijfspand. Daaruit moet wel de vraag ontstaan naar het bijeenkomen van medewerkers om toch een band de smeden.

Anderzijds gaan mensen ook meer zelf organiseren, geholpen door social media en online diensten. De trendwatcher heeft zo zelf kunnen ervaren hoe goedkoop je een topappartement met prachtig uitzicht kunt huren via AirBnB. In andere gevallen hielpen reviews en directe respons van locaties op zijn twittervragen hem om een hotel te kiezen.

Een trend die daarbij in het verlengde ligt is die van de absolute transparantie. Zo kun je in Noorwegen online ieders belastingaangifte inzien, toont de NS onder meer op Utrecht Centraal op een groot scherm de #ns #fail tweets en is er een modemerk dat bij haar truien een volledige kostencalculatie toont.

Na een afsluitende top 7 liet Tabarki de aanwezigen nog nadenken over de gevolgen van de trends voor hun bedrijfsvoering. Het merendeel was waarschijnlijk geestelijk al bij de afsluitende Spaanse Tapas borrel,  zodat daarover niets memorabels valt te melden.

De vide van het Spaanse restaurant Mercat was de sfeervolle locatie voor de drankjes en hapjes, waarbij een rijk gevulde paella niet ontbrak. Het bood ook de gelegenheid om nader kennis te maken met de diverse Spaanse partners van TravelMarketing, zoals mede-organisatoren Incentives Barcelona, Absolute groups & incentives en Valencia DMC . Onverwacht was de aanwezigheid van Air Berlin, maar die blijken veel vluchten te hebben naar zo’n twintig Spaanse bestemmingen, ondermeer vanuit de langs de Nederlandse grens gelegen Duitse luchthavens.

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief