Beurzen
Groot formaat prints vormen vaak een belangrijke peiler voor de communicatieve waarde van een stand. Fouten in het ontwerp of bij de presentatie van graphics doen daarom al snel afbreuk aan jouw beurscommunicatie. Expoformer, een Zwitserse specialist in presentatie- en standsystemen, zette tien veel voorkomende fouten op een rij en geeft concrete richtlijnen voor een goed resultaat.
Fout 1. Teveel tekst
Een groot formaat print toont woorden. Voor uitleg is een gesprek meer geschikt. Bedenk dat een beursbezoeker in maximaal 3 seconden de boodschap moet begrijpen.
Fout 2. De verkeerde tekst
‘Whats in it for me?’. Met deze attitude kijkt een beursbezoeker naar jouw uiting. Als het voordeel voor de beursbezoeker niet in de tekst staat, dan is het de verkeerde tekst.
Fout 3. Te klein lettertype
De lettergrootte moet minimaal 10 centimeter hoog zijn. Voor elke meter afstand tussen de beursbezoeker en de graphic geldt als stelregel een verhoging van 2,5 centimeter van de letter. Dus als de tekst op 6 meter afstand gelezen moet worden, dan is de minimale hoogte van de letter 15 centimeter.
Fout 4. Slecht leesbaar lettertype
De stelregel van Expoformer: gebruik alleen Serif of Sans Serif Style en niet meer dan twee verschillende fonts. Over het aantal geschikte lettertypen valt te twisten, maar vermijd in ieder geval kunstzinnige, slecht leesbare lettertypen.
Fout 5. Verwarrende achtergrond
Lichte letter op donkere achtergrond of donkere op lichte. Hou het contrast tussen letter en achtgrond groot. Zekere keuzes zijn de letterkleuren zwart, donkerblauw en donkergroen op een lichte achtergrond in wit, lichtgeel en lichtblauw. Dat geldt ook andersom.
Fout 6. Tekst buiten de zichtbare zone
Tekst hoort in de bovenste 60 centimeter van de graphic. Houdt rekening met de toepassing en positie van de groot formaat print. Zorg dat de tekst bij voorkeur op ooghoogte is en dat andere standelementen nie het communicatieve deel van de graphic (deels) afschermen.
Fout 7. Teveel afbeeldingen
Ga voor één afbeelding die er op een afstand van 9 meter goed uitziet. Kies voor een beeld dat de aandacht van de beursbezoeker trekt en gelijktijdig jullie merk of product communiceert. Het beeld moet ervoor zorgen dat de bezoeker stopt om de tekst te lezen.
Fout 8. Slechte beeldkwaliteit
Gebruik alleen hoogresolutie beelden. Van slecht beeldmateriaal is niets goeds te maken. Vermijd alles onder de 4.000 pixels en zorg tijdig dat je over goed beeldmateriaal beschikt.
Fout 9. Slechte verlichting
Plaats verlichting om de 60 tot 90 centimeter. Bij voorkeur 100 tot 200 watt halogeen lampen en een afstand van 50 tot 60 centimeter tussen lamp en graphic, voegt Expoformer er aan toe. Zorg ervoor dat de hele display verlicht is. Kies bij voorkeur voor verlichting van bovenaf, want dat geeft een gladder beeld.
Fout 10. Beschadigingen
Ongelukjes, stoten, beknelling. Je kunt het niet vermijden. Wel kun je zorgen dat dit niet snel leidt tot krassen en vouwen. Lamineer de groot formaat print om hem beter bestand te maken tegen beschadiging. Laat iemand je helpen. Veel beschadigingen ontstaan bij als je in je eentje de graphic wilt ophangen, afhalen, verpakken et cetera. Verpak de grootformaat print zorgvuldig. Dek hem af met plastic of papier voordat je hem oprolt en prop hem niet in zijn verpakking. Maak de print schoon. Dat kan met een gewone multifunctionele reiniger. Wees wel voorzichtig bij de randen om beschadiging van de laminaatlaag te voorkomen. Maar ook de bevestigingsonderdelen schoon.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.