Beurzen
In een artikel in The New York Times over de financiële gevolgen van de coronacrisis voor de Duitse beurzensector wordt het belang van vakbeurzen benadrukt. Er is echter ook aandacht voor de sombere voorspelling over de inzet van beurzen door grote bedrijven na de coronapandemie.
In een goed jaar genereren beurzen 28 miljard euro aan inkomsten voor Duitse beurscentra, hotels, restaurants, luchtvaartmaatschappijen en verschillende dienstverleners, volgens het Ifo Institute in München.
Die inkomsten zijn grotendeels verdampt en daar bovenop komen de verliezen die onmogelijk te kwantificeren zijn: de niet geplaatste orders, de partnerschappen die nooit tot stand zijn gekomen, de nieuwe verbindingen de niet zijn gemaakt. Daarbij hebben de dienstverlenende weinig aan de digitale varianten die worden opgetuigd. Virtuele evenementen vullen hotels of restaurants niet, en bieden geen werk voor de standbouwbedrijven, concludeert auteur Jack Ewing.
‘Veel bedrijven staan op de rand van insolventie’, stelt Jan Kalbfleisch, directeur van de Duitse vakvereniging FAMAB. ‘Overheidsprogramma’s voor kleine bedrijven zijn een hulp als jouw omzet 30 procent daalt, maar niet als ze 80 procent omlaag gaan.
In het artikel benadrukt Jan Lorch, Chief Sales Officer bij Vaude, de Duitse fabrikant van outdooruitrusting, nog eens het belang van beurzen voor zijn bedrijf. ‘Ze zijn een etalage. Je ontmoet in korte tijd veel mensen en je leert dingen die je anders niet zou hebben geweten.’
The New York Times verwijst ook naar een onderzoek van het Duitse Ifo Institute, gepubliceerd in september, waaruit bleek dat bijna de helft van de Duitse bedrijven met minstens 500 werknemers wil bezuinigen op beurzen en meer online bijeenkomsten wil houden. En naar de twijfelachtige overlevingskansen van de Autosalon van Genève die in maart 2020 werd geannuleerd en waarvan ook de 2021-editie is geschrapt.
Maar Horst Penzkofer, econoom bij het Ifo Institute, benadrukt dat vakbeurzen belangrijk blijven voor kleinere bedrijven die zich geen internationaal verkoopteam kunnen veroorloven. Dat zijn precies het soort bedrijven dat beurzen nodig heeft om een markt voor nieuwe producten te vinden, voegt Michael Kynast, CEO van Messe Erfurt, daar aan toe. ‘Er zijn bedrijven die 80 procent van hun omzet halen uit beurzen’, aldus Kynast.
‘Er wordt te veel gedronken. Je leeft van koffie en geroosterde panini’s’, zegt fictieschrijver Kristof Magnusson over de Frankfurter Buchmesse. ‘Daarna is iedereen ziek’. Maar ook hij komt aan het eind van het artikel tot de conclusie dat de beurs voor hem belangrijk is: ‘Je krijgt het hele arsenaal van de literaire wereld voorgeschoteld. Het is een goede manier om uit je bubbel te komen.’
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.