Beurzen

Systeembouw domineert in Event&Expo segment

IFES paviljoen op Euroshop 2023

Ze een goudhaantje noemen gaat te ver, maar ten kantore van Messe Düsseldorf zal men zich realiseren dat haar retailvakbeurs Euroshop minder te lijden heeft gehad van de coronapandemie dan menig andere beurs.

In februari 2020 was de naderende impact van de virusuitbraak wel enigszins merkbaar met ontsmettingsgels, waarschuwingsbordjes over handenschudden en enkele Aziatische thuisblijvers. In de Expo-hallen kwamen de eerste verhalen los over geannuleerde beurzen met aanzienlijk omzetverlies voor de dienstverleners als gevolg. Ook het lagere bezoekersaantal van 94.000 om 109.000 in de voorgaande editie werd aan de onzekerheden omtrent corona geweten.

Levendig vol

Maar in vergelijking met beurstitels die in de weken daarna werden geannuleerd, vervolgens meermaals verschoven en tussentijds levend werden gehouden met digitale experimenten, is de schade nog beperkt gebleven. Ook al omdat Euroshop een driejaarlijkse frequentie kent en dus de afgelopen editie van 26 februari tot en met 2 maart gewoon volgens de reguliere planning plaatsvond.

De aanloop naar deze editie is voor de beursorganisatie ongetwijfeld spannend geweest. Uiteindelijk wist ze 1.830 bedrijven te overtuigen om te exposeren, tegenover 2.290 in 2020. Uiteindelijk bezochten dit keer 81.000 vakbezoekers uit 55 landen Messe Düsseldorf.

Je kunt dus constateren dat de huidige marktsituatie niet geschikt is voor tot het schrijven van records. Anderzijds was de beursvloer op vele momenten levendig vol.

Event&Expo hal

Het Event&Expo heeft altijd een bijrol gespeeld in het Euroshop-theater. Het zijn de leveranciers van koelvitrines, winkelwagentjes, etalagepoppen, verlichting, displays, kookapparatuur en de winkelinrichters die vrijwel alle hallen van het Düsseldorfse beurscomplex vullen.

Dit keer is de bijdrage van de beurs- en evenementeninrichters gekrompen van anderhalve hal naar één. Een Duits standbouwbedrijf als Holtmann die zich voorgaande edities groots buiten de Event&Expo hal presenteerde, vond je nu terug met een kleine deelname als onderdeel van het IFES-paviljoen. En branchegenoot D’art blonk dit keer uit door afwezigheid. Er vallen nog duidelijk wonden te likken.

Het IFES-paviljoen, de collectieve deelname van internationaal samenwerkende dienstverleners in de beurzensector, vormt dit keer het dynamische hart van de Event&Expo hal. Het zijn echter de leveranciers van standbouwsystemen die nog meer domineren dan voorheen.

De hoogbouwstand van beMatrix op Euroshop 2023

 

De stad die nooit slaapt

In beMatrix-stad, de stad die nooit slaapt, toont de ontwikkelaar van het gelijknamige standsysteem diverse innovaties onder het motto: beter, sneller, sterker en groener. Het is een stad van hoogbouw met spannende silhouetten achter ramen en schreeuwende lichtreclame op de muren.

Voor extra snelheid zorgt de nieuwste versie Double Clamp die met nog maar één hand te hoeft worden aangedraaid. Gereedschap was al lang niet meer nodig voor het aan elkaar bevestigen van de aluminium profielen.

Sterk is het nieuwe lichtgewicht beConstruct profiel. Het is een gebruiksvriendelijk profiel voor niet-dragende constructies. Met de afmetingen van 124 x 124 mm is deze toevoeging aan het portfolio te combineren met de andere aluminium kaders van beMatrix.

Steeds beter of misschien moet je zeggen diverser worden de afwerkingsmogelijkheden van de standwanden. Waren het de vorige editie de led-panelen die opvielen, nu is daar glas dat ingekaderd kan worden om zo binnen het beMatrix-systeem eenvoudig ramen te creëren.

Het beste bewijs voor de ‘groene’ ambities van het bedrijf was de tweede plaats bij de IDIA Awards, voor het duurzaamheidstraject ProjectC!.

360 graden display tunnel op de stand van Aluvision op Euroshop 2023
Foto: Messe Düsseldorf, Conrad Tillman

 

Museum of Modular Art

Aluvision presenteert zich als Museum of Modular Art. Niet nieuw, maar nog altijd fascinerend is de vrijstaande tunnel bekleed met gebogen led-panelen. Een wandeling door deze 360 graden display dompelt je onder in een virtuele wereld en staat daarnaast garant voor een spectaculaire social media post.

Wel nieuw op led-gebied is de Hi-LED 55 naadloze uit modules opgebouwde led-videowall met een kleine pixelafstand van 1,9 millimeter. De 4-in-1 led-technologie zorgt voor een betere kleurconsistentie en een hogere duurzaamheid. Voor outdoor is er een 3,9 millimeter versie.

Aluvision zet in op haar Omni-55 Pro wandensysteem waarbij met behulp van klittenband aan beide zijden de aluminium profielen te bekleden zijn met zowel doeken als panelen. Interne verlichting zorgt bij een doekbespanning voor een imponerende uitstraling. De panelen zorgen voor een strakke standwand.

Nieuw is de Flexbox, een zelfstandige ruimte bijvoorbeeld als ontmoetingsruimte voor indoor en outdoor evenementen met een vrije overspanning van zes meter. Eenvoudig te assembleren en te transporteren en nog stapelbaar ook.

En ook op deze stand gaan we de hoogte in. Het Flexdeck is een double-deck systeem met eveneens een vrije overspanning tot zes meter zonder kruisverbanden.

Demonstratie standwanden montere op de stand van Duo Display op Euroshop 2023

 

Demonstratie wandjes schuiven

In de schaduw, of beter gezegd beschenen door het zonnetje van de Aluvision-stand trekt een voormalig medewerker de aandacht met een demonstratie wandjes-schuiven. DUO Display positioneert zich in het marktsegment onder die van de grootheden van de aluminium standprofielen. Waar beMatrix en Aluvision zich steeds meer profileren op het segment van middelgrote en grote stands, mikt DUO zich op het kleine tot middelgrote segment.

De kracht zit het hier in de voorbeprinte wanden die je eenvoudig aan elkaar kunt schuiven en bevestigen. De standbouwer levert een design aan of laat er één maken en krijgt een flightcase met de beprinte en genummerde panelen terug. Met behulp van een papieren printje is het vervolgens een ‘iedereen kan schilderen’ kwestie van wanden tegen elkaar duwen. Een kostenefficiënte manier om ook klanten met kleine stands te bedienen van een maatwerk uitstraling.

Voor expansie van haar markt richt DUO Display zich, na thuisland België en Frankrijk, vooral op Duitsland en de Verenigde Staten. Daar gelden immers hogere tarieven voor standbouw.

De doeken van DUO zijn gemaakt van gerecyclede petflessen en eindigen hun levensloop weer in andere toepassingen.

De stand van Pixlip op Euroshop 2023 met een door AI gegenereerde visual op de wanden

 

AI gegenereerde visuals

Bij Pixlip dat lichtframes aanbiedt die zijn te combineren tot een complete beursstand, ligt de nadruk op de visuals. De nieuwe ontwikkelde EXPO-configurator helpt klanten om zowel qua bedrukking als belichting een stand(wand) te ontwikkelen. In de loop van het jaar zullen andere elementen zoals kubussen, plafondringen en deurelementen worden toegevoegd. Bovendien kunnen klanten met een QR-code of link hun stand in augmented reality zien en een stuklijst en overzichts-pdf genereren.

Op de Euroshop trekt het bedrijf de aandacht met haar bonte oerwoudstand, die is ontwikkeld met behulp van kunstmatige intelligentie. Met AI-platformen als MidJourney (voor de afbeeldingen en textuur) en DALL·E (voor de samenstelling) is in drie fases, met elk specifieke opdrachten, discussie en correcties, de visuele achtergrond van de Euroshop-stand ontwikkeld.

Pixlip is net als menig systeemleverancier onderdeel van de Sustainability Solutions Tour die de beursorganisator heeft samengesteld. De combinatie van veelvuldig bruikbare aluminium profielen en ingespannen visuals op doek wordt duidelijk als een van de meest duurzame standbouw-opties gezien.

Kunststof gorilla breekt door een standwand van Montecolino op Euroshop 2023
Foto: Messe Düsseldorf, Conrad Tillman

 

Plaatmateriaal uit gerecycled tapijt

Andere haltes van de duurzaamheidstoer zijn bij aanbieders van vloerbedekking. Zo biedt het Italiaanse Montecolino al sinds 2017 gerecyclede tapijten aan. Nieuw zijn lichtgewicht panelen gemaakt van gebruikt tapijtmateriaal.

De ’don’t be afraid of the Green (Kong)’ display ter promotie van haar Wèp Wallecopanel is een regelrechte show-stopper. Verderop de beursvloer – op het IFES-paviljoen en de naastgelegen Event&Expo stage – staan opvallend kleurrijke statafels gemaakt van dit materiaal.

Het paneel is te gebruiken als standwand, decoratief element voor een etalage, een uithangbord, een totem, een meubelstuk of de inrichting van een paviljoen. Het Wèp Wallecopanel is afkomstig van gerecycled materiaal en is ook weer recyclebaar tot nieuwe panelen.

Het materiaal is licht, eenvoudig te hanteren, snel te monteren en demonteren en zeer geschikt voor plotter printen en snijden. Naast het paneel biedt Montecolino aluminium profielen aan om een structuur op te bouwen.

Ook het Franse bedrijf Sommer toont cradle-to-cradle oplossingen met zowel tapijt als tapijttegels die zijn gemaakt van gerecycled materiaal – waarin ook het verpakkingsmateriaal van het bedrijf is verwerkt – en die op hun beurt ook weer volledig recycleerbaar zijn.

 

Schermafbeelding van app waarmee je digitaal vloerbedekking kunt testenDigitale vloerbedekking

Op de stand van Expogamma/Expofloor kun je digitaal een vloer bedekken. Na het scannen van een QR-code opent zich een app, waarna je de camera van je smartphone op de vloer richt en daar een sectie aftekent. Vervolgens kun je dat gedeelte van de vloer bedekken met een materiaal en design naar keuze. Eenzelfde toepassing is er voor de afwerking van balies en kastjes.

Dit zijn ontwikkeling vanuit de nieuwe tak Expolab. Het bedrijf toont nog enkele andere toepassingen van QR-codes in combinatie met video en virtual reality.

Doel is om digitale tools te ontwikkelen voor dienstverleners in de beurzenbranche en die voor te bereiden op een eventuele toekomst in de Metaverse.

Positieve eindnoot

De aanwezigheid van JMT als standhouder is een positieve eindnoot van deze rondgang door Euroshop’s Event&Expo-hal. Dit verhuurbedrijf was één van de eerste bedrijven die de coronapandemie moest bekopen met een faillissement. Inmiddels op kleinere schaal opnieuw gestart presenteert het bedrijf haar nieuwe campagne ‘Nice to Seat You’ weer op het internationale podium.

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Subscribe to our newsletter now