Live3Design

Sustainable partnerships

rabobank

Carolien van Leeuwen, Eventmanager B2B Services bij Rabobank, neemt in haar briefings naar standbouwers altijd duurzaamheid mee. “Wij zijn natuurlijk een coöperatieve bank die stevig inzet op duurzaamheid, dus in alle keuzes op het gebied van events die wij maken speelt dat een rol. Dan moet je denken aan de uitstraling van de stands, het voedsel dat we niet willen verspillen tot het gebruik van de materialen.” 

“Toevallig ben ik bezig met een briefing voor de Horecava én de Webwinkelvakdagen en dan wil ik een stand die we zoveel mogelijk op beide beurzen kunnen gebruiken terwijl ze drie maanden na elkaar plaatsvinden. Wijzelf en onze leveranciers denken altijd na over het hergebruik van – bijvoorbeeld – stoelen. Afgezien dat het duurzame materialen moeten zijn, is het ook belangrijk dat de stand een duurzame uitstraling heeft omdat het past bij het karakter van de bank. En dan het liefst duurzaamheid gecombineerd met fintech. Natuurlijk laten we het aan de creativiteit van de standbouwer over om met iets moois te komen.’

Goed meedenken

Van Leeuwen vindt dat standbouwers goed meedenken over die duurzaamheid. “Je ziet dat steeds meer leveranciers hiermee bezig zijn, onder druk van de markt en de regels. Het geeft gewoon een voorspong als bedrijf als je meer CSR-ratings (Corporate Social Reponsability, RED) scoort en dus loont het om duurzaam te vervoeren, duurzame energie te gebruiken en om duurzame materialen te hebben. Ze snappen heel goed dat ze iets met duurzaamheid moeten doen en hebben hun verhaal op dat gebied steeds beter paraat, daar kom je ook niet meer onderuit.”

Ruben Kremer, managing director van Artica, vertelt dat duurzaamheid wel degelijk een rol speelt bij het standbouwbedrijf, maar het verschil maak je er niet mee. “Het is wel belangrijk, maar om nou te zeggen dat het bij ons op één staat? Het wordt wel verwacht in de sector dat je daarmee bezig bent en bij ons komt duurzaamheid ook uit het hart – we doen niet aan duurzaamheidswashing – maar wij maken vooral het verschil met het bedenken van concepten met creativiteit. Misschien zit dat ook een beetje in onze Twentse nuchterheid; wij lopen er niet zo mee te koop dat we duurzaam werken. Je verkoopt geen duurzaamheid, maar dat zit gewoon in het proces verweven.”

Duurzame relatie

Veel belangrijker dan het hergebruik van materialen en andere duurzaamheidsaspecten (waarover later meer) vindt Kremer het opbouwen van een duurzame relatie met klanten. “Wij zijn natuurlijk een bureau en dus beginnen we altijd met de vraag: wat is jouw marketingdoelstelling? En om die vraag te beantwoorden ga je samen een traject aan van minimaal drie jaar en dan kan je iets bereiken als klant en opdrachtgever samen. Het beursbezoek is dan onderdeel van die grotere vraag en wij gaan aan de slag met de ambitie om mensen iets mee te geven tijdens het beursbezoek. Dat vergt een aanpak voor de lange termijn die veel verder gaat dan wat pennen neerleggen.”

Beetje doorvragen

Toch zijn er wel degelijk zaken op het gebied van duurzaamheid die Artica doet als je een beetje doorvraagt. “Wij hebben bijvoorbeeld grote opslaghallen om de standonderdelen van klanten op te slaan die hergebruikt worden. Daar is het maakproces dan ook op ingericht; veel is klantspecifiek ontworpen en zodanig gefabriceerd dat we deze onderdelen de volgende keer weer kunnen gebruiken.” 

Ook de restmaterialen verdwijnen niet zomaar in de prullenbak. “We hebben een eigen pers voor restmateriaal van hout dat we tijdens het maakproces overhouden en leveren dit als briketten aan bedrijven in de buurt die daarmee hun panden verwarmen. Ook hebben we zonnepanelen waarmee we meer dan voldoende energie opwekken voor de andere panden hier op het industrieterrein” 

“Bovendien blijft er dan nog wat hout en verf over en ook dat gooien we niet weg: Vutters hier in de buurt halen dat op en gaan ermee aan de slag...bijvoorbeeld bij de carnavalsvereniging.”

Gecombineerd transport

Ook qua vervoer doet Artica aan duurzaamheid. “Wij trekken met onze beurstands van A naar B, dus in de basis is het niet duurzaam. Wij werken echter met gecombineerd transport zodat er nooit een vrachtwagen vrijwel onbeladen of leeg rijdt. Gelukkig zijn er bedrijven die dat perfect kunnen plannen voor ons.” 

Kremer gelooft in financiële prikkels van buitenaf om een bedrijf duurzamer te maken, maar vindt ook dat je moet uitgaan van intrinsieke motivatie. “Ook daarin is de relatie met klanten belangrijk. We staan daarom kritisch tegenover aanbestedingen waarbij in de pitchfase complete plannen moeten worden uitgewerkt. De ervaring leert dat deze concepten na de bureaukeuze in de prullenbak verdwijnen en je opnieuw kunt beginnen. Het is veel belangrijker om te bepalen of je als bedrijven en personen bij elkaar past om van daaruit duurzaam aan de slag te gaan.”

Houtbouw is duurzaam

Hij noemt als voorbeeld het wagenpark. ‘Zo bieden we collega’s die carpoolen een elektrische auto van de zaak aan en een extra vergoeding voor degenen die met de fiets naar het werk komen. En dat werkt goed. Maar je hoopt dat mensen na een tijdje daar de sport van gaan inzien en dat lukt goed hoor. Ik geloof erin dat je als bedrijf daarin keuzes maakt, maar niet dat je constant bezig bent met duurzaamheid om maar punten binnen te halen.” 

“Qua toekomst gelooft hij nog steeds in het gebruik van hout als bouwmateriaal voor stands. ‘Het is een prachtig duurzaam materiaal waar we onze creativiteit in vorm en functie kwijt kunnen, dit in combinatie met aluminium systemen. Ik vind het interessant dat grote bedrijven claimen dat ze alleen duurzaam zijn door aluminium standbouw, maar wij bewijzen dat het ook in combinatie met hout kan.”

Eisen standbouwer aan leverancier

Rowan van der Veen van KOP ziet wel degelijk een toename van verduurzaming in standbouw ontstaan. “Dat komt deels doordat wij onze stands zo duurzaam mogelijk ontwikkelen en vervuilende materialen niet meer gebruiken.” 

“Maar ook zien we de vraag vanuit opdrachtgevers veranderen. Zo vroeg de Rabobank al ruim 6 jaar geleden om een duurzame stand voor hen te ontwikkelen. Inmiddels komt in ieder gesprek het milieuaspect naar voren. Dit heeft ook ons bedrijf veranderd. Zo is ons pand met 240 zonnepanelen volledig energieneutraal en rijden we zoveel mogelijk elektrisch.” 

Belangrijker is dat ze totaal andere eisen aan onze leveranciers zijn gaan stellen. “Hout moet duurzaam gekweekt zijn en onze materialen en meubilair zijn zoveel mogelijk van gerecycled materiaal gemaakt. Een goed voorbeeld zijn de stoelen van gerecyclede PET flessen.” 

 

KOP merkte dat opdrachtgevers het duurzame aspect van hun stand zichtbaar willen maken

 

Materialenpaspoort

Tevens maakt KOP de standelementen zo kwalitatief mogelijk. “Hierdoor hebben ze een lange levensduur en kunnen ze vaker ingezet worden.” 

Omdat het bedrijf merkte dat opdrachtgevers het duurzame aspect van hun stand zichtbaar willen maken, voorzien ze de duurzame stands inmiddels van een zogenoemd materialenpaspoort. “Hierin staat beschreven wat de stand duurzaam maakt. Wat de herkomst van het hout is, welke gerecyclede materialen gebruikt zijn en ga zo maar door.”

“Door duurzaamheid tot vast onderdeel van onze aanpak te maken zijn we in staat opdrachtgevers te verrassen. Zo hebben we voor Nedap Retail gebruik gemaakt van panelen van gerecyclede spijkerbroeken als wandbekleding en geven we de ‘Airtex- doeken’ een tweede leven door ze te verwerken tot bijvoorbeeld tassen.”

Budget obstakel

Natuurlijk lopen ze bij de verduurzaming van standbouw wel degelijk tegen obstakels aan. Van der Veen: “Het grootste obstakel is vaak het beschikbare budget. Klanten zijn zich steeds meer bewust van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid wat ook tot uiting komt in hun marketingaanpak. Iedere stand die we nu maken is een stuk duurzamer dan vijf jaar geleden het geval was, maar een stand waarin alle duurzame opties zijn doorgevoerd is op dit moment nog wel duurder dan een ‘gewone’ stand en daarom niet altijd realiseerbaar.”

Meetbaar maken is de volgende stap. “Het materialenpaspoort is een goede manier om de duurzaamheid van een stand objectief vast te leggen. Maar we willen meer. We geven materiaal een tweede leven bij het hergebruik van bijvoorbeeld Airtex en afvalhout doneren we aan een sociale werkplaats. Maar hoeveel afval er bijvoorbeeld weggegooid wordt wat we nog meer kunnen hergebruiken is nog niet inzichtelijk. Op basis daarvan zouden we weer een volgende stap in duurzaamheid kunnen maken.” 

Van der Veen verwacht dat er steeds meer vraag naar duurzaam ontwikkelde stands komt en dat steeds meer partijen ook bereid zijn er de prijs voor te betalen. “Ook omdat dit onderwerp voor de consument steeds belangrijker wordt en merken duurzaamheid tot vast onderdeel van hun merkenbeleid maken.”

 

 

 

[BIJSCHRIFT]

Carolien van Leeuwen, Eventmanager B2B Services bij Rabobank: ‘Afgezien dat het duurzame materialen moeten zijn, is het ook belangrijk dat de stand een duurzame uitstraling heeft omdat het past bij het karakter van de bank. En dan het liefst duurzaamheid gecombineerd met fintech.’

 

[BIJSCHRIFT]

Ruben Kremer, managing director van Artica: ‘Het is veel belangrijker om te bepalen of je als bedrijven en personen bij elkaar past om van daaruit duurzaam aan de slag te gaan’

 

[BIJSCHRIFT]

Rowan van der Veen, online marketeer van KOP: ‘Door standelementen zo kwalitatief mogelijk te maken hebben ze een lange levensduur en kunnen ze vaker ingezet worden’


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief