Congressen
Slechts 6 procent van de bestemmingen wereldwijd heeft duurzaamheidscriteria volledig geïntegreerd in hun financieringsbeleid voor evenementen, ondanks dat 91 procent aangeeft positieve verandering te willen stimuleren. Dat blijkt uit een internationale survey onder 115 bestemmingen, uitgevoerd door Conferli, #Meet4Impact en de Global Destination Sustainability Movement (GDS-Movement), waarvan de voorlopige resultaten op 20 mei zijn gepresenteerd op IMEX Frankfurt.
De onderzoeksresultaten tonen een duidelijke kloof tussen ambitie en uitvoering: bijna 77 procent van de bestemmingen biedt financiële of materiële ondersteuning (subvention) aan organisatoren van evenementen, maar de meeste programma’s zijn nog altijd gericht op traditionele economische indicatoren zoals hotelovernachtingen en bestedingen van bezoekers. Duurzame impact en nalatenschap spelen slechts bij een kleine minderheid een doorslaggevende rol bij het toekennen van subsidies.
Volgens Nienke van der Malen, CEO en oprichter van Conferli, is het tijd voor een fundamentele koerswijziging: “Bestemmingen praten graag over verandering, maar de data liegen niet – de meeste financieren evenementen nog steeds op dezelfde manier als vijf of tien jaar geleden. Als we een duurzamere en inclusievere sector willen, moeten ook de financieringsmodellen mee veranderen.”
Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna de helft van de bestemmingen met meerdere subventieprogramma’s hun ondersteuning toespitsen op zowel grote congressen als kleinere, impactvolle evenementen.
Toch blijft het merendeel vasthouden aan volume boven waarden, stelt Guy Bigwood, CEO van de GDS-Movement: “Subvention kan veel meer zijn dan een financiële prikkel. Het is een krachtig instrument om duurzaamheid te versnellen, regeneratie te stimuleren en lokale impact te vergroten. Maar met slechts 6 procent van de programma’s die impactcriteria volledig omarmen, investeren te veel bestemmingen nog steeds in kortetermijnwinst in plaats van blijvende nalatenschap.”
Geneviève Leclerc, mede-oprichter van #Meet4Impact, onderstreept het belang van een andere benadering: “Subventie kan een hefboom zijn voor beter gedrag, bijvoorbeeld door verantwoord inkopen, slimme mobiliteitskeuzes en sterke lokale samenwerkingen te belonen. Maar zolang de meeste programma’s volume blijven belonen, blijft de structurele verandering uit.”
De volledige studie, inclusief diepgaande casestudy’s en perspectieven van brancheverenigingen, verschijnt in juli 2025.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.