Company events

‘Storytelling, humor en emotie zijn de basis van een goed live event’

Niels Janssen - FX Agency

Bedrijven en merken willen steeds vaker een online óf virtual event inzetten. FX Agency is gespecialiseerd in het creëren van digitale belevingen en weet precies wat er speelt en gáát spelen op dit vlak. “Meer beleving en de nieuwste technieken gaan een steeds grotere rol spelen”, zegt Niels Janssen, founder van FX Agency.

De fusie tussen FX Agency en D&B Eventmarketing is nog vers. Eind maart kondigden beide bureaus aan op te gaan in één bedrijf. Een bijzondere samensmelting tussen een specialist in digital events en een gelauwerd bureau op het gebied van fysieke events.

Niels Janssen richtte FX Agency veertien jaar geleden op. Inmiddels werkt het Utrechtse bureau met 45 fte en heeft alle disciplines in huis om geheel zelfstandig digital formats te bedenken en te maken.

“Events zijn niet alleen meer live en fysiek, maar ook online en virtual”, zegt Niels Janssen over het samengaan met D&B Eventmarketing. “En tegelijkertijd zien we dat er vanuit de markt, met name vanuit de jongere generatie, een digitale mindset is. Mensen verwachten dat ze op een hybride manier verhalen tot zich kunnen nemen. Er is steeds meer vraag naar die variant. Met het samengaan kunnen we ons daar nog beter op richten.”

Corporaties en universiteiten

FX Agency werkt veel voor grote corporaties als ING, Friesland Campina, Heineken en Ahold Delhaize en daarnaast onder meer voor universiteiten. “We maken voor live events gebruik van digitale middelen, content, animatie en virtual productions. Maar ook interactie met mobiele telefoons en alle communicatie daaromheen via digitale kanalen.”

Er is dus steeds meer vraag naar zowel online als virtuele events. “Ja, maar dat zijn wel twee verschillende dingen”, benadrukt Janssen, die ziet dat ze vaak verward worden. “Onder online events valt alles wat je gewoon online kunt meevolgen. Denk aan een stream die je krijgt aangeboden waarmee je toegang krijgt.”

Digitale wereld

Bij een virtueel event begeef je je als avatar in een digitale wereld die speciaal voor dat evenement is gecreëerd, van een locatie op Mars tot een fictieve wereld die precies aansluit bij jouw merkwaarden.

“Interactief en AI zijn daar de steekwoorden. Er komt veel technische innovatie bij kijken. Een groter voordeel daarvan is dat je als bezoeker, met jouw avatar of digitale persoonlijkheid ook daadwerkelijk in die wereld staat.”

“Het is niet zozeer dat je moet rondlopen zoals in een computerspelletje. Wij maken bijvoorbeeld een tribune waar het hele publiek dat het virtuele event bezoekt vragen kan stellen of interactie heeft vanuit hun avatar. Zo heb je ook het gevoel dat je met elkaar in zo’n zaal zit.”

Do’s en don’ts

Terug naar online events. Wat moet je daar vooral wel en niet doen? Janssen: “Voor de hand liggend is natuurlijk de lengte van een online event. Mensen worden snel afgeleid. Dat blijkt ook uit onderzoeken: zeventig procent van de mensen is andere dingen aan het doen.”

“Daarnaast is het aanbieden van een dynamisch en divers programma belangrijk. We hebben zeker wel eens een acht uur durend online event neergezet, maar in het algemeen raden we dat af.”

We zijn steeds selectiever met massa-informatie, gaat Janssen verder. “Als consument zijn we natuurlijk onwijs verwend in het ontvangen van informatie. We worden wakker, scrollen door Instagram, TikTok of LinkedIn. In drie minuten tijd heb je al dertig dingen tot je genomen. Wij kunnen dat processen, want dat hebben we onszelf aangeleerd.”

“Je wordt continu meegenomen door snelle algoritmes. Je krijgt precies aangeboden wat voor jou relevant is. En dat wordt steeds geavanceerder. Vervolgens wonen we een online event van een bedrijf bij en moeten we een uur lang tegen een PowerPoint-presentatie aankijken met saaie content.”

Snackable content

Doe het anders. Biedt dus meer snackable content, zegt Janssen. “Kleine hapjes gedurende verschillende momenten, in plaats van één uur alles over de muur gooien.”

Daarnaast hoeft een online event niet continu vanuit één bepaalde locatie te komen. “Maak vooral gebruik van een basisstudio waar je je verhaal vanuit vertelt, net zoals je veel op tv ziet. Van daaruit kun je content laten zien met filmpjes die je al eerder hebt opgenomen. Of je werkt met meerdere locaties, met een live reporter naar wie je af en toe overschakelt.”

‘Kleine hapjes op verschillende tijdstippen in plaats van een uur lang alles tegen de muur gooien’

FX Agency denkt ook na over de aandachtspanne van de bezoeker. “Op het moment dat de CEO zijn verhaal van een half uur aan het geven is, ook al doet hij nog zo zijn best, dan kunnen we ervan uitgaan dat de hele zaal al een beetje achterover gaat leunen. Het is daarom belangrijk daarna interactiviteit of gamification te bieden. Maar nog liever gaan we ook de aan slag met het verhaal zelf en de beleving daaromheen.”

“Storytelling, humor en emotie werken heel goed samen: mensen meenemen in een verhaal door ze emotioneel te raken en een herinnering te creëren. Zo zorg je dat de doelgroep ook echt de onderwerpen gaat onthouden.”

Fictief reclameblok

Als voorbeeld geeft Janssen een fictief reclameblok tijdens een event voor een groot FMCG-concern. “Er werden bekende reclames op een grappige manier nagespeeld. Ondertussen zat daar ook een boodschap in over een onderdeel van de strategie. Nadenken over leuke formats of op een andere manier je verhaal te vertellen, maakt het verschil.”

‘Het is belangrijk om interactiviteit of gamification aan te bieden’

“Het toepassen van gamification, waarbij deelnemers steeds actief vragen moeten beantwoorden, of zelf iets moeten bijdragen en daarmee punten kunnen scoren, kan ook stimulerend werken. De deelnemer krijgt een gevoel van ‘ik win’, of ‘ik doe het goed’.”

Niels Janssen - FX Agency
‘Technologie en innovatie zijn inderdaad fantastisch, maar als de doelgroep er niet aan toe is, heeft het geen zin’
foto: Thomas Fasting

 

Nieuwste technieken

FX Agency probeert in de nieuwste technieken en innovaties die beschikbaar zijn voorop te lopen in de markt. “Daarbij kijken we hoe we die zo snel mogelijk kunnen inzetten voor corporate omgevingen. Overigens zijn techniek en innovatie fantastisch, maar op het moment dat de doelgroep daar nog niet klaar voor is, heb je er helemaal niets aan.”

Maar omdat Janssen verwacht dat de virtuele events een snelle ontwikkeling zullen doormaken, is zijn bureau scherp op innovatie. “Er zitten vijf man op die afdeling en die krijgen van ons elke week tijd om aan niet-klantprojecten te werken. Zo kunnen we zien wat er beschikbaar is en hoe we dat kunnen toepassen op de vraag van onze klanten.”

Daar ontstond ook het idee om mensen met hun mobiel als digitaal karakter in een virtuele omgeving te laten communiceren. “We wisten niet precies wanneer we dit konden inzetten, omdat we misschien te vroeg waren. Het heeft even op de plank gelegen totdat covid kwam. Toen dachten we: dit is het moment dat we het kunnen gaan gebruiken. De telefoon stond al snel roodgloeiend. Klanten waren er erg in geïnteresseerd.”

Unreal Engine

De technieken zijn er om virtuele events steeds verder te ontwikkelen. Janssen noemt Unreal als belangrijk softwarepakket achter de techniek. Bijna alle grote computerspellen zijn op deze software gebouwd en inmiddels maakt Hollywood er ook gebruik van.

“Je kunt live graphics genereren en live virtuele omgevingen creëren, wat natuurlijk relevant is voor events. Hetzelfde geldt voor alle innovaties rondom bijvoorbeeld ontwikkelingen van AI, VR en AR. Daar zijn we continu mee bezig.”

Meer beleving

Janssen verwacht dat de frequentie van live momenten wat zal afnemen. “De mix van live en online zal teruglopen, maar op de momenten dat we live gaan, gaat er meer uitgepakt worden. Er wordt nog veel meer ingezet op beleving en mensen onderdompelen in een ervaring”, is zijn voorspelling.

Hij refereert aan een event waar duizend man bij elkaar kwamen dat FX Agency koppelde aan een fictieve missie naar Mars. “De bezoekers moesten strijden om mee te gaan op die missie. De entree van het event was alsof je de space shuttle inliep. In de zaal met duizend man hebben we echt een lancering laten plaatsvinden.”

Meer campagnematig

Als trend ziet Janssen verder dat merken en bedrijven gaan inzetten op de langere termijn en campagnematiger nadenken over het inzetten van hun fans. “Eén verhaal, één beleving neerzetten waar je event onderdeel van is. Van echt naar online en weer terug: mixed reality. Dat gaat allemaal naadloos in elkaar over.”

Ook data noemt hij als belangrijke pijler. “Het interessante van slim data gebruiken, is dat je veel persoonlijker kunt communiceren met individuen en hun interesses kunt bijhouden. Dat kan heel goed met digitale kanalen. Want we kunnen meteen zien wie waarnaar kijkt en welke keuzes hij maakt.”

 


Online locatie best bezocht

Tijdens coronatijd had FX Agency voor hogeschool InHolland een online variant van de open dag neergezet. Die bleef ook open toen mensen wel weer naar de fysieke locaties konden komen. De online locatie bleek het best bezocht. De interactie met de doelgroep was ook groter.

Niels Janssen: “Bezoekers vonden het een comfortabeler manier om in contact te treden met een docent of een leerling via digitale middelen. Het werkte dus laagdrempeliger.”

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief