Congressen
Presenteren is een vak, net als organiseren. Schroom daarom niet om een professional in te huren om uw boodschap over te brengen. Of een acteur voor de broodnodige humor. Hier enkele tips om nog meer plezier te hebben van uw professionele presentator.
Presenteren is een vak, net als organiseren. Schroom daarom niet om een professional in te huren om uw boodschap over te brengen. Of een acteur voor de broodnodige humor. Hier enkele tips om nog meer plezier te hebben van uw professionele presentator.
Een verrassende inswinger maakt mensen wakker, prikkelt de nieuwsgierigheid en zet uw toehoorders op scherp. Wilt u een goede presentatie geven, dan opent u met iets ongewoons. Vijf voorbeelden.
1 Een actueel bericht. Het liefst uit de krant van dezelfde dag, kan uitstekend als kapstok voor uw verhaal dienen. Het onderwerp moet uiteraard wel te maken hebben met uw speech. Een positief bericht werkt beter dan een negatief bericht.
2 Een anekdote aan het begin is altijd leuk. Maar pas op! Een anekdote is geen mop. Het verhaal moet een duidelijk verband hebben met uw toespraak anders slaat u de plank mis. Anekdotes vindt u overal om u heen: in de kantine of op het sportveld. Ook persoonlijke belevenissen doen het goed.
3 Een citaat. Waarom zelf zwoegen op een openingszin als schrijvers, politici en filosofen die al hebben uitgevonden? Onder het motto “beter goed gejat dan slecht bedacht” kunt u naar hartelust gebruik maken van andermans veren, zolang u de bron maar vermeldt.
4 Een grap als opening breekt het ijs en verhoogt de sfeer. Maar probeer uw grap eerst uit op een paar proefkonijnen. Met grappen over politiek of religie krijgt u misschien wel wat lachers op uw hand, maar loopt u ook het risico dat anderen voorgoed afhaken.
5 Feiten en cijfers. Een droge opsomming van feiten is slaapverwekkend. U geeft er een creatieve draai aan door ze spectaculair te verbeelden. Een voorbeeld: “Onze uitgeverij produceerde het afgelopen jaar zoveel tijdschriften dat ze, aan elkaar geklonken, de weg van Amsterdam naar Barcelona kunnen bestraten. Dit jaar gaan we op weg naar Madrid.”
Het benaderen van artiesten na een publieke of besloten voorstelling is makkelijk.
Professionele artiesten staan doorgaans altijd open voor een ontmoeting met een serieuze nieuwe opdrachtgever. Het gros voert graag een gesprek over het op maat snijden van de voorstelling.
Tip: Stap na het optreden gewoon op de artiest of diens manager af. Bij drukke of onoverzichtelijke voorstellingen is een handige tussenstap om bij de technici die het licht of de geluidsinstallatie (PA) bedienen, even vriendelijk te informeren of het mogelijk is de artiest of manager na afloop van het optreden te ontmoeten.
Maak kennis. Vertel hem in een persoonlijk gesprek over uw bedrijf, uw congres, uw branche en uw doelstellingen. Doe dit in een vroeg stadium, zodat hij of zij het op zich in kan laten werken. Laat ook zaken zien, bijvoorbeeld met een bedrijfsrondleiding.
Wees gastvrij. Neem voor de bijeenkomst de tijd voor een goede ontvangst van de spreker. Laat hem of haar de locatie zien en eventuele voorbereidingen voor de bijeenkomst. Stel de medewerkers en andere sprekers voor. Vooral de mensen die de audiovisuele apparatuur bedienen en de dagvoorzitter.
Geef de ruimte. Zorg dat de spreker zich kan presenteren. Zorg voor een ruim, struikelvrij podium. Geef de spreker de kans om de audiovisuele apparatuur te testen en te laten bijstellen. Kijk samen of de verlichting klopt.
Neem afscheid. Ook voor het afscheid nemen, maakt u tijd vrij. Bedank de spreker en vertel wat u is opgevallen aan de presentatie. Geef een presentje mee. Stuur nadien binnengekomen reacties, beeldmateriaal en redactionele artikelen door.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.