Beurzen
Zijn nieuwe – slimme – technologieën ook waardevol voor beursdeelnames? Volgens Laarhoven design wel en om haar relaties hiervan te overtuigen organiseerde het standbouwbedrijf BoothCamp: smart technologies @ exhibitions. Op 23 juni werden de deelnemers getrakteerd op een bijzondere combinatie van hightech ontwikkelingen in het rauwe interieur van de Utrechtse Metaalkathedraal; ooit een kerk, later een metaalfabriek en nu een kunstenaarsbolwerk.
De aftrap is met korte, maar toch net wat langer dan geplande, presentaties over de vandaag getoonde ontwikkelingen. En zo worden virtual en augmented reality, 360 graden video, tweet swipen, leadsapp en facial coding aan ons woordenboek toegevoegd en wordt de gereedschapskist voor beursdeelnames uitgebreid met een Oculus Rift, Google Glass, Drones en iBeacons.
Het is aan Anton Slager, algemeen directeur van Laarhoven, om duidelijk te maken dat dit meer dan speeltjes zijn en daadwerkelijk kunnen bijdragen aan een hogere effectiviteit van een beursdeelname. Hij kan dit onderbouwen met praktijkvoorbeelden, omdat het standbouwbedrijf regelmatig de effectiviteit van een beursdeelname laat meten. Zo werd voor de beursdeelname van ABS All Break Systems op de Automechanika in Frankfurt de Oculus Rift ingezet. Uit de facial coding emotiemeting kwam naar voren dat deze een dubbel zo hoge score gaf als bij een presentatie zonder deze virtual reality-bril.
Na de presentaties werden de deelnemers in groepjes opgedeeld, voor een circuit langs de diverse technologieën, om ze zelf te kunnen ervaren. In sommige gevallen bleef dit beperkt tot een herhaling en enige verdieping van het eerder gepresenteerde. Het leukste en meest indringende waren natuurlijk de apparaten die men zelf kon uitproberen, zoals de Google Glass in combinatie met iBeacons, de Oculus Rift in combinatie met 360 graden video en bovenal het zelf besturen van een mini-drone.
Uit de bezoekersevaluatie blijkt dat de iBeacons door het grootste percentage bezoekers (79 procent) als toepasbaar voor een eigen event worden gezien. Deze ‘bakens’ – ze zijn in werkelijkheid heel klein – kunnen overal bij en in geplaatst worden en helpen om de getoonde content aan te passen aan de behoefte van de onderzoeker. Die behoefte kan bijvoorbeeld zijn opgeslagen in een RFID-tag op de deelnemersbadge.
Ook het 360 graden videobeeld scoorde met 76 procent hoog. Het geeft bezoekers de gelegenheid om vrijelijk door een ruimte te bewegen die ergens anders is dan de plek van het event. Dat kan ook realtime met behulp van livestreaming. De virtual reality-bril waarmee je je als het ware in het videobeeld bevindt, scoorde als zelfstandig product lager (62 procent).
De meeste moeite qua praktische toepassing hadden de deelnemers met facial coding, al ziet nog steeds 44 procent mogelijkheden voor deze techniek bij hun beursdeelname of event.
Na deze geslaagde eerste editie van BoothCamp: smart technologies @ exhibitions gaat Laarhoven design dit najaar een tweede organiseren. Geïnteresseerden kunnen zich alvast aanmelden op de website van Laarhoven.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.