Congressen
Als er één iets naar voor kwam uit het jaarcongres van AIPC, was het wel dat we het als sector even zonder gps moeten doen. Maar ook dat dit onvoorziene opportuniteiten kan brengen, op voorwaarde dat we het idee loslaten dat alles ooit terug zal zijn als vroeger.
De event industrie is niet gemaakt voor het huidige knipperlicht-beleid, waar je vandaag niet mag doen wat gisteren nog kon – of omgekeerd. Voor venue managers voelt het echt aan als rijden zonder gps in een stad waar bovendien het circulatieplan elke dag aangepast wordt. En dus is het handig om eens te kijken hoe andere sectoren omgaan met dergelijke situaties en daaruit lessen te leren.
Tijdens het AIPC jaarcongres kregen we een unieke inkijk in de wereld van Formule 1 en hoe zich die in de afgelopen decennia heeft aangepast.
Eerste vaststelling: alle grondige veranderingen kwamen er niet op initiatief van de Formula 1 renstallen zelf, maar waren het resultaat van crisissen of beleidsdaden van buitenuit.
Tweede vaststelling: de Formule 1 sport kwam er telkens sterker uit, omdat op momenten van crisis de renstallen samenwerkten om tot een oplossing te komen.
Eén voorbeeld: tot 2008 was het volledige businessmodel gebaseerd op sponsoring – eerst door tabaksfabrikanten en daarna door de financiële instellingen. EU regelgeving en de financiële crisis hebben die bronnen van inkomsten – die opliepen tot 80 procent – volledig doen verdwijnen.
In 24 maanden tijd moest Formule 1 een nieuw model uitwerken, wat ze succesvol gedaan hebben door globaal te gaan (waardoor ze meer mensen konden bereiken) en het financieringsmodel volledig om te gooien (waarbij inkomsten vooral uit televisierechten komen). Dit was enkel mogelijk omdat alle spelers heel goed begrepen dat het anders moest én kon.
Ook binnen de eventsindustrie zien we een soortgelijke dynamiek: de huidige crisis dwingt ons om samen na te denken hoe we op een andere manier mensen kunnen samenbrengen en hoe we die transitie naar het volgende ‘normaal’ kunnen overleven – ook financieel.
Het is dan ook boeiend en hoopgevend te zien hoe creatief onze industrie kan zijn in het vinden van oplossingen – zowel tijdelijke als definitieve.
Venues stellen bijvoorbeeld hun faciliteiten ter beschikking van nieuwe doelgroepen. Het Bella Center in Kopenhagen was tot voor kort een (hele grote) rechtszaal en het Melbourne Convention & Exhibtion Centre is tijdelijk een filmstudio.
Daarnaast zijn zowel venues en event organizers volop bezig met het ontdekken van de digitale mogelijkheden. Oplossingen die een paar maand terug nog in testfaze waren, worden nu al volop gebruikt, vaak met opmerkelijk resultaten.
Nu komt het erop aan om samen standaarden te ontwikkelen die aangepast zijn aan dit nieuwe ‘normaal’. Die standaarden zijn nodig om zowel venues als organizers te voorzien van een nieuwe gps om de weg te vinden in een nieuwe wereld, waardoor we er als industrie sterker uitkomen.
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.